Zoeken

Sluit zoeken
Magazine

Een nieuwe generatie Nederlandse ontwerpers

12 December 2019

Graduation Show 2019 bij Design Academy Eindhoven,<br /> Max Kneefel
Met presentaties van zowel gevestigde als beginnende ontwerpers, ontwerp labels, jonge talenten, designstudenten en recent afgestudeerden, is Dutch Design Week (DDW) bij uitstek het moment om de toekomst van de (ontwerp)wereld te ontdekken. Designopleidingen krijgen hierin bijzondere aandacht. De combinatie van Nederlandse en internationale scholen geeft een gevarieerd beeld op het designonderwijs in verschillende landen.

Alles verandert snel en dat vereist een andere ontwerper dan voorheen, met een altijd onderzoekende en open houding

In zorgvuldig samengestelde exposities vind je het werk van deze nieuwe generatie, voor velen een eerste stap in de wereld van ontwerp en exposeren. Passend bij het thema van DDW19 'If not now, then when?’, lieten de scholen dit jaar zien dat een nieuwe generatie ontwerpers in de startblokken staat om de wereld om hen heen te veranderen. In dit artikel lichten we een aantal nationale scholen uit. Benieuwd naar de internationale scholen? Lees dan ook het artikel Een nieuwe generatie internationale ontwerpers.

Design Academy Eindhoven, Eindhoven

De Graduation Show van Design Academy Eindhoven is voor veel bezoekers een vast hoogtepunt tijdens de negen dagen DDW. Tot twee jaar geleden vond je deze overzichtstentoonstelling nog in het schoolgebouw, De Witte Dame, maar met het toenemende aantal studenten werd dat steeds krapper. Daarom vond het dit jaar voor de tweede keer plaats in de voormalige melkfabriek van Campina. De ruime industriële hallen vormen het perfecte decor voor het werk van de 120 bachelor studenten en 61 masterstudenten. Dit jaar was er een extra verdieping aangebracht in de inhoud en clustering van de presentaties. Zo hadden de bachelor studenten acht percepties gedefinieerd op de wereld van de toekomst en ontwikkelden de master studenten vijf overkoepelende ontwerpidentiteiten. Zoals elkaar jaar was de diversiteit van het werk groot, van traditionele materialen tot hightech ontwerpen, en van conceptuele ideeën tot functionele gebruiksvoorwerpen.

ArtEZ School of the Arts, Arnhem

ArtEZ Hogeschool voor de kunsten uit Arnhem was dit jaar op twee plaatsen aanwezig tijdens DDW. In de Embassy of Sustainable Design op Strijp-T toonde ArtEZ Future Makers de presentatie Labyrinth Sustainability. Dit thema benadrukt de urgentie van de transitie naar duurzaamheid en een meer circulaire economie. ArtEZ Future Makers wil de bezoekers tonen hoe complex een duurzaam ontwerp is. Door het publiek actief te betrekken in de presentatie werd de bezoeker uitgedacht ook zelf stappen te zetten naar een duurzame wereld. Daarnaast presenteerde de bachelor Interieurarchitectuur (IN_architecture) bij Design Perron het afstudeerwerk van de lichting van 2019. De getoonde projecten reflecteerden op de constant veranderende wereld, waarin een ontwerper zich altijd moet kunnen verhouden tot nieuwe vragen. Alles verandert snel en dat vereist een andere ontwerper dan voorheen, met een altijd onderzoekende en open houding. De projecten van de studenten onderzochten deze nieuwe houding en verkenden zodoende de grenzen van zichzelf en van het interieurvakgebied.

Technische Universiteit Eindhoven (TUe), Eindhoven

Eindhoven ook de thuisstad van een van de meest gerenommeerde technische kennisinstellingen van Nederland: Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Tijdens DDW19 presenteerde TU/e de expositie Drivers of Change: Deze research- en ontwerpprojecten toonden de laatste ontwikkelingen op het gebied van de geïntegreerde fotonica, biomedische hoogstandjes op Nano niveau en slimme componenten van de zonneauto Lightyear, een project dat vorig jaar tijdens DDW werd uitgeroepen tot winnaar van De VPRO Toekomstbouwers. De expositie liet aan de hand van meer dan 70 projecten van verschillende faculteiten zien hoe de toekomst vandaag de dag wordt vormgegeven, van zeer concreet tot vrij speculatief.

Play video

Artemis, Amsterdam

De Artemis alumni van lichting 2018 tonen hoe de belangrijkste ontwikkelingen in de maatschappij zich vertalen naar innovatieve en toepasbare oplossingen op product-, ruimte en communicatieniveau. De studenten geven hun eigen inzicht op de toekomst van voeding, interieur, mode, media, retail en de maatschappij in zijn geheel.

Danielle van Geer bijvoorbeeld presenteert een interessant onderzoeksproject over de rol van merken in de maatschappij. In deze veranderende tijden hebben we houvast nodig. Waar vroeger de kerk ons richting gaf, blijken nu merken deze rol over te nemen. In haar fotoboek laat zien dat dit betekent.

Hugo Loomeyer daarentegen voorziet een toekomst waarin we weer teruggaan naar de basis. Hij creëerde een fictieve campagne voor SIRE, waarvoor weer echt contact gemaakt worden. 'Voor de Hand', is een campagne met foto’s, events en zelfs een klasymphonie met livestream.