Terug naar Programma
HOW&WOW
Crafts Council Nederland

HOW&WOW

Hele week bij Veem | Floor 2 | Strijp-S

Crafts Council Nederland zet als partner van Dutch Design Week al jaren het maken in de schijnwerpers. Met de spraakmakende groepstentoonstelling HOW&WOW in VEEM op Strijp-S presenteren we het belang van crafts.

Van houtsnijden tot polyurethaan gieten en van jonge maker tot doorgewinterde ambachtsman; HOW&WOW presenteert alle dimensies van het maken.

Crafts Council Nederland is overkoepelend platform én expertisecentrum dat het creatieve ambacht versterkt, vernieuwt en verbreedt, zowel in Nederland als internationaal. We zorgen voor een herwaardering van crafts en maken deze future-proof. Dit doen we samen met een grote community van maker-designers, ambachtsprofessionals, musea, werkplaatsen, bedrijven, de overheid en academies.

Tijdens Dutch Design Week 2019 brengen we de betekenis en kracht van het maken onder de aandacht aan de hand van vijf actuele thema’s:
– Innovatie vanuit traditie
– Nieuwe materialen en nieuwe toepassingen van technieken
– Duurzame materialen en productieprocessen
– Nieuw toekomstig erfgoed & culturele identiteit
– Sociale innovatie

Anna Stringer

Kwabornament
In het atelier van Anna Stringer worden er nog echt beelden en ornamenten gesneden door middel van originele technieken. Stringer restaureert er ook houtsnijwerk van onder andere meubels, spiegel- en schilderijlijsten en interieurbetimmeringen op traditioneel ambachtelijke wijze. De ambachtsvrouw reconstrueert verloren gegaan houtsnijwerk aan de hand van foto’s of tekeningen. Maar ze maakt ook nieuwe ontwerpen in historische stijlen.

Beatrice Waanders

The Happy Sheep Project
Waanders is oprichter van viltlabel The Soft World en maakt op ecologische wijze viltwerk in grote afmetingen van locale oude schapenrassen voor interieur en architectuur. Happy Sheep is een groot kleed met de kleurstempels van de ram nog in de wol. Deze gedeelten van de vacht worden normaal weggegooid omdat ze niet geschikt zijn om verder te verven. Waanders geeft ze juist een prominente plek.

Bianca Koevoets

De Zadelwerkplaats
De Zadelwerkplaats is de enige ambachtelijke zadelmakerij in het hart van Amsterdam met een klein verborgen paardenmuseum. Hier laat zadelmaker en historisch onderzoeker Bianca Koevoets je kennis maken met het vakmanschap van het zadelmaken, harnachement, zadelrestauratie, reparatie en historische rijkunst. Ook geeft zij er een zadelopleiding en masterclasses. Met de The Society of the Natural Art of Riding (SONAR) zet Koevoets zich in om het zadelmaken te promoten en het erfgoed te borgen.

Emma Wessel

The Shelly Twister
Shelly is het zusje van de Brady Twister stoel die Wessel voor HOW&WOW – cooperazione! van Crafts Council Nederland ontwikkelde en vorig jaar tijdens de Dutch Design Week tentoonstelde. Het Shelly Twister rek is een resultaat van spelen, experimenteren en dingen uitproberen op een bestaande bouwmarkt stellingkast. Shelly is speels en heeft een eigen karakter. Een ode aan het personaliseren van standaardisatie. 

Erno Korpershoek

Friese kerfsnee
Erno Korpershoek is al vele jaren actief als houtsnijder, het is een traditie in zijn familie; zijn grootvader was ook houtsnijder. Korpershoek verdiept zich in de geschiedenis en de techniek van dit ambacht, hij verzamelt antiek houtsnijwerk en schrijft boeken over de motieven. Inmiddels is Korpershoek de spin in het web van de Friese ‘kerfsnee’. Hij tekende honderden historische kerfmotieven na, als leidraad voor hedendaagse snijders.

Esmé Hofman

Meestervlechter Esmé Hofman was in 2017 een van de prijswinnaars van Hokuriku Kogei, een toonaangevende craftsaward in Japan. Tijdens HOW&WOW toont ze objecten uit haar Out Of The Comfort Zone (OOTCZ) serie. Deze objecten zijn onderdeel van een samenhangende serie ronde vormen zonder onmiddellijke gebruiksfunctie. Ze zijn te beschouwen als zelfstandige objecten in haar onderzoek naar lijnen, structuren en vormen.

Fleur Peters

The Light Conductors
Fleur Peters is gefascineerd door licht en kleur, dit vertaald zich in werk van glas, waarin ze de relatie onderzoekt tussen ambacht en hedendaags design. Peters vindt het belangrijk om traditionele ambachten te ontwikkelen. ‘‘The Light Conductors’’ is een materiaalonderzoek naar licht en kleur in glas, met als doel, traditionele glastechnieken te conserveren. Peters experimenteert met zeefdrukken, graveren en schilderen op glas en lamineert dit zoals veiligheidsglas.

Floor Nijdeken

Superego
In een tijd waarin individualiteit en snelheid steeds belangrijker wordt, presenteert Floor Nijdeken #SUPEREGO. Een overdadige installatie van zelfportretten in diverse technieken, als vervolg op zijn sociale borduurinstallatie ‘Crossover Collective’, waarmee hij mensen middels borduren en traditie probeert te verbinden. Met #SUPEREGO breekt hij een lans voor de IK-cultuur. Met een vrolijke uitgesproken kleur- en vormentaal, uit hij tegelijkertijd zijn waardering voor ambacht.

Handmade Industrials

Impose Series
Impose Series is een verzameling unieke en kleurrijke objecten gemaakt van een biobased thermoplast en eps-korrels. Beide materialen worden, zoals in de industrie, gevormd met behulp van warmte en druk om hun uiteindelijke vorm te verkrijgen. In plaats van traditionele metalen mallen te gebruiken, heeft het designduo echter een andere aanpak. Ze ontdekte dat het gebruik van flexibele ballonnen als mal in plaats van hard metaal hen in staat stelde deze unieke objecten te maken.

Heleen Sintobin

DIGI-TERRA COLLECTION
Heleen Sintobin is geïnspireerd door oude en toekomstige methoden, haar werk streeft ernaar de kracht van materialen over te brengen in een hedendaagse ontwerpcontext. De DIGI-TERRA COLLECTION onderzoekt de esthetische taal van digitale ambachten in hedendaags keramiek. De collectie toont CNC-frezen op nat porselein en klei en onderzoekt de vingerafdruk van de machine.

Hyunjee Jung

Bricks, tiles, and blocks
De textiele werken van Hyunjee Jung zijn gebaseerd op een hedendaagse interpretatie van traditionele technieken en materialen. Ze zijn gemaakt met traditionele Koreaanse zijde en zijn ook geïnspireerd door Bojagi, een van de Koreaanse textielambachten. De projecten zijn geïnspireerd door een denkbeeldige ruimte en objecten uit haar dromen, evenals de combinatie van dingen die ze tegenkomt in het gewone leven.

Jan Hovens

Houtdraaiwerk
Jan Hovens is het kleinkind van een timmerman, van jongs af aan werd hij gegrepen door hout. Vanaf het midden van de jaren negentig is hij fulltime houtdraaier en bezit naast een enorme kennis ook vele historische materialen. Hij gebruikt vooral afvalhout en hout dat aangetast is door verrottingsschimmels. Door de eerste fase vanverrottingsproces ontstaan in het hout nieuwe kleuren, vlekken en strepen die van een normaal stuk hout een enorm mooi voorwerp kan maken.

Marieke van de Ven

Amphorae
Marieke van de Ven onderzoekt verschillende ambachten zoals print, borduurwerk en mandenvlechten. Amphorae, een verzameling op maat gemaakte vazen wordt beïnvloed door de juxtapositie van historische en archetypische sierelementen. Een herbestemming van de oude Griekse vaas in combinatie met de kostuumconstructie van een 17e-eeuwse mouw. Met behulp van borduurwerk, print, mandenvlechten en patroonconstructie, herdenken de sierstukken de 'ready-made'.

Marjolein Grotenhuis

Vals Plat
Als ontwerper zet Grotenhuis kleur in als hoofdzaak, niet als bijzaak. Met Vals Plat wil Grotenhuis publiek laten ervaren dat kleur diepte en textuur heeft. In deze collectie komen ingrediënten die Grotenhuis’ werk kenmerkt samen: zeefdruktechniek, kleur, textiel en papier. De collectie is intuïtief ontwikkeld door maakprocessen met de zeefdruktechniek; om dit proces te beïnvloeden heeft Grotenhuis verf rakels ontworpen en geëxperimenteerd met de mogelijkheden.

Merlijne Marell

Merlijne Marell gelooft in sprookjes en werkt in haar atelier aan de vormgeving van een eigen mythologie. Deze krijgt stukje bij beetje gestalte in fabelachtige prentenboeken en verhalende ontwerpen, al dan niet in opdracht. Marell heeft een uitgesproken voorkeur voor ambachtelijke technieken waarbij het aankomt op de vierkante centimeter, ze weigert vooralsnog te kiezen tussen houtsnede, borduurwerk, delfts blauw en monotype.

Moe Kim

2XL
Moe Kim maakt handgeweven textiel waarin ze weeftechnieken met lowtech materialen combineert. Ze wordt geïnspireerd door haar persoonlijke kijk op hedendaagse sociale en culturele kwesties. Doordat ze opgroeide in de stad Seoul (Zuid-Korea) hebben hightech en kunstlicht altijd een belangrijke rol in haar leven gehad. Om dat gevoel van thuis te creëren, verenigt Kim conventionele ambachtelijke technieken met technologie in haar weefsels.

Nynke Koster

Elements of Time
Het werk van Nynke Koster b gaat over herinneringen en ruimte die ze in een speciaal rubber giet. Ze maakt vormen op unieke plaatsen en neemt delen van deze plekken mee als haar 3D-herinneringen. Koster wil deze tastbare en immateriële overblijfselen uit het verleden doorgeven aan toekomstige generaties. Elements of Time richt zich op architectonische fragmenten van tijd. Koster onderzoekt de decoraties in de architectuur door de eeuwen heen, stuk voor stuk, gebouw voor gebouw.

Said Belhadj

Raphia
Raphia ontwikkelt schoenen en houdt van natuurlijke materialen. Oprichter Said Belhadj werkt samen met Marokkaanse vakmannen en –vrouwen aan de ontwikkeling van een schoen van geheel natuurlijke producten: gedroogde palmbladeren van de Raphia taedigera, een palmboom die voornamelijk in tropisch Afrika groeit, zolen van natuurrubber of leer, en natuurlijk pigment zoals meekrap, walnootschil, uienschillen en indigo. Raphia combineert de natuurlijke producten met traditionele technieken en design.

Renate Vos

LOEV
enate Vos experimenteert met verschillende materialen om een nieuwe materie te creëren. De serie LOEV bestaat uit handgegoten objecten met een onconventionele materialencombinatie. Het is het resultaat van experimenten met gerecycleerde kurk, rubber en natuurlijke pigmenten. Een ontwerp vol contrasten. Niet alleen qua materiaal, maar ook qua vorm; de collectie ziet er hard en koud uit, maar is juist flexibel, warm en zacht en verrast door een zekere tactiliteit.

Ruben van der Scheer

Afgewezen Werk
‘Afgewezen Werk’ bestaat uit onafgemaakte werken die houtkunstenaar Maria van Kesteren in haar schuur verzamelde. Ze kon er geen afstand van doen, maar ze kon ze zelf niet meer gebruiken. Van der Scheer zocht een doos vol vormen voor nieuw werk. Eerst wilde hij het hout stuk voor stuk verder ‘af draaien’ tot nieuwe werken, maar juist de vormen zoals ze op de plank lagen, spraken hem aan. Van der Scheer laat de werken hun oorspronkelijke vorm bestaan en gebruikt ze als historische bouwstenen.

Saar Scheerlings

Talisman Sculptures
De Talisman sculpturen behoren tot de meest recente rekwisieten voor een nieuwe, fictieve cultuur die Scheerlings vormgeeft. Geïnspireerd door museale etnografische collecties, textiele ambachten en constructiemethoden, is het werk een zoektocht naar een gevoel van bezieling en betekenis zoals we dat kennen van oude culturen en religieuze artefacten, zoals Talismannen. Hiervoor mixt Scheerlings alledaagse vormen en materialen met ambachten, zowel uit Nederland als andere plekken op de wereld.

Sandra van Riet

Cross Over
Sandra van Riet is keramist, ze onderzoekt altijd vorm en materiaal. Haar keramische objecten zijn vervaardigd uit zwarte klei. Voor de deklagen werkt ze met plantenas en mineralische oxiden. De werken vormen op het eerste gezicht een contrast met het werk van Esmé Hofman. Toch zijn er tal van parallellen te vinden en vullen de materialen elkaar op een wonderschone wijze aan.

Seungbin Yang

Lacquered Forms
Ontwerper Seungbin Yang past de zeer kostbare en zeldzame Ott-chil laktechniek uit Korea toe op een andere ondergrond: papier. Eeuwenlang werd deze techniek alleen gebruikt voor ceremoniële objecten en luxe meubels. Yang onderzoekt de mogelijkheden van papier en de laktechniek en creëert een combinatie van verschillende tegenstellingen in één object; het luxueuze en het alledaagse, en de sterkte van de lak versus de kwetsbaarheid van papier. Het is een eerbetoon aan het verdwijnende craft.

Sho Ota

According to the Grain
Sho Ota benadrukt de kwaliteit van de houtnerf, waarvan het karakter vaak wordt geneutraliseerd in industriële verwerking. Door 12mm van het oppervlak te beitelen en de nerven vrij te maken, wordt de textuur tastbaar. Onder het oppervlak zijn er verborgen geheimen van materialen die verband houden met hun oorsprong. Door dit te onthullen, toont Ota dat het nerfpatroon niet alleen een grafisch patroon is, maar een deel van een structuur.

Simón Ballen

Suelo Orfebre
Door verhalen over El Dorado trokken veroveraars naar Amerika en exploiteerden eeuwenlang goudmijnen in Colombia. Goud staat nog steeds centraal in de mijnstreek van Marmato. ‘Suelo Orfebre’ verkent sociale en economische waarden door Jagua, een afvalproduct dat in de rivieren wordt weggegooid, te transformeren. Met de gemeenschap en een glasblazer bouwde Colombiaanse ontwerper Simón Ballen een glasoven en produceerde hij glazen objecten uit mineralen die achterbleven nadat goud is verwerkt.

Sofie Leenen

Braided Weave
Met de Braided Weave doet Leenen onderzoek naar de overeenkomsten tussen weven en vlechten en verenigt die twee technieken in haar werk. Weven heeft veel overeenkomsten met het vlechten, maar vaak is het ene tweedimensionaal en het andere 3D. Dit inspireerde Leenen om te experimenteren met de functie van een gevlochten weefsel.

Szu-Yi Wang

Unfolding Folding Ritual
Szu-Yi Wang bevraagt of het ambacht van papiervouwen zijn eigen rituele scenario’s kan 'ontvouwen'. De expressieve driehoekige vouwelementen in deze serie zijn afgeleid van een typische Taiwanese techniek die meestal wordt gebruikt bij het maken van religieuze objecten en sculpturen. Het werk biedt een alternatief perspectief op de traditie achter het religieuze papierambacht. Door ze uit de context van rituele scènes te nemen, worden de kleuren, vormen en symbolen omgezet in nieuwe metaforen.

Weixiao Shen

Wrap Away
Weixiao Shen onderzoekt de geschiedenis van de Japanse Temari bal en stelt de conservatieve blik op vrouwen in de Aziatische samenleving in vraag; hoe blijven we vechten tegen de aanhoudende verwachtingen van vrouwen in de hedendaagse cultuur? Ze past daarom de tijdrovende Temari-techniek toe op hedendaagse objecten die geassocieerd worden met vrouwelijkheid en huiselijkheid: een rijstkoker en naaisetje. Door gebruik te maken van deze techniek, verdwijnt de functionaliteit van de objecten.

Willemiek van Kuijlenborg

Orion Tent
Opgeleid tot modeontwerper kleedt Willemiek van Kuijlenborg geen mensen maar lampenkappen. Technieken als patroontekenen blijven hetzelfde. De frames vindt ze op de tweedehands markt en inspiratie komt uit haar eigen omgeving. Zo is deze lamp bekleedt met de bungalowtent Orion uit de zeventiger jaren waar Van Kuijlenborg vele vakanties in Drenthe in doorbracht. In haar werk is er veel aandacht voor detail en door de gebruikte stoffen en frames is elke kap uniek.

Yoon Shun

Undernamed Chair
Yoon Shun onderzoekt de relaties tussen taal en object. Mensen gebruiken taal als hulpmiddel voor communicatie en om beelden te begrijpen. Ze identificeren het beeld van een onbekend object met vertrouwde afbeeldingen die ze al hebben ervaren, en deze perceptie geeft een definitie aan het object. In dit project vertaalt Shun medeklinkers in vormen en klinkers in kleur. Met dit nieuwe alfabet kan hij woorden omzetten in 3D-vormen en de vorm van bestaande objecten, zoals een stoel, 'herschrijven'.

ZwartFrame

Conflict
ZwartFrame onderzoekt hoe materialen uitzetten door temperatuurveranderingen. Door materialen met verschillende eigenschappen te combineren onder specifieke omstandigheden creëren ze objecten die zichzelf vormen. Bij -80 bevestigen ze flexibele dunne platen aan metaal, waarna ze deze op kamertemperatuur laten komen. Tijdens de opwarming begint het materiaal uit te zetten en zichzelf langzaam te vormen, waardoor een nieuw, licht maar ook stevig plaatmateriaal ontstaat.

Zuiderzeemuseum

Klaas Spel & Simón Ballen & Bianca Koevoets
Klaas Spel is 78 jaar oud en werkt al 36 jaar als borstelmaker in het Zuiderzeemuseum. Het is moeilijk om opvolgers te vinden; naast Spel werkt er nog maar 1 vrijwilliger. Simón Ballen en Bianca Koevoets werkten met Klaas Spel aan nieuwe vormen voor borsteltechnieken. Spel is een traditionele borstelmaker die zijn borstels maakt door de haren ‘met de hand te trekken’. Het Zuiderzeemuseum zet zich in voor het voortbestaan van ambachten, zodat een nieuwe generatie kan innoveren vanuit traditie.

Almeerse Wolunie

De Almeerse Wolunie ontstond in 2014 door een samenwerking met Stad en Natuur Almere met als doel het gebruik en de verwerking van wol te stimuleren en promoten. Brigit Huijbens ontwikkelde een grote expertise op het gebied van natuurlijke verfstoffen. Op HOW&WOW presenteert ze haar onderzoek naar het verven van Almeerse wol met meekrap. Deze gecompliceerde verfstof moet wel drie jaar groeien voor het gebruikt kan worden. De intense kleur loopt van bruin tot licht roze tot diep aubergine-paars.

Erik van Schaften

Heracleum Mantagazzium re-introduced
Erik van Schaften vertelt een nieuw verhaal over de beruchte reuzenberenklauw en transformeert de invasieve plant tot een serie nieuwe materiaaltoepassingen. De materiaalmogelijkheden bieden een vervanging voor verschillende traditionele materialen; zo verandert hij het onkruid in een potentieel nieuw gewas.

Jacqueline Jimmink

Jacqueline Jimmink is handgraveerster. Ze deed opleidingen in Nederland, België en in Italië, waar ze een lange tijd een atelier had en samen werkte met toonaangevende graveerateliers. Ook experimenteerde ze hier met de meest geraffineerde en verfijnde Italiaanse technieken met ‘bulino’ en vergrootglas. Terug in Nederland deelt ze de kennis van Italiaanse meesters graag.

Daan Veerman

Digital Craft
Daan Veerman is ontwerper en schrijver, maar bovenal een digitale vakman. Al een paar jaar onderzoekt Veerman hoe 3D-printen kan evolueren tot een ambacht, zodra de 3D-printer door menselijke handen wordt bediend in plaats van een computer. Zo kan 3D-printen van een productietechniek worden omgezet in een nieuw ‘digitaal’ ambacht.

Nikkie Wester

Nikkie Wester is een conceptontwerper met een grote passie voor textiel en ontwikkelt concepten, textiel voor interieurs en textielproducten. Ze streeft ernaar om het vakmanschap levend te houden en stelt het als het doel om ons ‘toekomstige erfgoed’ samen met architecten, interieurarchitecten en grafisch ontwerpers te ontwerpen.

Forbo

Forbo creërt een gezonde ruimtes voor binnen en draagt bij aan een duurzame wereld daarbuiten. Forbo werkt ook samen met jonge en gevestigde ontwerpers en bekende designbrands. Regelmatig initieert Forbo samenwerkingen met internationale designacademies waarin studenten worden uitgedaagd om te experimenteren met linoleum. Op HOW&WOW presenteert Forbo het Furniture Linoleum. Dit materiaal is flexibel en kan door zijn bijzondere eigenschappen worden toegepast op veel verrassende manieren.

Crafts Council Nederland

Crafts Council Nederland (CCNL, 2013) is het overkoepelend platform voor het hedendaagse creatieve ambacht. Het is de plek waar kennis overgedragen en geactualiseerd wordt. De plek waar design, kunst, mode, erfgoed en vakmanschap samenkomen. Crafts Council Nederland werkt nauw samen met alle spelers uit het Crafts Domein. Als onderzoeker. Als initiatiefnemer. Als gids. Als conceptontwikkelaar. Als aanjager. Als verbinder.