Terug naar Programma
Genetic Modification & Sustainable Agriculture
Lieke Janssen

Digestible Chunks of Information

De onzichtbare wereld van biotechnologie en biodiversiteit

Hele week bij Sectie-C | Sectie-C

Ontdek hoe groente en fruit aangepast en ontwikkeld kunnen worden om de groeiende wereldbevolking in te voeden. Zeven technieken en één boek geven inzicht in de onzichtbare wereld van gewasontwikkeling, de complexiteit van ons voedselsysteem en laten je begrijpen waarom het beleid moet veranderen.

Biotechnologie en biodiversiteit, abstracte begrippen die concreet worden als het gaat over voedselzekerheid en stedelijke ontwikkelingen. Om voedselzekerheid te waarborgen, niet alleen in Europa maar juíst in ontwikkelingslanden, zijn er vernieuwende technieken nodig om nieuwe eetbare planten te ontwikkelen of bestaande planten aan te passen aan de sneller wisselende klimaatveranderingen. Deze technieken bestaan, alleen worden deze in Europa nog onderworpen aan strenge wetgeving door de complexiteit en variëteit van deze genetische technieken. Gebruik in de praktijk is hiermee praktisch uitgesloten. De Gene Machine (2017) brengt de variëteit in kaart en het boek Genetic Modification & Sustainable Agriculture (2019) geeft inzicht de complexiteit en de context van deze vernieuwende technieken binnen ons voedselsysteem. Van Oerkool tot Superkoe (2019, NEMO) gaat meer in op de werking van deze technieken en brengt verschillen en gelijkenissen hiervan in kaart.

Maandag 21 en zondag 27 oktober kun je lunchen en dineren te midden van de expositie en kun je ontdekken wat ons voedsel is in 2050. Boek via sectie-c.com > DDW'19 > atelier dinners/lunches.

Zoals te zien in
Partners

Enlightens

Enlightens maakt ingewikkelde zaken begrijpelijk voor bijna iedereen. Als ontwerper en creative strategist vertaalt Mies Loogman een berg aan informatie in eigenzinnige ontwerpen en ludieke concepten om kennis, innovaties en maatschappelijke kwesties aan een breed publiek te communiceren. Bedrijven, organisaties, universiteiten en musea kunnen deze strategische communicatie tools inzetten om hun publiek te bereiken en consumenten krijgen de gelegenheid om hun eigen mening te vormen.