Zoeken

Sluit zoeken
Pers Archief

Designers en NS werken samen om treinreizen te vernieuwen

05 October 2017

NS wil het reisplezier van de reiziger nu en in de toekomst verbeteren. Eerder dit jaar hebben zij designers uitgedaagd om ideeën te ontwikkelen zodat reizigers meer keuze hebben hoe ze hun reistijd benutten. Vier concepten waardoor zijn doorontwikkeld en kunnen in oktober door reizigers zelf getest worden in treinen op weg naar Dutch Design Week. 

Reiziger kan ontwerpen zelf testen in de trein

Deze designuitdaging is onderdeel van de meerjarige samenwerking van Dutch Design Foundation (organisator van de Dutch Design Week) en de NS onder de noemer What if Lab, die in 2016 is gestart. Hierin worden ontwerpers betrokken bij actuele vraagstukken uit het bedrijfsleven. Dit jaar staat in What if Lab x NS het beter kunnen benutten van reistijd centraal. Per dag reizen ruim 1 miljoen mensen met de trein. Om aan de behoefte van reizigers te blijven voldoen heeft NS designers gevraagd ontwerpen te ontwikkelen waardoor reizigers hun reistijd in een aangename reisomgeving zo optimaal mogelijk kunnen besteden, zowel individueel als in relatie tot medereizigers’ 

Ontwerpen 2017

De volgend vier ontwerpen worden getest in treinen tijdens de Dutch Design Week op de trajecten Amsterdam – Eindhoven en Den Haag – Eindhoven. Aan de hand van de resultaten van deze experimenten bepaalt de NS of en hoe de ontwerpen gerealiseerd gaan worden. 

Spoorwijs - spieken mag!

Een quiz die reizigers in de trein spelen tegen medereizigers, met onder andere vragen over de omgeving en tekenopdrachten. Via de eigen smartphone worden reizigers op een subtiele manier uitgedaagd en gestimuleerd om te interacteren met medereizigers – én om het traject waar ze op rijden te ontdekken. In real-time speelt de hele coupé hetzelfde spel en wordt er op individueel niveau en als groep in competitie met elkaar gespeeld.

Ontwerper: Waarmakers

MindfulNS

Tijdens een korte training leren reizigers eenvoudige technieken van coach Viktoria Susovits voor een ontspannen start van de dag en een soepele overgang van werk naar privé. 

Met deze app wordt de meerwaarde van Mindfulness bereikbaar voor reizigers. Reizigers kunnen straks via de app deelnemen aan een gratis Mindfulness trainingsprogramma van 6-8 weken of juist via eenmalige oefeningen kennismaken met Mindfulness in de trein.

Ontwerper: Studio Jan Pieter Kaptein

Reis je fit

Tijdens het reizen buik- en rugspieren trainen, in het gangpad surfen op het ritme van de trein en opveren als er iemand naast komt te zitten.

Een add-on meubelcollectie van bewegende meubels om reizigers in beweging te zetten. Ieder meubel heeft een eigen functie: gestoffeerde Macaron zitkussens trainen core stabiliteit, de watertegel Floatile laat reizigers balanceren terwijl ze staan en het Bambata waterkussen veert op als er iemand naast kom zitten ligt op de loungebank die in nieuwe treinen is geplaatst is.

Ontwerpers: Enrichers

Luisterruit

Luisterruit is een audiotour voor in de trein. Rijdend door het landschap luisteren reizigers naar de jongste treinmachinist, de oudste conducteur en het verhaal achter de vreemdst gevonden voorwerpen.

‘Luisterruit’ tovert de reis om in een beleving. Via een audiotour van een kleine twintig minuten wordt de reiziger voorzien van een nieuw paar ogen en oren om de wereld in en rondom de trein te ervaren. 

Ontwerper: Manon van Hoeckel in samenwerking met Tom Loois

NS tijdens DDW

Naast de themacoupés in de treinen toont NS tijdens Dutch Design Week ook een voorbeeld van de ‘trein van morgen’ op het drukbezochte Ketelhuisplein. Deze mock-up is voorzien van nieuwe en duurzame faciliteiten die zijn geïnspireerd door het nieuwe werken. Hierin heeft de reiziger de flexibiliteit om te ontmoeten, te delen, te werken en/of te ontspannen. Daarnaast zal hier ook ‘The Hood’ getoond worden. Dit is een nieuw concept van de entree van de trein. De NS gaat tijdens DDW graag in gesprek met publiek en professionals hoe zij hun treinreis zien in de toekomst. 

​Noot voor de redactie, niet bestemd voor publicatie:

Neem voor meer informatie contact op met Dutch Design Week (DDW) via Raffaela Vandermühlen, Head of Brand Strategy and PR Dutch Design Foundation, T: +31(0)40-296 11 50, E: raffaela@dutchdesignfoundation.com, www.ddw.nl

Accreditatie

Accrediteren als pers voor DDW kan via deze link.

Klik hier voor hi-res beelden.

Publicatie van deze foto's is toegestaan voor niet-commerciële doeleinden uitsluitend in combinatie met het nieuws in dit persbericht. Credits: de foto mag alleen gepubliceerd worden als ook de naam van de fotograaf en van de organisatie vermeld wordt.

NS

NS brengt dagelijks ruim 1,1 miljoen mensen op een gastvrije manier naar hun bestemming, of in ieder geval een flink eind op weg. Ditt vergt dagelijks een topprestatie zodat anderen betrouwbaar en comfortabel kunnen reizen en ontmoeten. Om reizigers van goed comfort te voorzien daagt de NS zichzelf en anderen uit om meer mogelijkheden te geven om de reis zo aantrekkelijk mogelijk te maken. De samenwerking met Dutch Design Foundation is daar een goed voorbeeld van. www.ns.nl

Dutch Design Foundation

Dutch Design Foundation (DDF) is optimistisch en is van mening dat het probleemoplossend vermogen van ontwerpers de wereld kan verbeteren. Daarom biedt DDF ontwerpers kansen, ondersteuning, PR en een platform. DDF organiseert Dutch Design Week, Dutch Design Awards en World Design Event en is actief tot ver buiten Nederland. Door middel van debatten, lezingen, tentoonstellingen en bijeenkomsten die het hele jaar plaatsvinden, biedt DDF de beste en meest veelbelovende ontwerpers een platform waarop ze hun ideeën en werk kunnen verspreiden. dutchdesignfoundation.com