Zoeken

Sluit zoeken
Magazine

#heyddw: Kanye Westley

29 August 2019

Elvis Wesley
Iedere maand zetten we een van de meest interessante, spannende, intrigerende, grappige of bijzondere Instagram-posts met de hastag #heyddw in het zonnetje in een exclusief interview in ons online DDW-magazine. Dit keer: Elvis Wesley!

Hey Elvis Wesley! Wat een leuke naam, hoe ben je hierop gekomen? En wat is je echte naam?

De naam begon eigenlijk een beetje als een grap een aantal jaar geleden tijdens een stage bij Studio Fraaj in Rotterdam. Tijdens mijn studie aan de DAE maakte ik regelmatig illustraties en korte video’s waarin een persoon voorkwam. Dit karakter had vaak verwijzingen naar popcultuur en verschillende (pop)artiesten maar had ook veel trekken van mijzelf. Het was een soort alter ego. Ik besloot om het karakter de naam Elvis Wesley te geven. Gaandeweg kwam ik erachter dat de naam veel meer aspecten van mijn werk besloeg en besloot ik mijn studio naar hem te vernoemen. Mijn echte naam is eigenlijk Kanye Wesley.

Haha, oké Kanye Wesley! Zou je in een paar zinnen kunnen omschrijven wie je bent, waar je vandaan komt en waarom je ontwerper bent geworden?

Ik ben geboren in Rotterdam en opgegroeid in Stad aan ’t Haringvliet. Als kind keek ik veel naar cartoons, ik probeerde deze tekenfilms na te spelen met actiefiguren en zelf gefabriceerde poppetjes. Ik maakte filmsets van zo’n beetje alles wat ik kon vinden. Ik hield ervan om absurde kleurrijke fantasiewerelden te creëren waarin ik mezelf totaal kon verliezen. Dit ligt nog steeds ten grondslag aan het werk wat ik nu maak. Volgens mij ben ik soms nog steeds een beetje een klein kind dat gewoon graag wil spelen met Play-Doh, kleuren met kleurtjes en wil stampen in de modder.

Antiqiuties of Elvis Wesley's Treasure Trove
© Elvis Wesley

Wat kenmerkt jou als ontwerper en waar laat je je door inspireren?

Ik zie mijn werk als een vervlechting en kruisbestuiving van verschillende disciplines en technieken. Hierbinnen is Elvis een soort verbindende factor. Inspiratie haal ik uit veel uiteenlopende dingen. Vaak uit mensen, en dan met name (pop) artiesten, en hoe zij zich kleden, praten en gedragen. Maar ook uit religie en dan met name religieuze objecten. De precisie en toewijding waarmee zulke objecten gemaakt zijn vind ik intrigerend. Het is fascinerend hoeveel arbeid er wordt gestoken in de aanbidding van zoiets ongrijpbaars als een god.

Wat is het meest bijzondere of opmerkelijke werk dat je ooit hebt gemaakt of ontworpen?

Dat is een werk dat ik tijdens mijn studie aan de Design Academy heb gemaakt. Het is niet m’n mooiste werk of het beste wat ik ooit heb gemaakt, maar wel heel tekenend voor mijn methodiek. Het gaat om een reeks visuals genaamd Video Surgery. Hierin film ik onder andere een persoon en knip ik het beeld in stukken om zo weer een nieuw karakter te maken. Een methode die ik nog vaak toepas in het maken van visuals.

Play video

Op je website zeg je dat experiment de sleutel tot innovatie is. Hoe pas je dit toe in je eigen werk?

Klopt. Ik denk dat er meerdere manieren zijn waarop innovatie mogelijk is, maar in mijn geval is het experimenteren met een techniek of materiaal de manier waarop ik tot nieuwe werken kom. Door te experimenteren en voort te borduren op wat je eerder hebt gedaan, ontstaan er dingen die je niet op voorhand kunt bedenken. Ik geloof ook dat het experiment zorgt voor diversiteit.
 

Wat wil je graag nog bereiken met je werk?

Het zou cool zijn als ik op een gegeven moment op zo’n grote schaal kan werken, dat ik in mijn eigen gefabriceerde wereld kan verdwijnen. Maar ik geloof dat ik dan nooit meer terug zou komen.

Elvis Wesley
© Envisions

Naast je werk als individueel ontwerper zit je ook in het ontwerperscollectief Envisions. Hier werken jullie vaak allemaal met één materiaal/product als uitgangspunt en is het proces het eindproduct. Hierbij is experiment ook weer een belangrijke factor.

Hoe is het om als collectief vanuit verschillende disciplines aan de slag te gaan met gemeenschappelijke doel?

Dat is altijd weer een interessante operatie. Iedereen heeft zijn eigen visie en handschrift. En met elk project wordt gekeken hoe dit het beste tot zijn recht komt. Het fijne is dat je als groep natuurlijk een veel groter en completer werk kunt neerzetten dan wanneer je dat in je eentje doet. Wat ik zelf heel prettig vind aan het collectief is dat we bij een nieuw project regelmatig samenkomen om elkaars werk te bespreken. Iedereen is ontwerper maar heeft wel net een andere invalshoek, het is een goed moment van reflectie.

Nu we het toch over samenwerkingen hebben.. Als je één iemand in de wereld zou kunnen kiezen om mee samen te werken (een ontwerper, politicus, kunstenaar, wetenschapper of iemand anders), wie zou dat zijn en waarom?

Ik zou nog steeds een keer een videoclip willen maken voor Panda Bear. Ik ben al jaren groot fan en ik geloof graag dat zijn methode om muziek te maken erg verwant is aan hoe ik werk maak. Ik heb ‘m al weleens op instagram een liefdesbetuiging gestuurd maar hij heeft niet gereageerd. Dus Panda Bear, als je dit leest, I rillie want toe collab wit joe!

LARVA LAMPS - ODDNESS
© Elvis Wesley

Kunnen we je dit jaar verwachten op DDW en wat ga je laten zien?

Jazeker. Als onderdeel van het Talent Development Programme van het Stimuleringsfonds wordt er een expositie georganiseerd in het MU. Hier zullen werken te zien zijn van alle deelnemers waaronder ook mijzelf. Echter kan ik niet veel zeggen over de inhoud van de expositie en het werk dat ik hiervoor ga maken.

Heb je nog nieuws dat je zou willen delen met de DDW-community?  

Jazeker. Op het moment ben ik bezig met een campagne voor een bekend schoenenmerk. Dat wordt echt te gek. De campagne wordt gelanceerd rond Februari 2020 dus houd het in de gaten!

Hey ontwerper! Wil jij ook gefeatured worden op onze website? Gebruik #heyddw bij je Instagram posts en wie weet ben jij de volgende!Â