Terug naar Programma

GEO—DESIGN: Junk.

All That Is Solid Melts into Trash

Hele week bij Van Abbemuseum | Downtown

GEO—DESIGN: Junk onderzoekt wereldwijd de systemen en de nieuwe werkelijkheid en mogelijkheden van troep, van kerkhoven in de ruimte tot de plasticsoep in de Noordelijke Grote Oceaan. Deze tentoonstelling is geproduceerd in samenwerking met het Van Abbemuseum en toon 18 projecten van DAE alumni.

Let op: Tijdens DDW kan GEO-DESIGN: Junk in het Van Abbemuseum alleen worden bezocht met een DDW-ticket.

De expositie volgt opvallend verschillende benaderingen van design en research en kijkt daarmee naar vuilstortplaatsen, legt de geest van dode digitale gemeenschappen bloot en ontdekt nieuwe ecosystemen en economieën die op afval draaien. De kunstwerken kijken naar afval als een microkosmos, een economische barometer voor consumptie en productie, en als onderwerp van intercontinentale diplomatie.

Dit is het tweede hoofdstuk van de expositieserie GEO—DESIGN, een jaarlijkse samenwerking tussen de Design Academy Eindhoven en het Van Abbemuseum. Het is onderdeel van het GEO—DESIGN-platform dat door de Design Academy Eindhoven is opgericht als reactie op de dringende behoefte aan experimentele ruimte en concrete ondersteuning voor jonge ontwerpers en onderzoekers die zich met wereldvraagstukken bezighouden. De helft van de projecten uit GEO—DESIGN: Junk wordt in het museum getoond. De andere werken zijn te bezichtigen bij bedrijven door heel Eindhoven, waarmee de expositie buiten de grenzen van het instituut treedt en de verbinding met de stad.

Tellurico

The Unchecked Chain
The Unchecked Chain

De Italiaanse streek Campanië verklaarde in 1994 de noodtoestand vanwege de afvalcrisis.
In 2007 weigerden medewerkers het afval in Napels op te halen. Tellurico onderzoekt de oorzaken en de gevolgen van de crisis die de buitenwijken van de stad veranderde in
vuilstortplaatsen waar gedurende bijna 15 jaar afval is opgeslagen.

Giacomo Nanni & Julian Peschel

The Oceanic Pole of Undefined Liability
Tracking and Trashing: The Oceanic Pole of Undefined Liability.

Bij ruimteafval denken we al snel aan de kerkhofbanen rondom de aarde, maar vaak komt dit materiaal ook weer terug in onze atmosfeer. In combinatie met gecontroleerde dumplandingen van overbodig ruimtemateriaal in zee, groeit de hoeveelheid ruimteafval in het maritieme milieu. Nanni en Peschel verkennen ruimteafval als een aards probleem in Point Nemo, ook wel bekend als het Spacecraft Cemetery.

Studiolow (Héloïse Charital and Ismaël Rifaï)

Modern Aviaries
Modern Aviaries

Huisvuil en afval veranderen de gewoonten van wilde dieren over de hele wereld. Charital en Rifaï verdiepen zich in de ooievaar en hoe de overvloedige vuilnisbelten van Spanje,
Portugal en Noord-Marokko ervoor hebben gezorgd dat deze trekvogel - ooit een internationaal symbool voor migratie - inmiddels een standvogel is geworden.

Ines Glowania

The Isolated System of Junk in Gaza
The Isolated System of Junk in Gaza

De economische blokkade van de Gazastrook door Israël beïnvloedt elk aspect van de consumptie binnen dit gebied. Hoewel er wel producten naar binnen komen, kan het afval
het gebied niet verlaten. Dit levert groeiende bergen afval op die de bewoonbaarheid van dit kleine gebied nog verder onder druk zet. Dit gesloten afvalsysteem geeft een kijkje op het
dagelijkse leven van bewoners van de Gazastrook.

Lotte de Haan

Salaula
Salaula: The International Trade of Donated Second-hand Clothing to Zambia.

De handel in gedoneerde tweedehands kleding vanuit het westen naar Afrika is op jaarbasis 5 miljard dollar waard. Door het creëren van een reeks producten onderzoekt Lotte de Haan
in het licht van de groeiende concurrentie vanuit China het effect van deze importindustrie op diverse niveaus van de economie van Zambia.

Noud Sleumer

The Transboundary Loophole
The Transboundary Loophole

Slechts 20 procent van het wereldwijde elektronica-afval wordt op correcte wijze gerecycled of afgevoerd. De resterende 80 procent komt terecht in een illegaal internationaal handelsnetwerk, een cyclus van uitbuiting en vervuiling met dumplocaties voor elektronisch afval. Maar daarnaast biedt de illegale import van elektronisch afval ook ruimte voor nieuwe
sectoren en kansen.

Schimmel & Schweikle

Compute
Compute

In de filmwereld is CGI of digitale animatie inmiddels een onmisbaar hulpmiddel voor het maken van spectaculaire verwoestingsbeelden, wat grote besparingen in tijd en geld
oplevert doordat het bouwen van fysieke decors daarmee verleden tijd is. Schimmel & Schweikle reproduceren met behulp van software voor 3D-modelling en animatie
verwoestingscenes uit de top tien van de meest bekeken Amerikaanse films uit de afgelopen tien jaar.

Shahar Livne

Landscapes of the Plasticsphere
Landscapes of the Plasticsphere

De plastic soep in de Noordelijke Grote Oceaan vormt nieuwe 'continenten' van plastic. Deze vormen de bakermat voor immens grote - en door de mens veroorzaakte - microbiële
gemeenschappen, door wetenschappers ook wel Plastisferen genoemd. In een meeslepende installatie dompelt Livne ons door middel van geluid, geur en visueel ontwerp onder in deze verborgen gemeenschap van levensvormen.

Studio Plastique

Common Sands
Common Sands

De magnetron is een technologisch geavanceerd apparaat waarmee mensen over de hele wereld eten opwarmen of bereiden. Studio Plastique gebruikt dit vertrouwde object als uitgangspunt om te onderzoeken hoe silicaatafval, glas- en silliconeproducten die zelden worden gerecycled, op wereldwijde schaal worden geproduceerd en afgevoerd en gaat daarbij dieper in op de lokale en internationale gevolgen.

Design Academy Eindhoven and Van Abbemuseum

Design Academy Eindhoven (DAE) is een van de meest prestigieuze instellingen voor designonderwijs ter wereld. De innovatief denkende en gerenommeerde docenten en oud-studenten van de Academy hebben binnen het werkveld design voor grote vernieuwingen gezorgd.