Robotbezorging tot aan de deur van de NL consument

De sterke toename van pakketbezorging zorgt voor stijgende overlast. De oplossing komt mogelijk van zelfstandig rijdende robotauto. Op Dutch Design Week (DDW) kunnen bezoekers in Klokgebouw een van deze robotauto’s zien.

Pakketbezorging maakte de afgelopen jaren een enorme groei door. Bijna negen op de tien Nederlandse consumenten kochten de afgelopen twaalf maanden iets online. Bovendien doen steeds meer Nederlanders ook hun dagelijkse boodschappen op het internet. Op dit moment bestelt 43 procent van de Nederlandse consumenten minstens één keer per week zijn boodschappen online.

Naar verwachting groeit dit percentage uit naar 62 procent tegen 2021, blijkt uit het recente onderzoek ‘The Last Mile Delivery Challenge’ door het Capgemini Research Institute. Last-mile delivery is de term voor het laatste deel van het bezorgproces. Oftewel: het laatste stukje dat bestellingen afleggen van grote postsorteer- of distributiecentra naar de voordeur van de koper of het magazijn van een winkel[TB4] .

Duurzame bezorgoplossingen

De onderzoekers van Capgemini spreken van een uitdaging. Het toenemende bezorgvolume veroorzaakt namelijk ook steeds meer verkeersdruk, parkeeroverlast en luchtverontreiniging. Daarom is het volgens hen hoog tijd dat bedrijven gaan investeren in efficiëntere en meer duurzame bezorgoplossingen. Het goede voorbeeld komt van Renault en de innovatieve EZ-PRO concept car.

Renault maakt al 120 jaar bedrijfswagens, en is Europees marktleider op het gebied van elektrisch aangedreven Light Commercial Vehicles, zoals de Kangoo Z.E. en Master Z.E. Met EZ-PRO geeft het bedrijf een inkijkje in de bezorgmogelijkheden van de toekomst. EZ-PRO is een veelzijdig platform. Deze robotwagen plaats biedt aan zogenaamde ‘pods’. Deze containerachtige units bepalen de functionaliteit van de robotwagen.

EZ-PRO
Renault
Modulaire pods

“Van buiten lijken de pods identiek, maar van binnen zijn ze ingericht voor een specifiek doel”, vertelt Laurens van den Acker, de Nederlandse Executive Vice President Corporate Design van Renault. “Dat kunnen kleine pakketjes zijn, of juist hele grote objecten. Omdat de pod modulair is, kan deze overal en op elk moment worden gevuld, en daarna binnen enkele minuten op een EZ-PRO voertuig geplaatst worden. Dat geeft transporteurs veel meer speelruimte om hun goederenstroom efficiënt te managen.”
 
Dit is echter maar het begin. Ook de traditionele plek voor de bestuurder is in het nieuwe EZ-PRO concept multifunctioneel. Omdat het robotvoertuig zichzelf kan besturen, is een chauffeur feitelijk overbodig. “Vanwege zijn of haar nieuwe functie, en omdat we nu eenmaal een Frans bedrijf zijn, noemen we die nu de ‘conciërge’”, aldusVan den Acker. “Op de traditionele plaats van het stuur, zit nu een beeldscherm.”

EZ-PRO
Renault
Zelfsturende colonne

De ‘conciërge’ heeft twee belangrijke functies in het nieuwe concept. Allereerst is hij verantwoordelijk voor de ‘last mile delivery’: het bezorgen aan de deur. “Ook in de toekomst vinden consumenten dat menselijke contact belangrijk”, vertelt Van den Acker. “Daarnaast is de conciërge ook verantwoordelijk voor het managen van alle pods.” Dankzij een andere innovatieve oplossing van EZ-PRO concept kan dat aantal oplopen tot maar liefst 5 pods.

EZ-PRO voertuigen rijden in dat geval in colonne door de stad. In totaal kunnen 4 zelfstandig rijdende voertuigen ‘als een treintje’ achter het eerste voertuig met conciërge aanrijden. Op die manier maken ze efficiënt gebruik van het wegoppervlak. De pods kunnen op elk moment zelfstandig afslaan, hun lading afleveren en weer aansluiten in de colonne. Speciale pods kunnen als ‘mobiel ophaalpunt’ geparkeerd worden in de stad. Via een app openen consumenten de postvakken.

EZ-PRO
Renault
Efficiënte platformfunctie

Renault heeft ook de platformfunctie van EZ-PRO slim uitgewerkt. Verschillende vervoerders, webshops of andere opdrachtgevers kunnen namelijk een pod delen. Daardoor hoeven ze niet langer elk een eigen bedrijfswagen door de stad te laten rijden. Al die verschillende opdrachtgevers kunnen ook een eigen pod huren in een colonne. Dankzij deze slimme deel scenario's gaat EZ-PRO nog efficiënter om met de beschikbare ruimte, waardoor de kosten en overlast verder afnemen.

En dan hebben we het alleen nog maar over de bezorgmogelijkheden gehad. Van den Acker: “Door de pods anders in te richten, kun je een voertuig in principe elke functie geven die je wilt. Zo verandert EZ-PRO bijvoorbeeld ook eenvoudig in een bedrijfswagen voor een loodgieter, timmerman of bloemenverkoper. We hebben zelfs al een concept car getransformeerd in een foodtruck en een rijdende koffiebar. Die laatste configuratie is overigens op Dutch Design Week te zien in het Klokgebouw. De toekomst is met EZ-PRO dus vooral heel veelzijdig.”