Ga naar Programma

Frankenstein Symposium

Mon 22 oct in Natlab by Baltan Laboratories
Er geldt een afwijkende prijs voor dit onderdeel (35 - 50 euro). Dit evenement is besloten voor publiek. Bestel hier een ticket.

Het Frankenstein Symposium gaat in op de verantwoordelijkheid die gepaard gaat met grote wetenschappelijke doorbraken. Als moderne Prometheus daagt het symposium ons uit om de ethiek van opkomende technologie in de hedendaagse samenleving opnieuw te bekijken. Hoe kan het streven naar wetenschappelijke kennis de mensheid beïnvloeden of zelfs in gevaar brengen? In hoeverre bezitten we onze creaties? Wat kunnen we leren van de niet-menselijke ander? Moeten we de ander vuur geven, precies zoals Prometheus deed toen hij het vuur van de goden stal? Of dokter Frankenstein, die een levend wezen maakte en als een wetenschapper voor god speelde? Kom langs en laat de geest waaien tijdens dit bijzondere dagprogramma vol met spannende presentaties, inspirerende performances en publiek debat. 

Tickets zijn nu verkrijgbaar!

De iconische roman 'Frankenstein of The Modern Prometheus' van Mary Shelley werd precies 200 jaar geleden gepubliceerd. In het verhaal faalt dr. Frankenstein erin te handelen naar de consequenties van de destructieve gevolgen van zijn eigen creatie. Het Frankenstein-symposium verkent onze paradoxale relatie met de wetenschap en het belang van de geesteswetenschappen in dit debat. Met een reeks inspirerende lezingen en performances wordt een verhaal geschetst over hoe wetenschap de wereld kan transformeren, maar ook hoe het kan leiden tot menselijke onwetendheid, bijgeloof en vooroordelen.

Voertaal: Engels

Programma: 

Performance 'Eingeweide' door Marco Donnarumma i.s.m. met Margherita Pevere. 

Na de wereldpremiere op het Romaeuropa Festival zal Eingeweide voor het eerst in Nederlands te zien zijn tijdens het Frankenstein Symposium.

Eingeweide is een ritueel over het proces van twee lichamen die samengroeien om één geheel te vormen. Twee menselijke performers en een kunstmatig intelligente prothese voeren een choreografische strijd uit van eenheid en transformatie, waarbij sensualiteit en symboliek verschuifd. Wat betekent het om een ​​machine te creëren die volledig autonoom is, onafhankelijk van menselijke controle? En wat gebeurt er wanneer een machine onderdeel wordt van een menselijk lichaam?

Lezing door Martijntje Smits - Not innocent, not guilty: Frankensteins lessons for a new politics of tools

Lezing door Jason Robert - Frankenstein at 200: How to love our monsters?

Performance 'Perfect Paul: On Freedom of Facial Expression' door Arthur Elsenaar.

 

Performance 'Eingeweide' door Marco Donnarumma i.s.m. met Margherita Pevere

Eingeweide is een ritueel over het proces van twee lichamen die samengroeien om één geheel te vormen. Twee menselijke performers en een kunstmatig intelligente prothese voeren een choreografische strijd uit van eenheid en transformatie, waarbij sensualiteit en symboliek verschuifd. Wat betekent het om een machine te creëren die volledig autonoom is, onafhankelijk van menselijke controle? En wat gebeurt er wanneer een machine onderdeel wordt van een menselijk lichaam?

Kunstenaar en wetenschapper Marco Donnarumma onderscheidt zich door zijn gebruik van opkomende technologie om kunstwerken te maken die tegelijkertijd intiem en krachtig zijn, droom-achtig en compromisloos. Door te werken met biotechnologie, biofysische detectie, kunstmatige intelligentie (AI) en neurorobotica, drukt Donnarumma de denkbeeldige aard van het lichaam uit met een nieuwe en verontrustende intensiteit. Hij heeft een Ph.D. in Arts & Computational Technology van Goldsmiths, University of London en is momenteel Research Fellow aan de Universität der Künste Berlijn in samenwerking met het Neurorobotics Research Laboratory Berlin.


Vanuit een fascinatie voor organische processen onderzoekt kunstenaar en onderzoeker Margherita Pevere biologische- en technologische materie. In installaties, performances, beeldend werk, collecties van planten- en dierenrelicten en samenwerkingen met bacterie-culturen, combineert ze in haar praktijk wetenschappelijke protocollen met intense en verfijnde esthetiek. Pevere is Ph.D. kandidaat Artistic Research aan de Aalto University, Helsinki, in samenwerking met Biofilia Laboratory - Base for biological arts.

Lezing door dr. ir. Martijntje Smits - Not innocent, not guilty: Frankensteins lessons for a new politics of tools

(dr. ir.) Martijntje Smits is technologie-filosoof, ingenieur en innovatiewetenschapper. Ze werkte op verschillendeuniversiteiten, TNO en het Rathenau Instituut. Haar onderwerpen beslaan plastic afval en recycling tot robotica en menselijke verbetering. In haar werk verkent ze de technologische toekomst. Smits is de auteur van 'Taming monsters: The cultural domestication of new technology' (2002). Haar boek over de relevantie van Frankenstein voor de actuele politieke agenda zal later dit jaar worden gepubliceerd.

Performance 'Perfect Paul: On freedom of facial expression' by Arthur Elsenaar

Digitale persona Perfect Paul presenteert de nieuwste onderzoeksresultaten van Elsenaar over het extern gecontroleerd menselijke gezicht als een middel voor artistieke expressie. Perfect Paul onthult een tot nu toe onbekend expressief potentieel van het menselijk gelaat en bespreekt de politieke gevolgen ervan in een choreografische live-show tussen mens en computer.

Arthur Elsenaar is kunstenaar, elektrotechnicus en facial hacker. Sinds 1993 onderzoekt Elsenaar het computergestuurde menselijk gelaat als een middel voor artistieke expressie. Hij heeft een Ph.D. in Art and Design van de Nottingham Trent University in het Verenigd Koninkrijk. Het werk van Elsenaar is getoond op Ars Electronica, ISEA, DEAF, SIGGRAPH en MIT Media Lab. Hij doceert tevens aan de ArtScience Interfaculty aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag (KABK).

Lezing door Jason Robert - Frankenstein at 200: How to love our monsters?

Jason Robert is bio-ethicus en biologisch filosoof. Zijn onderzoek is gebaseerd op de vraag wat 'goede' wetenschap is; wetenschap die zowel effectief als ethisch is. Hij onderzoekt de complexiteit van biologische en morele systemen, bekleedt de Lincoln Chair in Ethics, is directeur van het Lincoln Center for Applied Ethics aan de Arizona State University en is Dean's Distinguished Professor in Life Sciences. Hij publiceerde over onderwerpen als stamcelbiologie, translationeel onderzoek, evolutionaire biologie en genetica, met een bijzondere nadruk op de neurowetenschappen. Hij is ook een van de redacteuren van het onlangs gepubliceerde 'Frankenstein. Annotated for Scientists, Engineers, and Creators of all Kinds'.

Artist Talk door Nicolas Maigret

Artist Talk door Sophie Rzepecky

Baltan initieert experimenten op het snijvlak van kunst, design, wetenschap en technologie, en roept vernieuwende ideeën en inzichten op door de grenzen tussen disciplines op te rekken. Het lab functioneert als een collectief gedachtengoed en netwerk, waarmee nieuwsgierige individuen en organisaties met elkaar verbonden worden. Door kunst en ontwerponderzoek centraal te stellen in haar programma, onderzoekt Baltan de implicaties, beloften en valkuilen van de technologische samenleving. Baltan vertaalt deze ideeën naar verschillende vormen, waaronder samenwerkingen, evenementen, workshops, verhalen, publicaties en exposities, en creëert al doende een ruimte voor reflectie, onderzoek en experiment.

Download persfoto's
Download