Ga naar Programma

Beyond Material

All week in Veem | Floor 2 by Beyond Material
Dit onderdeel is open voor bezoekers.

»Beyond Material« is een collectief van vijf in Berlijn gevestigde ontwerpers die de mogelijkheden van een esthetisch gedreven onderzoek gedurende meer dan drie jaar binnen de Forschungskreis verkennen. Productie van kennis in ontwerp en kunst «. De »Forschungskreis«, onder leiding van Prof. Dr. Jörg Petruschat aan de Weißensee School of Art Berlin, is een inter- en transdiciplinay-instelling die kunst- en designonderzoekers bij elkaar brengt.

De werken Erosive Modeling, Hilo, Digital Materials en Circular Processes, Claything & Realtime-Coding in 3D-Print van Kristin Dolz, Sara Diaz Rodriguez, Veronika Aumann, Justina Monceviciute en Babette Wiezorek zijn allemaal debatteren en onderzoeken van concepten van de digitale, het overbrengen van deze in materiële dimensies en het plaatsen van fysieke processen in de digitale ruimte. »Beyond Material« biedt daarbij nieuwe ideeën en opvattingen voor het concept van materiaal, gericht op het verstrengelen van digitale strategieën met fysieke en materiële kwaliteiten. De vijf posities, hoe verschillend ze ook zijn, liggen allemaal tussen theorie en praktijk - het toepassen, bespreken en ontwikkelen van ontwerpgestuurde onderzoeksmethoden.

CLAYTHING/Justina Monceviciute

Justina Monceviciute is een ontwerper, werkzaam op het gebied van textielontwerp en materiaalonderzoek. Haar focus ligt in het uitdagen van nieuwe percepties ten aanzien van op klei gebaseerde materialen, hun gedrag en toepassingsmogelijkheden. Justina behaalde een BA- en MA-opleiding in Textiel- en oppervlaktestructuur aan de WeiĂźensee Academy of Art in Berlijn, Duitsland.

ADDITIVE ADDICTED/Babette Wiezorek

Real-time codering en feedback loops in additieve productieprocedures

Het project onderzoekt de mogelijkheid om organische strategieën zoals regulerende circuits en feedbacks in het systeem van een 3D-printer te integreren. Een sensorisch opgewekte feedback verandert de online-codering van de beweging van de printer en beïnvloedt de vorm van het artefact. Dit wordt mogelijk gemaakt door microprocessors te gebruiken als een open interface voor sensorische gegevens en de aangepaste code. De onderzoekende benadering is gebaseerd op een fundamenteel belang bij het ontstaan ​​van vorm in aard en techniek; het onderzoekt de relatie tussen de systeemcomponenten - materiaal, printerconstructie en codering - waarvan de processen met elkaar verweven zijn.


Babette is een productontwerper die werkt op het snijvlak van materialen, technologieën en de processen die ze met elkaar verbinden. Ze richt zich op additieve en computerondersteunde technologieën (3D-printing) met behulp van vloeibare materialen, met name keramiek. Haar onderzoeksactiviteiten zijn gebaseerd op een fundamentele interesse in de natuurlijke en technische processen achter het creëren van vorm. Deze interesse bracht haar ertoe organische strategieën zoals feedback of regelcircuits in het systeem van een 3D-printer te implementeren en het potentieel van die technologie uit te dagen. Babette is mede-oprichter van het design collectief Additive Addicted, zij doceert aan kunstacademie berlin weißensee en Muthesius Universiteit voor Schone Kunsten en Design. Binnen het project »Keramiek en zijn afmetingen. Shaping the Future «haar werk werd overal in Europa getoond; ze exposeerde in Salone del Satellite (Milaan 2018), Ventura Future 2018 (2018), evenals in Museum Schloss Fürstenberg (op de shortlist van de Richard Bampi Preis 2018).

DIGITAL MATERIALS/Veronika Aumann

Autorials en Acterials

De experimentele reeks Autorials en Acterials maakt deel uit van het praktijkgerichte onderzoeksproject »Digital Materials«, dat de mogelijkheden onderzoekt om digitale processen direct werkend en tastbaar te maken in fysieke materialen en zich bevindt in het interdisciplinaire veld van Active Matter.

De eerste »Autorials« en »Acterials« zijn transformeerbare visco-elastische vloeistoffen en zachte rubberschuimen. De gels en schuimen reageren op verschillende inputs (zoals aanraking, vocht, hitte) met verschillende outputs (zoals verandering van vorm, textuur, lichttransmissie). De »Autorials« transformeren eenvoudig en stoïcijns een vooraf bepaalde actie, terwijl de »Acterials« hun output herdefiniëren op basis van de momenteel gegeven fysieke informatie. De logica van het detecteren, interpreteren, berekenen en handelen is hier direct belichaamd in het materiaal, waardoor het zich op een zelfgeorganiseerde manier kan gedragen.

EROSIVE MODELLING/Kristin Dolz

Hedendaagse CAD-software maakt het moeilijk voor de gebruiker om een ​​vorm in zijn geheel te begrijpen en evalueren tijdens het modelleren. "Erosive Modelling" is bedoeld om gebruikers in staat te stellen constant met toeval om te gaan terwijl alle aspecten van de vorm in de aandacht worden gehouden. Deze aanpak resulteert in een nogal verkennend en interactief vormvindingsproces.

GeĂŻnspireerd door de procedure van zandstralen, gebruikt het gereedschap de fysische principes van het slijpproces en fungeert het als een vloeibare dynamische deeltjesstroom. Hiermee kan de gebruiker het volume van de bestaande virtuele vorm verwijderen en hoekpunten, randen en gezichten eroderen. De deeltjesstroom kan worden aangepast in zijn intensiteit en in zijn focus, en kan tijdens het erosieproces te allen tijde directioneel worden geregeld. Resulterende vormen vertonen aannemelijke, gebalanceerde en continue overgangen en melanges.

Door het gebruik van deze op onderzoek gebaseerde praktijk is de potentiële toepassing van deze methode geschikt voor de ontwikkeling, correctie en aanpassing van virtuele vormen die de architecturale, medische en mobiliteitsindustrieën ondersteunen.


Kristin is een productontwerper in Berlijn. Ze onderzoekt verschijnselen van de opkomst, transformatie en veerkracht van vorm. Door de benadering dat vorm binnen interacties wordt gevormd, onderzoekt zij de mogelijkheden van analoge en digitale technologieën.

Haar werk werd tentoongesteld in de Martin-Gropius-Bau in Berlijn in "+ ultra. gestaltung and knowledge "(2016) evenals in het Industriemuseum Chemnitz in" Material Effekte "(2016). Ze is in 2016 onderscheiden met de 6. Marianne Brandt Wettbewerb. De ontwikkeling van "Erosive Modeling" werd gefinancierd door het DesignFarm Berlin.

STUDIO HILO/Sara Diaz

Beyond Material

»Beyond Material« is een collectief van vijf in Berlijn gevestigde ontwerpers die de mogelijkheden van een esthetisch gedreven onderzoek gedurende meer dan drie jaar onderzoeken in de »Forschungskreis. Productie van kennis in ontwerp en kunst «. De »Forschungskreis«, onder leiding van Prof. Dr. Jörg Petruschat aan de Weißensee School of Art Berlin, is een inter- en transdiciplinay-instelling die kunst- en designonderzoekers bij elkaar brengt.

Download persfoto's
Download