Ga naar Updates

Bezoek de ABN AMRO Game Changers op DDW19

Game Changers, ABN AMRO
"Ontwerp een product dat een alledaags probleem oplost én de ecologische voetprint helpt te verlagen." Met die opdracht stuurde ABN AMRO afgelopen voorjaar tien ontwerpers op pad.

Een jury van bankiers en duurzaamheidsexperts zocht naar de échte game changers en selecteerde deze zomer vier winnende ontwerpen. Deze zullen in de Game Changers Experience van ABN AMRO op het Ketelhuisplein te zien én beleven zijn tijdens de Dutch Design Week. Nieuwsgierig geworden naar de vier ontwerpen? Een eerste impressie van deze Game Changers kun je hieronder bekijken.

Transformer Table - Adrianus Kundert

Veel oude versleten producten eindigen op straat. Wat als we daar eens positief naar kijken, en het proces van veroudering onderdeel laten zijn van het ontwerp? Met die gedachte ontwierp Adrianus Kundert de Transformer Table. Naarmate de slijtage van de tafel vordert, worden prachtige nieuwe lagen en patronen zichtbaar, en gaat de tafel langer mee. Een mooi staaltje omdenken.

Poma / Olera - House of Thol

Per persoon gooien we jaarlijks 41 kilo voedsel weg. Vaak omdat we ons eten niet op de juiste manier bewaren. House of Thol ontwierp een bewaarbox om voedselverspilling te voorkomen. In die box bewaar je je groente en fruit op een slimme manier en gaat je eten langer mee.

Kaars - Jalila Essaïdi

Jaarlijks spoelen we in Nederland meer dan 30 miljoen kilo vet in ons afvalwater, afkomstig van cosmetica en voedsel. Dat vet wordt door het waterzuiveringsbedrijf vernietigd. Wat als we dit vet nu eens hergebruiken? Jalila Essaïdi ontwierp kaarsen van afvalvet. Zo geeft zij vet een nieuwe waarde. Een mooi staaltje up-cycling.

Wasmachinefilter - MarcelvangalenDesign

Per wasmachinebeurt belanden er tot twintig miljoen microvezels in het rioolwater. MarcelvangalenDesign bedacht een wasmachinefilter die deze miljoenen stukjes fijnplastic tegenhoudt. Dat is pas echt een ‘schone’ wasbeurt.

ABN AMRO en duurzaamheid

Over klimaatverandering kun je heel lang praten, of je komt gewoon in actie. ABN AMRO kiest voor het laatste. Want om het klimaatakkoord van Parijs te bereiken, moet iedereen actief meedoen. Als bank helpen zij klanten over te stappen naar duurzame producten en businessmodellen. Een groot deel van de CO2-uitstoot komt voort uit het verwarmen van woningen en kantoren en het gebruik van elektriciteit. ABN AMRO financiert ruim 10 procent van het totaal aantal vierkante meters van de gebouwde omgeving in Nederland. Het is de ambitie van ABN AMRO om alle panden die zij financieren richting 2030 naar een gemiddeld energielabel A te brengen. Zo maken zij als bank een flinke impact.

Klik hier om nog meer te weten te komen over de samenwerking tussen ABN AMRO en de Dutch Design Week.