Een Digital Friday voor in de boeken

Afgelopen Dutch Design Week (DDW) organiseerden we samen met onze partners DDW talks, een nieuw gecureerd talks programma. Samen met sleutelfiguren uit de ontwerpwereld en daarbuiten verkenden we een diversiteit aan designdisciplines, bespraken we de actualiteit, reflecteerden we op het verleden en wierpen we onze blik op de toekomst. Op vrijdag 25 oktober bundelden we onze krachten met Dutch Digital Design en organiseerden we 'Digitale Vrijdag' met 'DDW Talks': Digital Design'.

Tijdens DDW talks: Digital Design deelden toonaangevende bureaus en merken hun visie op de toekomst van digitaal ontwerp. Ze presenteerden recente interactieve projecten en samenwerkingsverbanden tussen verschillende disciplines. De talks-dag werd gemodereerd door Bert Hagendoorn, oprichter en voorzitter van Dutch Digital Design.

We investigated the boundaries of the digital and physical world through design. – Bert Hagendoorn

CLEVER°FRANKE ging van start met de live datavisualisatie die ze voor BMX Freestyle creëerden, waarmee ze tevens een Dutch Design Award wonnen. Vruchtvlees presenteerde de rebranding van Miro, het toonaangevende visuele samenwerkingsplatform. Gevolgd door WeTransfer, die hun storytelling site WePresent deelden en meer vertelden over waar WeTransfer nu staat. MediaMonks sprak over 'Into the Wild', 's werelds grootste mixed reality ervaring. CODE D'AZUR deelde The Lockdown, 's werelds eerste mobiele AR-vluchtkamer. Daarna presenteerde Sony hun visie op de relatie tussen mens en robotica. Adobe sprak over de mogelijkheden met Adobe XD. Last but not least presenteerde de winnaar van de uitdaging voor jonge creatieve talenten zijn case, een concept voor Philips Hue.

CLEVER°FRANKE – Pietro Lodi

Het datavisualisatie project voor het BMX-event (winnaar van een Dutch Design Award in de categorie Service & Systems '19) is een mooi voorbeeld van hoe design, real-time sensordata en technologie samen de beleving van een sportevenement kan verbeteren. Pietro Lodi talk, UX, UI, IA en Visual Designer, deelde hoe CLEVER°FRANKE de Koninklijke Nederlandse Wielren Unie (KNWU) hielp om het professionele profiel van de sport te verrijken. Ook vertelde hij over de innovatieve oplossingen die er nodig waren om de live datavisualisatie te kunnen bouwen. 

Vruchtvlees - Yira Rodriquez Garcia

How to conquer place and time? De herpositionering van Miro, een online whiteboard en platform voor teams. Hoe overwin je letterlijke grenzen, tijdszones en een team van meer dan 50 personen? Yira Rodriguez Garcia is projectmanager bij het 'design driven' digitale bureau Vruchtvlees. In haar talk deelde ze hun visie en belangrijkste geleerde lessen rondom het project "Rebranding remotely from three different timezones".

Thomas Schrijer werkt als Art Director en Karen van de Kraats is Senior Designer bij de WeTransfer Studio. Toen WeTransfer in 2018 de WePresent storytelling site lanceerde, wilden ze deze anders benaderen: ze wilden niet alleen de verhalen onder de aandacht brengen, maar ook de manier waarop ze gepresenteerd worden. Content en design kwamen vanaf het eerste moment samen. Karen vertelde meer over dit proces, terwijl Thomas ons meer vertelde over waar WeTransfer vandaan komt en waar ze nu staan. 

MediaMonks - Rhys Davelaar

Hoe kun je een wereldwijd verspreid team creatief en effectief houden? Tijdens deze presentatie zal creatief directeur Rhys Davelaar vertellen over het project 'Into the Wild': de grootste mixed reality ervaring ter wereld'. De ervaring werd tot stand gebracht in op een fysieke locatie in Singapore, maar werd gemaakt aan de andere kant van de wereld: in Nederland. Rhys vertelde meer over de uitdagingen van de verschillende tijdzones.

CODE D'AZUR - Erik Rave

Om ABN AMRO te helpen het beste IT-talent aan te trekken, ontwikkelde CODE D'AZUR de eerste mobiele AR escape room ter wereld, The Lockdown. In het spel, dat zich afspeelt in 2028, worden spelers uitgedaagd om de wereld te redden van een financiële ramp door problemen met thema's als informatiebeveiliging en blokkades op te lossen. Technisch directeur Erik Rave deelde in zijn talk hoe technologie en design bij de ontwikkeling van dit spel zijn samengebracht.

Sony - Rikke Gertsen Constein

In het snel veranderend technologische landschap van vandaag heeft Sony een visie op robotica ontwikkeld. Deze visie is gericht op het creëren van robotica die zich echt met de mens zelf bezighoudt, zodat we affiniteit met ze gaan ervaren. Rikke Gertsen Constein, Global Art Director voor Sony Creative Center, vertelde er meer over in haar talk. 

Adobe - Stephanie Maier

Tijdens haar talk liet UX / UI Evangelist Stephanie Maier zien dat je in Adobe XD niet alleen supersnel interactieve schermontwerpen kunt maken, zowel op wireframe-niveau als op high-fidelity designniveau, maar ook foto's vanuit Photoshop tot leven kunt brengen, kan werken met Illustrator voor illustraties, animaties kunt maken en exporteren naar After Effects, plugins van derden kunt gebruiken - en daarmee uiteindelijk overtuigende presentaties kan maken.