Ga naar Programma

Manifestations - Will the Future Design Us?

Hele week in Veem | Floor 9 by Art & Technology
Dit onderdeel is open voor bezoekers.

Manifestations 2018: Is technologie je ideale vriendje of een dominante driftkikker? Het grootste Art&Tech event tijdens DDW:

 

Van verleidelijk en uitdagend, kwetsbaar of juist een tikje bazig, en van zorgzaam tot onhandig: tijdens de DDW toont Manifestations technologie van haar meest menselijke kant.

 

De 9de verdieping van het Veemgebouw is van 20 t/m 28 oktober het middelpunt van kunst, design en innovatieve technologie. Op de 8ste en 9de verdieping zie je 6000m2 veelal jonge talenten die later naam maken in de internationale musea en toonaangevende media. Technologische innovaties zijn ons de ene keer op het lijf geschreven maar zijn soms ook confronterend problematisch of onbetrouwbaar. En wij als mensen worden op onze beurt ook gevormd door al die nieuwe technologieën.

 

Dat is iets om bij stil te staan, zegt curator Viola van Alphen. “We zijn allemaal gebaat bij lievere, menselijkere technologie. Innovaties waar iedereen profijt van heeft, jong of oud, man of vrouw, rijk of arm”. Zij selecteerde werken van meer dan 50, veelal jonge, recent afgestudeerde, kunstenaars die de spannende wisselwerking tussen mens en technologie op verrassende manieren in een ander daglicht zetten. Ontdek bijvoorbeeld een collectie designer-tongen waarmee je alle talen van de wereld spreekt, kleding die zelf groeit uit natuurlijke kristallen, een troost-robot, de handtas van de toekomst, kleding waarmee je een extra zintuig ontwikkelt, plagende Artificial Intelligence en veel meer ‘onvoorstelbare’ technologische werkelijkheid.

 

 

Bezoek de website voor het volledige aanbod en programma van kids-workshops, lezingen en meet-ups. www.manifestations.nlOndersteund door het  Mondriaan Fonds, Stimuleringsfonds, Cultuur Eindhoven, VSB funds, Prins Bernhard Cultuurfonds, en anderen.

 

End of Life Care Machine - Dan Chen

Het stervensproces is waarschijnlijk het meest kwetsbare moment in een mensenleven; menselijk contact is dan onmisbaar. In deze installatie wordt die menselijke aanwezigheid juist vervangen door een robot. Zo onderzoekt Dan Chen de mogelijkheid van intimiteit zonder menselijkheid. De robots in de End of Life Care Machine zijn in staat menselijk sociaal gedrag na te bootsen en bevragen zo de waarde en functionaliteit van ‘robotic intimacy technology’. Chen is werkzaam in een nieuwe tak van industrieel/product design; hij ontwerpt objecten met het specifieke doel om te onderzoeken hoe wij in de toekomst met technologie leven en samenleven.

SHAME/FAME - Eef Hilgers

In de jaren ’90 geloofden velen dat de technologie van het internet tot vrijheid van informatie zou leiden, en wel voor iedereen. Nu, enkele decennia later, lijkt technologie steeds vaker schadelijk voor ons. Deze film duikt in de ‘giftige’ uitwerking van technologie in een online tocht langs gluurders, reaguurders en gedupeerden van naming, shaming en cyberbullying op het internet.
 We herkennen ons eigen voyeurisme en worden, soms op grappige wijze, geconfronteerd met een tegenstelling in ons menselijk gedrag: we blijven maar kijken naar eigenschappen waar we niet trots op zijn. Wie moet er op de digitale brandstapel?

Compass - Jelle Reith

Compass is een wearable die de drager op het lijf geschreven is. Compass fungeert als een kompas en helpt de drager te navigeren. Ongeveer 80 actuators bewegen en reageren op het magnetisch noorden waardoor het magnetisch noorden altijd voelbaar, hoorbaar en zichtbaar is. Hoe langer men Compass draagt, hoe meer het zich zal gaan gedragen als een extra zintuig: je vóelt het noorden in je lichaam.

Ruggespraak - Kelly Wichers Schreur

Ruggespraak maakt de communicatie tussen twee mensen interactief en voelbaar. Zo worden we ons weer bewust van onze fysieke handelingen en aanrakingen in een gesprek; door ons digitale gedrag en communicatie via smartphone schermen zijn we niet meer gewend aan de persoonlijke intimiteit en lichamelijke nabijheid van menselijk contact. Ruggespraak laat ons opnieuw ervaren hoe het voelt om tijdens een gesprek met ons lichaam te spreken en creëert op speelse wijze een intieme en onverwachte nabijheid tussen twee mensen.

The Parasitic Humanity - Tim Dekkers

“De mens is een parasiet van de aarde”, zegt Tim Dekkers. “We hebben de aarde nodig om van te leven maar tegelijkertijd maken we haar ook kapot. Als er in wezen geen weg meer terug is, kunnen wij dan de schoonheid inzien van ons toedoen?”
In deze kleding van kristallen zien we herhalingen en symmetrie. Dat weerspiegelt de controle die wij als mens overal over willen hebben. Daar tegenover zien we abstractere vormen in lijnen en structuren die de natuur weerspiegelen. Het model is als het ware bedolven en overgroeid met de overdaad van ons mensen, maar wordt nog enigszins gecontroleerd door menselijke invloeden.

Tim Dekkers liep stage bij Jólan van der Wiel o.a. samenwerking met Iris van Herpen.
Exposities en prijzen: Nominatie – HKU Award Vernieuwing, De Bijenkorf – Mode van de toekomst – Fragile Mind, Femke de Vries – Dictionary Dressing – Muts.

George.io - Kay Pisarowitz

Ik wil u voorstellen aan: George.io, een stem-assistent die u helpt bij zeer eenvoudige ontwerptaken. In dit specifieke model kunt u uw eigen visitekaartje ontwerpen. Geen enkel probleem voor een menselijke ontwerper, maar de opdracht levert nogal wat misverstanden op bij een stem-assistent. We staan aan de start van het spraak-interface-tijdperk. Deze technologie wordt al geïmplementeerd in auto's, koelkasten en de gadgets die we dragen. Maar de technologie heeft onze gesproken taal nog niet volledig onder de knie. George.io wijst op de tekortkomingen in het begrip van natuurlijke taal tussen mens en machine en benadrukt zaken als privacy en supervisie.

Paradise Found - Alexander van Bakel

Van Bakel bouwde negen archetypische werelden in een compleet rationeel sterrenstelsel waar het standaard Minecraft blok als kosmologische constante functioneert. Al zijn planeten zijn opgebouwd uit deze fundamentele computer game units. Deze architecturale beelden lijken op mogelijke toekomstige steden geïnspireerd door historische, monumentale architectuur. De bouwsels bestaan echter enkel in het rijk van een online computer spel; ze hebben geen functie en zijn alleen maar vorm. Van Bakel omarmt het internet; zijn werk maakt deel uit van de digitale wereld maar onderzoekt ook de betekenis ervan voor onze hedendaagse samenlevingen en de toekomst die we tegemoet gaan.

Purity of Silk - Iris Seuren

Zijderupsen weven een blouse op een speciaal geraamte, in zalige onwetendheid over de problemen die spelen binnen de kledingindustrie. De rupsen, in hun kunstmatige leefomgeving, hebben de mens nodig om in leven te blijven. De mens is tegelijkertijd van de rups afhankelijk om zijde te kunnen produceren. Zo dragen mensen dus letterlijk zorg voor hun eigen kleding met net zoveel verantwoordelijkheid voor het ontwikkelen van een natuurlijk materiaal als zijde als de kleine organismen die het produceren. Dit werk leert ons op een andere manier kijken naar (natuurlijke) materialen, de kledingindustrie en technologische vernieuwing, die soms ook in de biologie (bio-hacking) kan zitten.

Franky Tongues - Gundega Strauberga & Manon Meyer

We worden gebombardeerd met de boodschap dat wij ons uiterlijk moeten of kunnen verbeteren: in de media, in apps en door bloggers die in tutorials de beste trucs verklappen om ons uiterlijk te veranderen. Schaden deze beelden ons vermogen om ons comfortabel te voelen in onze eigen huid? Veranderen onze normen over hoe een lichaam eruit zou moeten zien? Betekent een ‘beter’ lichaam ook dat wij betere mensen worden? Dit project illustreert de ironie van hedendaagse schoonheidsnormen en de onnavolgbare beslissingen die we soms nemen. Vervang je originele tong door een exemplaar dat je superkrachten geeft, word een betere versie van jezelf en verbeter je prestaties als mens!

Virtual Delights - Iris van der Meule

Een virtueel paradijs, of misschien een nieuwe “Tuin van Eden”, dat zijn de eerste gedachten die bij je opkomen als je een van de gelukkigen bent die mag deelnemen aan de virtual reality installatie “Virtual Delights”. In haar werk maakt Iris ons bewust van verschillende maatschappelijke thema’s door ons een actief onderdeel van haar virtuele werelden te maken. In deze wereld draait het om verleiding in onze westerse eenentwintigste-eeuwse cultuur. Als bezoeker speel je de hoofdrol en word je op de proef gesteld: jouw keuzes om verleidingen te weerstaan (of juist niet) beïnvloeden het verloop van het verhaal.

Mechanimal Life - Jorrit van de Waal

Het werk van Jorrit van de Waal toont het spanningsveld tussen waarneming en objectieve werkelijkheid. Een andere interpretatie geeft een andere betekenis en daarmee een alternatieve werkelijkheid. Subtiele verschillen in interpretatie brengen grootse verschillen in de ervaring van de werkelijkheid teweeg. De objecten in Mechanimal Life zijn metaforische dieren waarin een fysieke gelijkenis wordt verrijkt met gedragskenmerken. Door de combinatie van gedrag en fysieke metafoor lijkt het object tot ‘leven’ te komen. Zo wordt er wezenlijk een nieuwe betekenis aan het linguïstische symbool van het object gegeven.

OBJECTS - Esmee Kiewiet

In een wereld waarin we steeds meer behoefte hebben aan het creëren van onze eigen bubbel, biedt Esmee Kiewiet de oplossing met vilten architectuur. Deze zachte, lichamelijke ontwerpen omarmen, verwarmen en beschermen; oplossingen waar we graag naartoe willen in de toekomst. De vilten objecten dienen als wachtkamers en flexplekken voor in de openbare ruimte. Deze Objecten dragen bij aan een zachtere toekomst met zachtere oplossingen.

Reawaken, an exploration of printing - Jeanine Verloop

Zou de mensheid er niet magisch uitzien door de ogen van buitenaardse wezens? Van veraf lijken mensen licht te genereren. Bij nadere beschouwing zou je zien dat ze feitelijk zwakke lichamen hebben. Het begin van de geïndustrialiseerde samenleving bracht geweldige gereedschappen voort maar betekende ook dat ze verslaafd raakten aan automatisering. Ze verloren het vermogen om van radicaal nieuwe technologieën te dromen. De magie van deze gereedschappen ging verloren in bruikbaarheid. Hoe verbindt de mensheid zich opnieuw aan haar hulpmiddelen? Hoe begrijpen ze opnieuw hun eigen technologieën? Laten we een stap terug zetten in tijd en ruimte: is er iets te winnen bij het herleven van verouderde, verloren technieken? ReAwaken verbindt analoge en digitale technologie en helpt de verbeelding te ontwaken. Hoe willen we onze toekomst eigenlijk en welke rol laten we technologie daarin spelen?

Ad Invaders - Jake van Dijk

De opdracht van het spel Ad Invaders is simpel: advertenties dringen jouw persoonlijke ruimte binnen en aan jou de taak om jezelf te verdedigen tegen deze indringers. De advertentie-indringers ontstaan vanuit je persoonlijke data, en dat komt weer voort uit je online surf- en klikgedrag, Verdedig jezelf tegen deze gevaarlijke insluipers voordat ze jou te pakken krijgen! Ad Invaders is een grafische, speelse confrontatie met de schadelijke gevolgen van online adverteren. Spelers worden bewust van het verlies van privacy wanneer online adverteerders aan de haal gaan met hun persoonlijke gegevens. Advertenties verslaan was nog nooit zo aantrekkelijk.

Your Ego - Stacey Füssmann

Maak een foto en zie op Instagram de positieve reacties binnenstromen. “Wauw! Wat een schoonheid!” Druk voor de tweede keer op de knop en laat de negatieve reacties op je inwerken. Deze installatie maakt de bezoeker bewust van de invloed van technologie: ook al is dit virtueel, de confrontatie met de negatieve reactie-stroom en de emotionele effecten zijn onherroepelijk echt.

Tessa Petrusa

Nu technologie de meest intieme delen van ons leven binnendringt, wordt het belangrijker om opnieuw na te denken over hoe het eruit ziet en aanvoelt. De oppervlakken van technologische toepassingen kunnen zachter, responsiever en meer organisch zijn. We moeten vaak fysiek communiceren met technologie. Waarom is die ervaring niet opwindend, sensorisch? Responsive Tactility: 4D Printed Skins zijn oppervlakken die bestaan uit integraal geprinte patronen van ‘skeletten’, ‘spieren’ en ‘gewrichten’ op gestrekte stof. Wanneer de spanning van de stof na het afdrukken wordt verwijderd, vouwt het oppervlak zichzelf op in vorm: 4D-afdrukken. De vorm en details van de oppervlakken reageren op een zachte, tactiele manier op menselijke aanraking.

Pia Walter - AWE

Nieuwe technologieën en technologische ontwikkelingen worden op steeds grotere schaal geïntroduceerd in onze levens. Ondanks alle voordelen en verbeteringen die dat met zich meebrengt, heeft het ook invloed op onze mentale gesteldheid: we gaan technologisch gezien steeds verder vooruit, maar in de kern blijven we kwetsbare menselijke wezens – en mensen hebben altijd rust en bescherming in de natuur gevonden. Pia Walter’s mode collectie AWE combineert die twee tegengestelde krachten: onze digitale, technologisch geavanceerde levens aan de ene kant, en de weldaad van verwondering in de natuur aan de andere kant. De collectie is gemaakt van uiteenlopende materialen: van gerecycled campingtextiel en legeruitrusting tot modern geavanceerde textiel en digitale prints. De AWE collectie is een uiting van een diep gevoeld vertrouwen in de kracht van de natuur om ons te helpen aarden.

Elzelinde van Doleweerd - UPPRINTING FOOD

Voedselprinten staat nog in de kinderschoenen. Toch nemen de mogelijkheden van deze technologie met het project UPPRINTING FOOD al een grote stap voorwaarts. Elzelinde van Doleweerd gebruikt de 3D-printer namelijk niet alleen om mooie voedselcreaties te printen; haar 3D-geprinte voedsel is helemaal gemaakt van restvoedsel dat anders weggegooid zou worden. Op de ingrediëntenlijst staan onder andere: oud brood, het groene deel van prei en bananen met schil. Het project, mede mogelijk gemaakt door FoodBot3D, stelt een vernieuwend eetbaar voedselconcept voor en maakt ons bewust van voedselverspilling en duurzaamheid.

Hannes Arvid Andersson - Sculptural VideoReWorks

Wat is de essentie van ons mens-zijn? Wat betekent het om een machine te zijn? De Zweedse multimedia kunstenaar Hannes Arvid Andersson onderzoekt deze vragen in zijn videowerken. Hij gebruikt kritische poezie (po[e]litics) en toegepaste science fiction om aan de hand van verhalende, esthetische effecten vragen te stellen over de ‘ins’ en ‘outs’ van het hedendaagse ‘multiverse’. Recente ontwikkelingen in informatica en computer technologie bewijzen één ding: een digitaal brein is veel beter in het verwerken van enorme hoeveelheden data dan een biologisch mensenbrein. Dat brengt met zich mee dat de betekenis van mens-zijn met elke digitale ontwikkeling verschuift. Hoe zou de mensheid eruit zien door de ogen van een ware, nu nog onbekende, kunstmatige intelligentie die in staat is niet alleen alle data te verwerken maar die ook daadwerkelijk zou begrijpen. En hoe zou die nieuwe digitale werkelijkheid eruit zien voor ons als mensen?

Xanne van Belzen

De natuur wil vrij zijn en er wild op los groeien maar krijgt door toedoen van de mens de kans niet meer. Zij wordt gevangen gehouden en gemanipuleerd tot aan het moment dat ze niet meer verder kan en overlijdt. Maar de mens vergeet één belangrijk feit: wij maken deel uit van diezelfde natuur die we zo begrenzen en we hebben haar nodig voor ons eigen voortbestaan.

FASHIONINDUSTRY 4.0 - LABELEDBY.

LABELEDBY. benadert ‘fast fashion’ vanuit een compleet nieuw perspectief. Als research en designstudio ontwerpt de studio innovatieve materialen en methodes als alternatief voor de huidige processen in kledingproductie. Toepassingen van deze geavanceerde mogelijkheden dragen bij aan duurzamer materiaalgebruik en het verbeteren van arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie.

Diego Grandry, Marie Cantenys en Sissel Tolaas - Bag as a Home

In de toekomst zullen we steeds meer te kampen krijgen met wereldwijde watertekorten en problematische toegang tot schoon drinkwater. Het concept-ontwerp Home as a Bag biedt een oplossing voor deze menselijke basisbehoefte. De handtas van de toekomst filtert urine en zet het om in drinkwater. Met deze tas, gebaseerd op een stoma en geïntegreerd in het lichaam, kan iedereen grotendeels in het eigen drinkwater voorzien. Het prototype is nu nog gemaakt van hars, maar uiteindelijk worden de watercontainer en bevestigingsmaterialen vervaardigd van 3D-geprinte lichaamsvriendelijke materialen. Paradoxaal genoeg hopen de ontwerpers van harte dat hun design nooit in productie genomen hoeft te worden.

Milou Backx - Artificial Dumbness

De innige relatie tussen mens en technologie is vanzelfsprekend geworden. Onze slimme apparaten verzamelen enorme hoeveelheden data over ons gedrag: artificial intelligence, deep learning en slimme algoritmes verwerken en analyseren al deze informatie. Het individu geeft zo steeds meer de controle uit handen. Met Artificial Dumbness gebruikte Milou Backx een serie prototype apparaten om interventies te plegen in haar leven. Ze gaf tijdens de Tweede Kamerverkiezingen haar stem uit handen, at vijf dagen lang wat een machine haar opdroeg en liet haar rookgedrag bepalen door haar zelfontworpen technologie. Backx onderwierp zich aan dergelijke rigoureuze experimenten en onderzocht wat het betekent voor haar gedrag, gevoelsleven en zelfbeeld om een aantal wezenlijke beslissingen uit te besteden aan externe technologische systemen.

Nicole Spit - NeoBio. A vision of the future influence of biotech on product design.

NeoBio is een spannende toekomstvisie over de invloed van biotechnologie op productdesign. Biotechnologie is een van de belangrijkste technologische ontwikkelingen met verstrekkende invloed in de komende jaren. Vooral de synthetische biotechnologie, waarbij men gericht DNA verandert, roept vragen op. We kunnen al organen printen, DNA van het ene dier in de DNA-keten van een ander dier plaatsen, glow-in-the-dark katten creëren en bepaalde genen aan- of uitzetten. Grote commerciële bedrijven doen op dit moment al gigantische investeringen in de biotechnologie. Waar zal dat toe leiden? Hoe denken we na over ethische vraagstukken die dat met zich meebrengt? Waar eindigt de natuur die we zo gewend zijn en begint de technologie van de toekomst?

Rogier van der Galiën - The Slippery Phish Project

Elke dag hengelen, of vissen, criminelen over de hele wereld via email naar persoonlijke gegevens van onschuldige internetgebruikers. Miljoenen mensen worden voor de gek gehouden door phishing; zij geven vrijwillig informatie door zoals inloggegevens en financiële gegevens. The Slippery Phish Project, ofwel TSPP, is een bewustwordingscampagne over phishing scams. TSPP gebruikt echte phishing technieken, maar op een ethische manier – door geen inloggegevens op te slaan of te delen met derde partijen. Door het delen van kennis over de onderliggende, manipulatieve codelaag die slachtoffers dupeert, maakt het project internetgebruikers mondiger en draagt het bij aan een staat van cyber awareness.

Pelle Schilling – Incandescence

Installatie met 25 slijptollen, 4 performances per dag.
Incandescence gaat over de schoonheid die er te vinden is in de metaalwerkplaats. Mijn fascinatie voor de schoonheid van het slijpen en lassen stamt uit mijn jeugd. Al sinds ik mij kan herinneren loop ik rond in het interieurbouwbedrijf van mijn vader. Als klein jongetje stond ik daar op de trap met grote ogen naar de lassers te kijken. Naarmate ik ouder werd, ben ik zelf steeds meer een deelnemer en minder een toeschouwer geworden in de metaalwerkplaats. Ik focuste me op het primaire doel, het functionele aspect, en ik vergat mijn verwondering voor de esthetiek, het secundaire. Nu haal ik deze schoonheid uit zijn context van de werkplaats, om mijn verwondering opnieuw te beleven en te kunnen delen met anderen.
Pelle liep stage bij Zoro Feigl.

Caio Vita – Imprecisely Human

Van gezichtsherkenning en emotie-detectie tot voorspellende visie: hedendaagse computervisie-technologieën worden niet alleen gebruikt om visuele gegevens te verwerken en analyseren, ze zijn ook in staat om realistische nabootsingen van het uiterlijk en de bewegingen van het onderwerp te produceren. Deze algoritmen worden getraind met gegevens uit datasets die vaak onvolledig zijn of onevenredige hoeveelheden informatie over een bepaald onderwerp bevatten. Imprecisely Human is een onderzoek naar computervisie-systemen die momenteel worden ontwikkeld. De methodes om visuele gegevens te identificeren en analyseren worden onder de loep gelegd. Vervolgens worden die technologieën gemanipuleerd om het algoritme om de tuin te leiden, met alle onverwachte gevolgen van dien.

Annemiek Höcker – The Search for Submission

De Search for Submission onderzoekt de machtsrelatie tussen Google en de gebruikers. Wanneer gebruikers zich aanmelden bij Google, melden zij zich aan voor een intiem spel dat gebaseerd is op datahandel en een relatie van digitaal vertrouwen. Hoe ver zijn gebruikers bereid zichzelf over te geven aan de services van Google, wanneer zij doorgaan met het blindelings vertrouwen en accepteren van privacy- en gebruikersvoorwaarden?

Esmee Kiewiet – OBJECTS

In een wereld waarin we steeds meer behoefte hebben aan het creëren van onze eigen bubbel, biedt Esmee Kiewiet de oplossing met vilten architectuur. Deze zachte, lichamelijke ontwerpen omarmen, verwarmen en beschermen; oplossingen waar we graag naartoe willen in de toekomst. De vilten objecten dienen als wachtkamers en flexplekken voor in de openbare ruimte. Deze Objecten dragen bij aan een zachtere toekomst met zachtere oplossingen.

Stefan Bus – Upcycling mechanical metal products

Bus Metal Art, upcycling oude mechanische metalen producten tot design objecten.

Taisiia Reshetnik – The Undesirables

'The Undesirables' is een verhaal over het verzet tussen the Station en ongewenste aanwezigen, gebaseerd op ware feiten.

Alexandra Ehrlich Speiser – USELESS WEAPONS

In deze activistische reactie op het feit dat je 3D modellen voor wapens zomaar op het internet kan vinden, saboteerde Alexandra Ehrlich Speiser 3D bestanden die ze vond op het Dark Web met strategische “glitches”.
Zo voegde ze bijvoorbeeld pacifistische songteksten of geluiden toe aan de code waardoor de bestanden beschadigd raken en de wapens hun schadelijke functionaliteit verliezen.

Alyster (Esther de Bruijn) – Peer to Peer

Peer to Peer absorbeert je groepsgedrag en verandert het in een instrument voor jou om te verkennen. Elke keuze die je maakt in het spel zal je meer of minder een individu maken. Het spel pakt situaties uit het echte leven op een speelse, meeslepende, en lichtelijk dissociatieve manier. Tijdens het spelen zul je jezelf vinden tussen situaties waar het moeilijk wordt om te beoordelen wat de juiste keuze zal zijn, en de vraag oproept of er zoiets bestaat als de juiste keuze. Het antwoord is meervoudig gecompliceerd, en verschillend voor elke situatie.
…op je weg naar buiten zou je jezelf moeten afvragen: “Ben ik eigenlijk wel gestopt met spelen?”.

Greenhouse Group – Sara

Ontmoet Sara: een spraakgestuurde, hypermoderne chatbot, die leeft van de ene upgrade naar de volgende. Haar doel: jou helpen om de allergelukkigste versie van jezelf te worden.

Susanne Khalil Yusef – Visiting The Philistines With Harpy The Flying Carpet

Hand getuft tapijt op ware grootte van Harpy UAV, de kleinste oorlogsdrone van Israël.

Het werk bestaat uit een mengeling van beelden bekend van zowel de Westerse cultuur als uit die van het Midden-Oosten. De in eerste instantie kinderlijk simpel lijkende werken refereren naar onderwerpen als identiteit in relatie tot diaspora en de zoektocht naar een inheemse cultuur op een plek die ontoegankelijk is gemaakt voor zijn oorspronkelijke bewoners. De ontdekkingstocht naar verloren roots en haar politieke obstakels maken ruimte voor nieuwe perspectieven.

Jessica Vonk – Digital pet art

Pixel Pet Art, een digitaal meesterwerk van je huisdier.

John Wei Liang Hoek – Airphone

We leven te veel via onze telefoons. Bij Airphone lever je je telefoon in, om mee te kunnen doen aan een fysiek spel, met als doel de sociale interactie te reclaimen.

Studio JKL – Garden of Resonance

Garden of Resonance is het meest recente project in uitvoering bij Studio JKL. Een installatie die het fenomeen van trillingen in de natuur probeert uit te dragen.

GBO Innovation Makers

Hallo, wij zijn GBO Innovation Makers. We ontwerpen, ontwikkelen en leveren innovatieve producten die de verwachtingen overtreffen. Als productontwerpers en ingenieurs zijn we altijd op zoek naar een link tussen mensen en de nieuwste technologie bij het ontwerpen van producten die jong en oud doen inspireren. Nieuwsgierig? Kom ons ontmoeten!

5 WIEL SCOOTMOBIEL – Quingo on Dutch Design Week

Quingo, de meest innovatieve scootmobiel met vijf wielen

Patrizia Marti, Matteo Sirizzotti, Iolanda Iacono, Michele Tittarelli, Gianluca Daino – QUIETUDE

Freerk Wieringa – Exoskeleton

Freerk bouwt een gigantische exoskeletal humanoid robot, helemaal analoog gecontroleerd. Tijdens Manifestations laat hij de arm zien van deze humanoid.

Stichting Art & Technology

Manifestations 2018: Is technologie je ideale vriendje of een dominante driftkikker?

 

Van verleidelijk en uitdagend, kwetsbaar of juist een tikje bazig, en van zorgzaam tot onhandig: tijdens de DDW toont Manifestations technologie van haar meest menselijke kant.

 

 

Download persfoto's
Download