Terug naar Programma
Winners Dutch Design Awards 2019 Awards Night
© Oscar Vinck

Dutch Design Awards 2019

Dutch Design Awards 2019

Hele week bij Veem | Floor 3 | Strijp-S

Het werk van alle winnaars en genomineerden is tijdens Dutch Design Week (DDW) te zien in een negendaagse overzichtstentoonstelling. Die vertelt het verhaal achter de ontwerpen, plaatst de werken in hun sociaal-maatschappelijke context en maakt zo de impact en betekenis van de ontwerpen duidelijk.

Dutch Design Awards (DDA) bekroont jaarlijks de beste Nederlandse ontwerpers en hun meest indrukwekkende en baanbrekende projecten. Verschillende disciplines, kijkrichtingen en oplossingen worden bekeken in het licht van de impact die ze hebben op onze samenleving. Daarmee is Dutch Design Awards een aanjager voor het vak in zijn geheel. Het beste Nederlands ontwerp, op een voetstuk én in perspectief geplaatst.

LEX POTT X WELTEVREE

Poplars zijn een herinterpretatie van een iconisch Nederlands erfgoed: de houten klompen. Met een ander silhouet zijn ze aangepast voor het moderne leven. Lex Pott tekende voor het ontwerp en Weltevree is de opdrachtgever en het label waarbinnen dit product is uitontwikkeld tot een comfortabel, draagbaar en goed produceerbaar model. Poplars worden geproduceerd bij Krajenbrink Klompenfabriek: een van de twee laatst overgebleven geïndustrialiseerde producenten van klompen in Nederland. De klompen worden volgens traditie gemaakt van populierenhout uit Nederlandse bossen. Elke klomp ontstaat uit één houtblok. Strakke lijnen in het hout zijn kenmerkend voor deze herinterpretatie.

BEN VAN BERKEL, UNSTUDIO B.V.

The Coolest White is ontwikkeld door UNStudio, in samenwerking met Monopol Colors. The Coolest White is een extreem witte, zeer uv-bestendige en uiterst duurzame coating die zonlicht weerkaatst en zo de stedelijke bebouwing beschermt tegen overmatige zonnestraling en opwarming. The Coolest White helpt de verhitting van onze steden te vertragen. En dat is nodig: het gebruik van donkere, warmtevasthoudende materialen in veel stedelijke bebouwing, zijn één van de hoofdoorzaken van het zogenoemde Urban Heat Island Effect. Omdat gebouwen zonnestralen absorberen, kost het niet alleen veel energie om ze vanbinnen weer af te koelen, ze geven de opgenomen warmte ook weer terug aan de stedelijke omgeving. Het is een fluorpolymeerverf met de hoogste zonneweerkaatsing in zijn categorie. Daarnaast is de verf ook 2,5 keer sterker dan traditionele verven op polyesterbasis. Eén laag verf gaat 40 jaar mee en is geschikt voor zelfs hoogwaardige metalen gevelelementen en aluminium-, staal- of glasvezelconstructies.

GISPEN

De Sett CE van Gispen is een tijdloze designbank, ontworpen door Peter van de Water en gemaakt van 95 procent gerecycled materiaal. Om plastic verspilling tegen te gaan, heeft Gispen haar eigen plastic afval gebruikt in de productie ervan. Samen met TU Delft en Searious Business is uit plastic kastdeuren een nieuwe grondstof ontwikkeld waarmee de romp van de bank is geprint door 10XL. Deze is tot tien keer opnieuw te gebruiken zonder nieuw materiaal toe te voegen. De zitting en rug van de bank bestaan uit gerecycled polyetherschuim. Alle materialen in de Sett CE bank zijn te scheiden en elk onderdeel is dankzij innovatieve technieken te verwerken tot een nieuw product.

CIVIC ARCHITECTS X BRAAKSMA & ROOS ARCHITECTENBUREAU X INSIDE OUTSIDE / PETRA BLAISSE X MECANOO

De LocHal is het nieuwe kloppende hart van de Spoorzone Tilburg. De voormalige locomotiefwerkplaats is getransformeerd tot een publieke stadshal. De bestaande constructie en de nieuwe, toegevoegde architectuur vormen samen het decor voor een vernieuwend bibliotheekconcept met werk- en vergaderruimtes van Seats2Meet, een stadskeuken, twee kunstinstellingen en een stadshal voor evenementen, exposities en debatten. Een nieuwe huiskamer voor de stad waar mensen elkaar ontmoeten en waar kennis wordt opgehaald en geproduceerd.

ECTOR HOOGSTAD ARCHITECTEN

In het stationsgebied van Utrecht heeft Ector Hoogstad Architecten – in samenwerking met Buro Sant & Co en Royal Haskoning DHV – een nieuwe fietsenstalling en stationsplein gerealiseerd. De grote stalling biedt ruimte aan maar liefst 12.500 fietsen. Gebruikers kunnen het gebouw via flauwe hellingbanen in en uit fietsen. Dit verhoogt het comfort, maar ook de snelheid waarmee reizigers hun fiets kunnen stallen en ophalen. Verschillende vides onderstrepen de ruimtelijkheid; doorkijken naar de sporen en het busstation zorgen voor oriëntatie. Ook aan de verlichting en akoestiek is veel zorg besteed. De opvallende, dertig meter hoge ‘trompetkolommen’ dragen het bovenliggende plein met het karakteristieke ‘bollendak’, dat onderdeel is van het ontwerp.

SOCIAL LABEL LAB

De voormalige veevoerfabriek De Heus aan de Tramkade in ’s-Hertogenbosch is met steun van de Rabobank Foundation getransformeerd tot conceptstore, ontmoetingsplek en doorstroomhuis voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het Werkwarenhuis bestaat uit het Social label Lab (designlab voor sociale vernieuwing), ClubW (performance, dans, theater, muziek) en café/restaurant Van Aken. Vanuit het principe ‘van niets iets maken’ wordt in een tien jaar durend experiment (2015-2025) gebouwd aan een Monument van de Toekomst.
Daarbij proberen de initiatiefnemers Studio Boot en C-mone, samen met gerenommeerde ontwerpers, vaklui en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, zowel de creativiteit en bedrijvigheid van het gebied te vangen én te delen met de stad. De menselijke maat, de kracht van design, architectuur en communicatie fungeert bij dit alles als vertrekpunt.

STICHTING HET PALEIS VAN TYPOGRAFISCH METSELWERK

Het Paleis van Typografisch Metselwerk is een pleidooi voor de verbeeldingskracht van grafisch ontwerpers: een plaats waar de intrinsieke waarde van grafisch ontwerp wordt bewaard en gekoesterd. Opgericht door Richard Niessen ‘vanuit het gemis van een instelling die zich ontfermt over het vak van het grafisch ontwerpen’ en ontworpen als een denkbeeldig instituut: een gebouw dat alleen op papier bestaat. De structuur van dit imaginaire bouwwerk rust op negen thema’s: Teken, Symbool, Ornament, Constructie, Poëzie, Spel, Orde, Ambacht en Praktijk. Het Paleis van Typografisch Metselwerk nodigt anderen uit om mee te bouwen aan dit instituut, dat de diepte, breedte, lol en kracht van grafisch ontwerp wil vieren.

RNDR

OPENRNDR is een modern open source framework voor creative coding. OPENRNDR gaat uit van de creatieve gedachtegang van een kunstenaar of ontwerper en combineert dit met de kracht van productie-kwaliteit software. Door iteratief te schetsen met code kunnen onverwachte dingen worden ontdekt en doorontwikkeld. OPENRDNR is veelzijdig genoeg om in te schetsen, maar tegelijkertijd snel en robuust genoeg om (interactieve) media-installaties van productie-kwaliteit te leveren. Het platform is erg geschikt voor het gebruik van real-time gegevens, bijvoorbeeld in dynamische datavisualisaties of interactieve installaties. OPENRNDR spant zich in om een betrokken en inclusieve gemeenschap van coders, ontwerpers en andere gebruikers op te bouwen.

THE RODINA

The Rodina ontwierp een meerlaagse identiteit voor het Amsterdamse kunst-, wetenschap-, geluidsfestival Sonic Acts. Zij gaven vorm aan het festivalthema HEREAFTER: een verkenning van grote thema’s als ongelijkheden door kolonisatie, immigratie of de klimaatcrisis. De identiteit legt de nadruk op wat The Rodina beschouwt als twee basisprincipes van ontwerp: onthullen en verbergen. De ontwerpers namen ondergrondse infrastructuren als uitgangspunt en reconstrueerden deze vanaf de oorspronkelijke plannen en architectuurschema’s van mijnen. De visuele identiteit die hieruit voortkwam, is vertaald naar een grote variëteit aan offline- en online middelen, waaronder een 320 pagina’s tellende festivalgids en – inmiddels voor The Rodina kenmerkende – performatieve interventies in het Stedelijk Museum Amsterdam.

BONNE REIJN

De Rrusie Suit van Bonne Suits in samenwerking met Kevin ‘De Rrusie’ Lucas, is het tweede ontwerp van Bonne Reijn. Met zijn zelfbenoemde ‘poor man’s suits’ wil hij verwachtingen die mensen bij kleding hebben – en met name het pak – bevragen en omkeren en hierbij de aandacht voor een persoonlijke stijl in mode vergroten en accentueren. Met een minimalistisch ontwerp, een lage prijs en een groot maatbereik maakt Bonne Suits hun pakken toegankelijk voor een breed publiek. De nadruk ligt op de drager en de toepassing van zijn of haar persoonlijke stijl. Iedereen draagt hetzelfde, ongeacht maat, gender, leeftijd, subcultuur of klasse.

MAISON THE FAUX

MAISON pour MAISON staat tijdens Amsterdam Fashion Week geheel in het teken van thuiskomen, vrij zijn, het belang van het kunnen kiezen van je eigen omgeving en de onvermijdelijke beperkingen. Tijdens deze multidisciplinaire presentatie waarin mode, theater, dans, muziek en ruimtelijke vormgeving samenkomen, komen alle facetten van ‘thuis’ voorbij. De bewoners zijn gekleed in MAISON the FAUX’s interpretatie van leisure wear. Pyjama’s, nachtjaponnen, negligés en kamerjassen. Alles gestyled met verschillende interieuraccessoires als kussens, dekbedden, slaapmaskers en zelfs matrassen. MAISON the FAUX is een initiatief van Joris Suk en Tessa de Boer: een creatieve studio die zich presenteert als een groots couturemerk. MAISON the FAUX is bewust bezig met het doorbreken van (gender) grenzen, hokjesdenken en het pushen van een divers beeld in de modescene. (Schadelijke) schoonheidsidealen worden bevraagd en individuele vrijheid en expressie gepromoot.

NINAMOUNAH

Collection 004 Evolve Around Me, gaat over dominantie en onderwerping door de lens van de evolutie en de drang van de mens om de dierenwereld te overmeesteren. Mode wordt hier benaderd als een organisme dat zichzelf steeds aanpast aan verschillende omstandigheden, zoals de verandering van de seizoenen en het proces van natuurlijke selectie. Hiervoor heeft Ninamounah iconische deadstock-kledingstukken zoals het leren jasje, het korset, het krijtstreep pak en het overhemd samen laten smelten tot nieuwe en contrasterende vormen, silhouetten en kleurcombinaties.

RE-SOURCE

Het onderzoeksproject RE-source brengt stedelijke reststromen in kaart, om ze daarna in te kunnen zetten als bron voor circulair denken, doen en leren. RE-source analyseert en maakt inzichtelijk hoe de systemen, locaties, producten en materialen die daarvoor nodig zijn eruitzien. Tegelijk ontwerpt het strategieën om deze reststromen om te zetten in een bron waaruit telkens opnieuw geput kan worden. Via het netwerk van de gemeente Rotterdam probeert RE-source inzicht te krijgen in de werkwijze van het ontwerpen, beheren en onderhouden van de buitenruimte en de bijbehorende materiaalstromen. RE-source onderzoekt welke fasen er worden onderscheiden, wat de gebruikte routes zijn en welke menselijke en niet-menselijke actoren – zoals locaties, betrokken burgers en vakmensen, gereedschappen, voertuigen, afstanden – daarin een rol spelen.

MARTINA HUYNH

Het idee van een onvoorwaardelijk of universeel basisinkomen (UBI) is een actueel onderwerp dat in uitwerking en betekenis sterk kan verschillen, afhankelijk van de intenties en voorwaarden voor implementatie. In de interactieve installatie Basic Income Café van Martina Huynh kunnen bezoekers twee verschillende basisinkomenseconomieën ervaren, waarbij koffie gebruikt wordt om de geldstroom te visualiseren. Het ene systeem verschaft een basis die voldoende is om in alle basisbehoeften te voorzien, het andere geeft een steuntje in de rug en gaat uit van bijverdienen tot een volwaardig (basis)inkomen. Martina Huynh gebruikt de koffiemetafoor als een toegankelijke context om inzicht te bieden in een complex concept én in gesprek te raken over geld en politiek.

MARJAN VAN AUBEL STUDIO

Marjan van Aubel Studio onderzoekt een oplossing voor twee van de grootste problemen van onze tijd: het voedsel- en het energievraagstuk. Power Plant is een energieneutrale plantenkas, waarin zowel elektriciteit als voedsel geproduceerd wordt door middel van zonlicht. Nieuwe biotechnologieën maken voedselproductie efficiënter, maar kosten doorgaans veel energie. Elk uur ontvangt de aarde voldoende zonlicht om de hele planeet voor een heel jaar van genoeg elektriciteit te voorzien. Power Plant onderzoekt hoe zonnecellen dusdanig geïntegreerd kunnen worden in onze dagelijkse omgeving dat deze onuitputbare bron optimaal benut wordt – allereerst voor voedselproductie – en voor een veel grotere groep mensen toegankelijk wordt. Marjan van Aubel streeft dan ook naar een Solar Democracy, onder andere door crossovers te maken met verschillende disciplines.

FABRIQUE X Q42

Twaalf jaar graven aan de Noord/Zuidlijn bracht een schat aan historische voorwerpen aan de oppervlakte, die een rijk beeld schetst van Amsterdam door de eeuwen heen. Fabrique en Q42 willen met Below de Surface de magie vangen van het onzichtbare zichtbaar maken. In combinatie met een permanente tentoonstelling op metrostation Rokin en een uitgebreide catalogus presenteert de website gevonden artefacten aan de hand van een tijdbalk. Door te scrollen van het jaar 2005 naar meer dan 100.000 jaar geleden, zijn de meest bijzondere én alledaagse voorwerpen te ontdekken: van een pistool tot een kunstgebit, en van een bankpas tot een krokodillenkaak. Wie langs de duizenden vondsten scrollt, raakt onherroepelijk gefascineerd door de vele verbanden en verhalen.

CLEVER°FRANKE

De Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie (KNWU) wil Freestyle BMX – in 2020 voor het eerst een Olympische sport – naar een hoger niveau tillen. De opdracht aan Clever°Franke: fans, toeschouwers en sporters een boeiende ervaring bieden over de prestaties van de renners, door middel van een overtuigende, gemakkelijk te begrijpen showcase van hun run. Clever°Franke slaagt daarin met behulp van sensortechnologie (ontwikkeld door het Urban Sports Performance Centre) die de snelheid, lift en oriëntatie van de renners opvangt. Een realtime datavisualisatie reproduceert digitaal de prestaties. Renners kunnen hiermee hun prestaties analyseren en juryleden de ritten beter beoordelen. Bovendien versterken de visuals de kijkervaring voor bezoekers.

MOOOI

In een wereld waar massaproductie en namaak steeds vaker voorkomen, wil Moooi investeren in (de toekomst van) origineel ontwerp. Uit die motivatie ontstond The Button: digital proof of authenticity. De knoop bevat NFC-technologie en vergezelt voortaan alle ontwerpen van de maker. Daarnaast is de knoop door andere merken en ontwerpers te adopteren: The Button gebruikt een techniek die toepasbaar is op het ontwerp van alle fysieke producten. De knoop geeft ontwerpen een unieke identiteit en fungeert als een bewijs van authenticiteit. Het beschermt op die manier originele ontwerpen, maar ook de koper van (design)stukken. The Button is uit te lezen met iedere smartphone en laagdrempelig in gebruik.

MOJO X HANSJE VAN HALEM X FABRIQUE

Bij de ontwikkeling van het Lowlands artwork en de vertaling hiervan naar de nieuwe website is een bont gezelschap aan creatieven betrokken. Van hoofdontwerper tot animatoren, van software programmeurs tot interactie ontwerpers. Offline en online. Organisator MOJO blijft ook in 2019 visueel trouw aan het concept van Hansje van Halem. Dit concept wordt per jaar en per editie verder ontwikkeld. Fabrique vertaalde Van Halems ritmische en hypnotiserende lijnenspel naar online en maakte daarbij tegelijkertijd nieuwe stappen in interactie en techniek, met als doel om ook dit jaar het echte Lowlands-gevoel van het scherm af te laten knallen.

GEMEENTE AMSTERDAM

De Puccinimethode staat voor een kwalitatief goede, fysieke inrichting van de Amsterdamse openbare ruimte: alle straten, pleinen, parken en plantsoenen. De Puccinimethode definieert hoe en waarmee deze gemaakt worden. Profielen en bijbehorende inrichtingsprincipes zijn ontwikkeld voor diverse soorten straten. Verschillende belangrijke details zijn uitgewerkt. De materiaalkeuze voor het soort tegel, klinker en straatkolk is bepaald. Een goed en vooral slim evenwicht tussen innoveren en standaardiseren is hierbij belangrijk. Door de combinatie te standaardiseren waar het kan, maar ook ruimte te bieden aan verbijzonderingen en maatwerk, ontstaat een typisch Amsterdams straatbeeld dat een vanzelfsprekend, samenhangend en rustig decor vormt voor het zo drukke stedelijke leven.

INTERPOLIS X FRESHHEADS

Naast het aanbieden van verzekeringsproducten ontwikkelt verzekeraar Interpolis ook oplossingen en diensten die helpen om schade en gedoe te voorkomen. Oplossingen die klanten helpen om slimmer, comfortabeler en veiliger te wonen. Hierbij is gekozen voor een aanpak waarin experimenteren, prototypen en valideren een belangrijke plaats innemen. Interpolis werkt hiervoor nauw samen met Freshheads, een bureau met de nodige ervaring op het gebied van digitale innovatie en agile werken in multidisciplinaire teams. Hieruit is een ‘embedded’ innovatieteam van creatieven, ontwerpers, developers, marketeers en andere inhoudelijke specialisten ontstaan. Samen bedenken, valideren en ontwikkelen zij diensten voor in en rondom huis. Inmiddels heeft Interpolis vier speciale innovatieteams die volgens deze werkwijze werken: naast het team Slimme Oplossingen Wonen, ook de teams Slimme Oplossingen Mobiliteit, Slimme Oplossingen Ondernemen en Welbevinden.

SIMONE POST

Na haar afstuderen aan Design Academy Eindhoven (cum laude) heeft textiel- en productontwerper Simone Post collectief Envisions mede opgericht. Na een paar jaar één van de kartrekkers van dit ontwerperscollectief te zijn geweest, richt ze zich sinds ruim een jaar weer meer op haar eigen studio. Esthetisch, verrassend en zichtbaar hergebruik van materialen staat in haar werk centraal. Ze gaat samenwerkingen aan met de industrie om tot in vorm en materiaalgebruik innovatieve ontwerpen te komen en biedt daarmee een nieuwe kijk op verspilling van materialen. Voor Adidas maakte ze kleden van gerecyclede sneakers, voor plastic recyclebedrijf ECO-oh! bood Post een perspectief op de toekomst van hun materialen in de vorm van een inspiratieboek. Voor Vlisco deed ze uitgebreid onderzoek naar nieuwe toepassingen voor hun afvaldoek wat resulteerde in een karpet. Stuk voor stuk ingrepen waarmee Post de bestaande waarde van materiaal dat anders als afval wordt gezien, zichtbaar maakt.

NINAMOUNAH

Met een antropologische kijk op de wereld, brengt modelabel Ninamounah sociale structuren, evolutie en de functies van organismen aan het daglicht. Ninamounah beschouwt de mens vanuit zijn essentie: “We are all animals wearing a dress of culture.” In de huidige fast-fashion-industrie richt Ninamounah zich juist op tijdloze creaties waarin seizoenen niet bestaan en craftsmanship wordt gewaarborgd. Met bewustzijn van haar eigen ecologische footprint, gebruikt Ninamounah duurzame, lokale productieprocessen en materialen en vormen worden geworven uit gebruikte kledingstukken of oude banken, waarin geen enkel item hetzelfde is.

AMBER JAE SLOOTEN

Amber Jae Slooten is modeontwerper en werkt met het lichaam, animatie en digitale modevormgeving. Haar werk bevraagt de manier waarop we in de toekomst kleding zullen passen, aanschaffen en dragen. Ze speelt met de wijze waarop onze digitale identiteit vorm kan krijgen in VR, AR en MR. Door middel van algoritmes onderzoekt ze beeld- en trend analyse van andere labels en creëert vervolgens nieuwe (virtuele) werelden met de uitkomst. Daarnaast werkt ze samen met modemerken, 3D-modellen, animators, editors en sound designers. Slooten studeerde in 2016 af aan het Amsterdam Fashion Institute en is medeoprichter en creatief directeur van The Fabricant, een digitaal modehuis dat visual effects uit de filmindustrie gebruikt om een nieuw toekomstbeeld van identiteit vorm te geven.

FRANS BEVERS (BNO Piet Zwart Prijs)

Frans Bevers is ruimtelijk ontwerper. Met het bureau OPERA, dat hij startte als interdisciplinair samenwerkingsverband in 1981, heeft hij een grote en onmisbare bijdrage geleverd aan het vak tentoonstellingsontwerp, een vak dat in zijn beginjaren nog nauwelijks ontwikkeld was. Vanaf 1994 gaf Frans Bevers in hechte samenwerking met zakelijk partner en medeoprichter Lies Willers de praktijk van OPERA Amsterdam verder vorm.
Partners

Dutch Design Awards

Dutch Design Awards zag in 2003 dankzij de BNO en DesignLink het levenslicht als de Nederlandse Designprijzen. Sinds 2005 houdt DDA kantoor in designhoofdstad Eindhoven. DDA wil dat het gesprek over Nederlands ontwerp gaande blijft. Met veel openheid en nieuwsgierigheid faciliteren we daarom uitwisseling tussen ontwerpers, curatoren, publiek en professionals. DDA is onderdeel van Dutch Design Foundation en vormt een van de hoogtepunten van DDW.