De razendsnelle ontwikkeling van de elektrische auto

Dankzij krachtige nieuwe elektromotoren en innovatieve batterijen gaan elektrische auto’s letterlijk en figuurlijk razendsnel vooruit. En leveren ze nu ook een belangrijke bijdrage aan het gebruik van duurzame energie, dat konden bezoekers dit jaar zien op Dutch Design Week (DDW).

Tijdens Dutch Design Week verzorgden 35 exemplaren van de nieuwe Renault ZOE het vervoer tussen de verschillende DDW locaties. Hierdoor konden bezoekers van DDW direct de nieuwe mogelijkheden van deze 100% elektrische stadsauto ervaren.

Renault begon al ruim negen jaar geleden met de productie van 100% elektrische auto’s, en is al jaren Europees marktleider. “Sinds het begin van dit avontuur weten we bij Renault dat actieradius en laadtijd de belangrijkste factoren zijn bij de grootschalige introductie van elektrische auto’s”, vertelt Éric Blanchard, Directeur Elektrische Motoren en Batterijen. “Daarom zijn we doorlopend bezig om deze technologie verder te verbeteren.”

Sneller en makkelijker opladen

Er is hard gewerkt aan nieuwe gebruiksvriendelijke oplaadmogelijkheden. De Caméléon-lader maakt het mogelijk om altijd met het maximaal beschikbare vermogen van een laadpunt op te laden. Daardoor kun je je auto werkelijk overal zo snel mogelijk opladen: thuis, op straat, op het werk, bij winkelcentra of langs de snelweg. Daarnaast is de ZOE ook voorzien van een aansluiting voor een zogenaamd Combined Charging System. Deze CCS-lader maakt snelladen (DC) tot 50 kW mogelijk. Hiermee kan je opladen bij snellaadstations langs de snelweg. Voor de niet-technisch aangelegde automobilisten onder ons: dat betekent dat je binnen een halfuur alweer 150 kilometer kunt rijden.

Renault Energy Services

In 2017 lanceerde de de Franse autoproducent ‘Renault Energy Services’ (RES). Belangrijk doel van deze startup is het aangaan van samenwerkingen met andere innovatieve spelers in de energiesector. Dat gebeurt onder meer op het gebied van laadtechnologie van de toekomst.

Een van de interessante onderzoeksgebieden is het gebruik van autobatterijen om pieken in opgewekte zon- en windenergie op te vangen. Bij de juiste weersomstandigheden produceren zonnecollectoren en windmolens meer energie dan op dat moment gebruikt wordt. Het opslaan van deze energie is echter relatief duur. RES ontwikkelt innovatieve mogelijkheden om hernieuwbare stroom op te slaan in de batterijen van elektrische auto’s. En omgedraaid kunnen de voertuigen ook weer elektriciteit aan het elektriciteitsnet terug leveren als er pieken in het verbruik zijn. Experts noemen dit bidrectionele laadtechnologie.

Duurzame wereldprimeur

In Utrecht ging maart dit jaar de eerste grote test met deze innovatieve technologie van start. Voor deze wereldprimeur, waarvoor Renault twee exemplaren van de Renault ZOE geschikt heeft gemaakt, werkt de Franse autofabrikant nauw samen met het Nederlandse bedrijf We Drive Solar. Renault heeft het benodigde bidirectionele laadsysteem en testapparatuur ingebouwd in de twee testauto’s, en wil deze in de toekomst aan de fabriek gaan leveren. Daardoor is er slechts een eenvoudige aanpassing aan bestaande laadpunten nodig om deze duurzame oplossing breed uit te rollen.

Door elektrische voertuigen geschikt te maken als tijdelijke opslagplaats van duurzame energie creëren Renault en zijn partners meerdere belangrijke voordelen. Allereerst wordt het gebruik van duurzame (zonne)energie dankzij deze nieuwe mogelijkheid bereikbaarder en goedkoper. Het project is daarmee een belangrijke stimulans voor de ontwikkeling van hernieuwbare energie en dus goed voor het milieu. Niet voor niets was Koning Willem-Alexander in maart aanwezig om het startsein te geven voor dit innovatieve project.

Tegelijk betekent het project ook goed nieuws voor de eigenaars van elektrische auto’s. De kosten van het laden gaan namelijk omlaag. Het is dan economisch verantwoord om meer laadinfrastructuur aan te leggen om zo de energietransitie te versnellen. Als eerste Nederlandse gemeente kiest Utrecht er al voor het nieuwe energie- en mobiliteitssysteem op grote schaal te implementeren, met ten minste 145 bidirectionele oplaadpunten. Bovendien ontvangen bezitters van auto’s die daadwerkelijk stroom terug leveren dan een vergoeding. Zo wordt elektrisch rijden dankzij Renault dus ook financieel nog aantrekkelijker.

Ontdek hier meer over de visie van Renault op mobiliteit van de toekomst.