Ga naar Updates

Mobiliteit, privacy en genderidentiteit bij Dutch Design Week

Dutch Design Week - van 19 t/m 27 oktober - onderzoekt thema's die van invloed zijn op ons leven, nodigt ons uit om deze te bespreken en toont prototypes en producten die de toekomst laten zien. Hieronder beschrijven we de tweede selectie thema's - mobiliteit, slimme ruimtes/privacy and gender/identiteit - en projecten van DDW2019.
Mobiliteit

Bevolkingsgroei, snelle verstedelijking en milieuzorgen dwingen ons op een nieuwe manier naar mobiliteit te kijken, zodat we onze steden leefbaarder kunnen maken. De toekomst vereist dappere keuzes wat betreft het ontwerpen van de infrastructuur en nieuwe toepassingen op het gebied van mobiliteit. Hoogtepunten van DDW wat betreft mobiliteit zijn:

In de jaren 30 van de vorige eeuw werden steden efficiënt opgezet. Maar dat was met de auto in gedachten en niet de mens. Nu is de wereld veranderd en moeten we terug naar het tekenbord. We kunnen niet opnieuw dezelfde fout maken en moeten ons richten op de mens. The Embassy of Mobility op het Ketelhuisplein is een ruimte in de buitenlucht die de innovaties van morgen aan het brede publiek toont, maar ook aan bedrijven, industrie en overheid.

Embassy of Mobility
Chuttersnap

In samenwerking met Research Institutes of Sweden in Umeå heeft innovator en ingenieur Rombout Frieling STATION OF BEING ontworpen, een nieuw soort busstation waarmee je reiservaring nooit meer hetzelfde zal zijn. De busstations worden bij DDW in een installatie op film vertoond en zijn onderdeel van een groter project, ondersteund door de EU, om autogebruik te verminderen en openbaar vervoer aantrekkelijker te maken. Het eerste STATION OF BEING-station opent begin oktober in het Zweedse Umea, waar de temperatuur in de winter tot -40°C daalt en zes meter sneeuw valt. Het station is 5x18m groot. Reizigers kunnen hun wachttijd op een prettige manier doorbrengen door te schuilen in pods die hen tegen de kou beschermen. Het station is van vooral lokaal hout gebouwd en heeft een innovatief kruislaaghouten dak. Het energieverbruik is vergelijkbaar met een traditioneel bushokje. Informatie over de bustijden wordt via geluid en licht op het dak gedeeld.

Rombout Frieling Universum North bus station, Umeå, Sweden
Samuel Pettersson

Bezoekers van DDW kunnen de elektrische Renault ZOE gebruiken als onderdeel van onze beroemde gratis Design Rides. Renault toont daarnaast zijn toekomstvisie in de expositie 'The Future of Mobility' waarin drie conceptvoertuigen worden gepresenteerd: EZ-GO (een voertuig voor gedeeld dagelijks verkeer in de stad; een soort mobiele vergaderkamer met ruimte voor maximaal zes personen), EZ-PRO (een bezorgvoertuig voor de laatste kilometers in de stad) en EZ-ULTIMO (een voertuig voor een exclusieve mobiliteitservaring).

Trilogy EZ-GO, EZ-PRO, EZ-ULTIMO
Renault

Noggin is een opvouwbare helm die door Amy Virasak, designer van producten en gebruikerservaringen, is ontworpen om gedeeld transport veiliger te maken. Het afgelopen jaar zijn de steden overgenomen door Bird, Lime en JUMP die last-mile transportdiensten hebben geïntroduceerd. Met de opkomst van deze elektrische voertuigen die de stad overspoelen, is er ook een stijging in bezoekjes aan de eerste hulp vanwege hoofdletsel en ongevallen. E-transportbedrijven eisen theoretisch dat hun gebruikers een helm dragen en ze verklaren dat veiligheid een zeer hoge prioriteit heeft. Ze doen echter niets om dit in de praktijk te faciliteren. Noggin verstrekt gratis opvouwbare helmen aan de JUMP-fietsers van Uber die zij in het gehuurde voertuig vinden. Het design is gebaseerd op origami en de helmen kunnen plat worden opgevouwen wanneer ze niet worden gebruikt.

 

Slimme ruimtes/Privacy

We breken ons hoofd over kwesties als slimme huizen, technologie en privacy. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de huizen van de toekomst slim zijn, maar ook privacy bieden? Hoe kunnen we voorkomen dat we al onze gegevens en privacy weggeven wanneer we bij een website inloggen? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat digitale en fysieke onderzoeksbronnen beter samenwerken? DDW onderzoekt deze drie vragen in onderstaande projecten.

Candle van Tijmen Schep helpt ons kritisch na te denken over nieuwe technologie. Zijn doel is de branche uitdagen om betere ethische producten te maken. Voor DDW zijn vier kunstenaars en ontwerpers gevraagd een 'privacy-esthetiek' te onderzoeken en te creëren. Hun ontwerpen tonen ons huizen met mogelijke slimme producten van de toekomst. Producten die respect hebben voor de complexe maatschappelijke waarden binnen onze huizen, en respect voor de privacy van de vrienden en familie die ons daar bezoeken. Dit ecosysteem van privacyvriendelijke apparaten, van slimme sloten tot beveiligingssensoren, en van weerstations tot thermostaten, is compleet anders dan wat er momenteel al op de markt is. Gegevens worden lokaal opgeslagen en niet in de cloud, en het systeem kan zelfs werken zonder verbinding te maken met het internet. Zelfs de spraakbesturing werkt uitstekend offline. En in plaats van te moeten vertrouwen op codes en hardware, houd je zelf de touwtjes in handen. Net als bij Ikea zet je deze producten zelf in elkaar, dus je weet zeker dat er geen microfoontjes verborgen zijn. De software is open source en maakt het makkelijk om de algoritmes te begrijpen.

Candle, the privacy friendly smart home
Candle

Julia Janssen is een ontwerper die gespecialiseerd is in de maatschappelijke impact van technologie, kwesties als eigendom van persoonsgegevens, de veranderende definitie van privacy, de geldwaarde van onlinegedrag en de toekomst van de digitale identiteit. 'One Click' is een boek met de 835 teksten aan privacybeleid die je accepteert door te klikken op 'Ik snap het' op de website www.dailymail.co.uk . En ‘0.0416 seconds’ is een live performance/expositie en opname waarbij de gehele lijst waarmee je met één klik akkoord gaat, als collectief kunstwerk wordt voorgelezen. De titel verwijst naar het feit dat klikken op een akkoordverklaring gemiddeld 0,0416 seconden duurt, wat dus ook de tijd is waarmee je je eigendomsrechten van je eigen persoonsgegevens opgeeft. Het werk onderzoekt de onmenselijke schaal van deze wettelijke constructie en de manier waarop de gegevenseconomie is gebouwd op de onwetendheid van de internetgebruiker.

One Click Book Cover
Julia Janssen
Gender/identiteit

Gender, diversiteit en identiteit zijn thema's die veel aandacht krijgen in de maatschappij, in de media, op school en op online platforms. Steeds meer ontwerpers gaan ook aan de slag met deze onderwerpen. Hier zijn twee DDW-projecten om naar uit te kijken.

Marsha Wichers is cosmetisch chirurg, designer en kunstenaar. Bij haar afstuderen presenteerde zij Face Design, een project waarin ze zichzelf filmde terwijl ze achttien gezichtsuitdrukkingen creëerde vóór en na een 'full facial' botoxbehandeling. "Ik heb gemerkt hoe moeilijk het is om boos te kijken wanneer je niet kunt fronsen, en afschuw te tonen wanneer je je mondhoeken niet naar beneden kunt bewegen," vertelt ze. Wichers wil de discussie rondom botoxgebruik stimuleren en vragen onderzoeken als: Kunnen we elkaar nog wel begrijpen na cosmetische chirurgie? Of begrijpt AI ons beter? Wanneer ga je de grens over van een natuurlijke uitstraling? Hoeveel botox kun je gebruiken voordat je te veel van je gezichtsuitdrukking verliest? Mag je gezicht je echte leeftijd tonen?

Face Design
Micha Wichers

Met een minimalistisch ontwerp, lage prijs en veel verschillende maten ontwerpt Bonne Reijn speciale pakken die beschikbaar zijn voor een breed publiek. De nadruk ligt op de drager en de toepassing van zijn of haar persoonlijke stijl. Het pak heeft een elegante pasvorm die zowel vrouwelijk als mannelijk is. Iedereen draagt hetzelfde pak, ongeacht maat, gender, leeftijd, subcultuur of klasse. Het pak toont de kracht van uniformiteit en is een reactie op het verzadigde gevoel dat mensen bij mode ervaren. Bonne Reijn heeft de Dutch Design Award 2019 gewonnen in de categorie Mode. Het pak is onderdeel van de DDA-tentoonstelling in VEEM.

Bonne Suits
Esmay Wagemans