#heyddw: Hallo Lennart Lauren!

Twee keer per maand zetten we de meest interessante, spannende, intrigerende, grappige of bijzondere Instagram-posts met de hastag #heyddw in het zonnetje in een exclusief interview in ons online DDW-magazine. Dit keer spraken we de gebroeders Leerdam: Lennart en Lauren!
Lennart Leerdam & Lauren Leerdam
Lennart Lauren
Hi Lennart and Lauren! Zouden jullie in een paar zinnen kunnen omschrijven wie jullie zijn, waar jullie vandaan komen en waarom jullie ontwerpers zijn geworden?

Wij zijn twee broers geboren en getogen in het prachtige oude centrum van Deventer. Na onze studie (Lennart; marketing, Lauren; grafische vormgeving) hebben we ons tegelijkertijd aangemeld voor Design Academy Eindhoven. Dit was vooral voor Lauren een logische vervolgstap. Hij is geboren met het natuurlijke vermogen om dingen te ontwerpen en zo te demonteren dat achterhalen hoe de techniek zijn werk doet. Dat was al op jonge leeftijd duidelijk zichtbaar. Voor Lennart was deze stap veel spannender, maar het bleek een perfecte match door zijn sterke affiniteit met esthetiek en de interactie tussen mensen en objecten. Nu, acht jaar later, werken we dagelijks samen om iets moois van ons bedrijf te maken.

In verband met coronavirus gaan veel design events niet door en neemt het aantal opdrachten voor veel ontwerpers merkbaar af. Wat voor impact heeft het tot nu toe op jullie en hoe kijken jullie naar de toekomst?

Sinds de toespraak op 9 maart van onze minister-president, Mark Rutte, hebben we al wel te maken gekregen met een aantal uitgestelde opdrachten. Daarnaast zien we ook een plotselinge daling van onze directe product sales. Dus ja, het is absoluut een moeilijke tijd om je eigen bedrijf te runnen. Gelukkig zijn we nog steeds gezond en maken we ons meer zorgen om de mensen om ons heen. Maar het moet natuurlijk niet te lang duren. Voorlopig kunnen we niet veel meer doen dan het volgen van de regels van het RIVM en onze overheid. We hopen op het beste!

Jullie deelden op Instagram een foto van jullie Paperthin collectie met ons. De collectie die jullie afgelopen Dutch Design Week (DDW) hebben gepresenteerd in VEEM. Hoe werd het daar ontvangen?

Dat klopt! We presenteerden in VEEM onze bestaande Paperthin collectie samen met de nieuwe BEAMS serie. De combinatie van projecten werkte goed voor de bezoekers. Zij herkenden deels het werk van de Paperthin collectie uit 2017, maar werden tegelijkertijd geënthousiasmeerd door het nieuwe project. Daar hadden we op voorhand niet echt over nagedacht. Het was onze taak om twee verschillende productlijnen te combineren met de focus op de algehele dynamiek. Het eindresultaat werd zeer goed ontvangen! Dat merkten we aan de directe reacties op locatie, maar ook aan de opdrachten die daarop volgden.

Paperthin Bench
Kasimir Szekeres
Hoe is het om als broers samen een ontwerpstudio te runnen? Dat zal ook weleens ouderwets botsen. Hoe bewaren jullie de harmonie en waarin vullen jullie elkaar aan?

In het begin, een gevoel van trots! Dat wij dit samen als twee broers doen is vrij bijzonder vinden we. Maar als je naar de dagelijkse gang van zaken kijkt, heb je inderdaad te maken met alle stereotiepe incidenten zoals je die gewend bent van familie onder elkaar. En ja, soms ook wat extremer... Gelukkig zijn we allebei vrij kalm en begripvol aangelegd, dus er is genoeg ruimte voor elkaars mening. En als het dan toch weleens klapt, dan is het maar zo! We proberen niet bewust de harmonie te bewaren; we kennen elkaar al zo lang dat we meteen kunnen voelen wanneer een van ons wat meer tijd of ruimte nodig heeft.

Wat kenmerkt jullie werk en waardoor laten jullie je inspireren?

Ons werk komt meestal voort uit bestaande industrietechnieken. Vooral grootschalige industrietechnieken, waarbij alle processen tot in het kleinste detail zijn geperfectioneerd. We zoeken dan naar de juiste onderdelen of elementen die voor de alledaagse gebruiker verborgen zouden kunnen blijven, om deze vervolgens om te zetten in iets bijzonders. Maar we hechten ook waarde aan een flinke dosis inventiviteit in onze uiteindelijke ontwerpen. We proberen een eigen signatuur te creëren, veelal een combinatie van slimme productietrucjes en constructiemethoden die met een minimale inzet het maximale resultaat opleveren. Tot slot vinden we het heel belangrijk om het object in balans te brengen met de toepassing als product. Als klanten een functioneel product van ons kopen, maar het uiteindelijk te bijzonder vinden om te gebruiken, zegt het iets over de emotie die door je werk wordt opgeroepen.

Jullie geven aan vooral op eigen initiatief projecten te maken, of in opdracht van klanten. Hoe komen jullie aan nieuwe opdrachten?

We doen niets liever dan werken aan onze eigen projecten. Als die dan ook nog eens goed worden ontvangen en verkopen, dan voelt dat wel als het perfecte werkscenario. Het werken in opdracht vraagt daarnaast weer om een andere mindset. Je bent dan vanzelfsprekend meer afhankelijk van de wensen van je klant, maar het is ook een goed gevoel om samen met een klant een goed eindresultaat te bereiken. Vooral omdat het resultaat vaak iets is wat we van tevoren niet hadden kunnen bedenken. Tot nu toe zijn al onze klanten direct voortgekomen uit exposities, publicaties en mond-tot-mond reclame. Dat werkt voor ons heel goed, want het stelt ons in staat om ons zoveel mogelijk te blijven focussen op het ontwerpen, wat natuurlijk onze grootste kwaliteit is.

Wat is de gekste opdracht die jullie hebben gekregen van een klant?

Het opzetten van een hele productie om vijfduizend Paperthin stools te kunnen realiseren. Nu we het zo opschrijven, klinkt het nog krankzinniger dan we destijds dachten. We werden in 2018 benaderd door een architect die werkte aan de ontwikkeling van een nieuw expatgebied in Zwitserland. Hij vroeg ons 5000 krukken te maken. Helaas is dit project nooit echt van de grond gekomen, maar we dromen af en toe nog steeds van zo'n absurde opdracht.

Als jullie één iemand in de wereld zou kunnen kiezen om mee samen te werken (een ontwerper, politicus, kunstenaar, wetenschapper of iemand anders), wie zou dat zijn en waarom?

Als we even mogen wegdromen, dan Leonardo Da Vinci! De vindingrijkheid in al zijn creaties, mooi of niet, zou op elk moment als inspiratie kunnen dienen. En vandaag de dag zou het een bedrijf zijn als "NAEF Spiele". Zij maken perfect afgewerkt speelgoed met een geavanceerde dosis technologie.

In jullie werk halen jullie vaak maximale functionaliteit uit minimalistische constructies, maar wel altijd esthetisch aantrekkelijk. Hoe kijken jullie aan tegen de ontwerpfilosofie van de architect Louis Sullivan (1856-1924): Form follows function.

Een aantrekkelijke filosofie waar we ons zeker comfortabel bij voelen, maar het toch is het niet helemaal in lijn met ons werk. Aangezien ons werk vaak een bepaalde techniek als uitgangspunt heeft, zou 'form follows technique' voor ons een beter gezegde zijn. We laten ons in eerste instantie leiden door de mogelijkheden en beperkingen van een techniek, maar later in het proces richten we ons meer de gebruiker en de functie. De oorspronkelijke filosofie is in zekere zin dus ook wel van belang voor de beslissinging die we moeten nemen.

Wat willen jullie in de toekomst graag nog bereiken met jullie werk?

Vanuit creatief perspectief lijkt het ons een super mijlpaal als een van onze (toekomstige) stukken een mooie plaats zou krijgen in een museum. @MoMa; jullie weten ons te vinden. Vanuit zakelijk oogpunt willen we graag een goede balans vinden tussen de productie van series en de productie van unieke stukken in gelimiteerde oplage.

Koko
LennartLauren
Hebben jullie nog een nieuwtje om te delen met de DDW-community?

Jazeker! Onlangs hebben we onze eerste medewerker verwelkomd. Koko, onze 12 weken oude, niet zo hardwerkende, Franse bulldog.

Hey ontwerper! Wil jij ook gefeatured worden op onze website? Gebruik #heyddw bij je Instagram posts en wie weet ben jij de volgende!