Designer Dialogues: Mats Horbach

In BLANK SPACE MAGAZINE, opgezet door de Eindhovense creatieven van Sectie-C, worden creatieve makers door collega’s geportretteerd in hun werkplaats. Wat fascineert, inspireert en drijft ze om te doen wat ze doen? Speciaal voor ddw.nl maakte BLANK SPACE MAGAZINE verkorte versies van de interviews. Deze keer hebben we een gesprek met ontwerper en hoofdredacteur van Blank Space Magazine: Mats Horbach.
Wat is Blank Space Magazine en wie zitten er achter?

Blank Space Magazine is een tijdschrift waarin we ontwerpers interviewen over waarom ze doen wat ze doen. We zijn gestart met een groep creatieven van het terrein op Sectie-C, waaronder fotografen, tekstschrijvers en ontwerpers. Alle fotografie, verhalen, vormgeving en productie worden verzorgd door mensen afkomstig van Sectie-C. 

Bij de eerste editie van het tijdschrift hebben we er bewust voor gekozen om verschillende ontwerpers met een studio op Sectie-C te interviewen (red. alle shorts verkorte interviews van de eerste editie vind je hier) . Wij waren namelijk zelf nieuwsgierig naar de verhalen die in al deze studio’s schuil gaan. Nu, voor de tweede editie, willen we naast Sectie-C ook bij andere creatieve gemeenschappen in Eindhoven kijken wat de invloed van deze gemeenschappen is op de ontwerpers.

Waarom wilden jullie graag een tweede issue maken?

We zijn op dit moment inderdaad hard bezig met het maken van de tweede editie. Dit om dezelfde reden waarom we ooit zijn begonnen met editie 1. Ik vind het ontzettend interessant om met ontwerpers te praten over waarom doen ze wat ze doen?

Het gaat bij ons eens niet om wat de ontwerpers maken, want dit is een gesprek dat al veel vaker wordt gevoerd. Op exposities, designbeurzen en in tijdschriften staat de ontwerper altijd met zijn/haar werk centraal. Zelfs als de ontwerpers hun proces achter het ontwerp laten zien, wat vaak gebeurt op Dutch Design Week, zie je een gecureerde versie van het proces. Als ontwerper word je getraind om vrijwel altijd in een presentatie-modus te zitten. Er wordt met heel veel zorg precies uitgedacht hoe projecten gepresenteerd moeten worden en alles wat naar buiten gebracht wordt over hun werk of over henzelf als ontwerper is daarom heel erg gecontroleerd.

Hierdoor heb je het nauwelijks over: Waarom maak je eigenlijk wat je maakt? Waarom vind je dat jouw werk moet bestaan? Dit is ontzettend interessant, want juist bij ontwerpers zit er een ongelofelijk drive om te scheppen. Daarvoor moet je zo’n sterk idee hebben over wat jij wil (of moet) toevoegen aan de wereld. In de gesprekken in Blank Space Magazine zoomen we juist in op deze intrinsieke motivatie en wat daar allemaal bij komt kijken.

Zo spraken Corrandino Garofaldo en Joan Vellve Rafecas in de eerste editie bijvoorbeeld met Michiel Martens en Jetske Visser (Martens & Visser), over waarom zij besloten verder te gaan als ontwerpduo. Daarnaast sprak ik met Job van den Berg over hoe hij besloot productontwerper te worden en over zijn haat-liefde verhouding met stoelen.

Het belangrijkste is dat we kijken naar de maker. Wat is hun verhaal en wat zit achter de keuzes die ze maken in de ontwikkeling die ze doorgaan.

Tessa Koot geïnterviewd door Anne Ligtenberg and Mats Horbach
Saskia Overzee
Wat waren voor jou interessante ontdekkingen uit de gesprekken van het eerste issue? 

Ik vond het gesprek dat Thomas Dal had met Paul Heijnen heel interessant. Ik ken Paul van gezicht en ik ken zijn werk goed, maar had zelf nog nooit echt met hem gesproken. Juist dan is het heel interessant om te lezen hoe strategisch en goed gepland hij zijn studio aan het opbouwen is. Hij heeft een heel duidelijk vijf- en tienjarenplan en heeft een helder idee welk werk hij wanneer moet maken om de opdrachten binnen te halen die hij graag wil krijgen.

Het verhaal van Niels Hoebers is ook een goed voorbeeld. Hij vertelt in gesprek met Martijn van der Ven welke keuzes hij maakt voor zijn studio en zijn ontwikkeling als ontwerper en wat daar de consequenties van zijn.

Je krijgt in de interviews een mooi beeld van de zoektocht van ontwerpers in wat wil ik maken en de vraag of dat relevant of levensvatbaar is. Elke creatieveling is hier op zijn eigen manier mee bezig en dat is een heel interessant gesprek om te voeren. De groep achter Blank Space Magazine vonden dat hier een podium voor moest komen.

Zien we jullie focus op de achtergronden van de ontwerpers ook terug in de keuzes qua vormgeving van het geprinte tijdschrift?

Jazeker, Anne Ligtenberg en ik hebben de grafische vormgeving van het geprinte tijdschrift verzorgd en we hebben er bijvoorbeeld voor gekozen om met de opmaak van elk interview het karakter van het interview te versterken. Tessa Koot is een sterke persoonlijkheid, daarbij paste het veel beter om haar tekst dikgedrukt te maken en de vragen van de interviewer juist lichte letters te geven. Ook met de opmaak van de layout kan je op deze manier spelen. Zo hebben we naar verstilling gezocht bij Martens & Visser en bij Job van den Berg juist de speelsheid naar voren laten komen door middel van de plaatsing van de foto’s.

Verder hebben we er bewust voor gekozen geen productfoto’s in te plaatsen. De fotoshoots vinden gedeeltelijk plaats tijdens het interview. Zodat we ook hier de een andere kijk kunnen geven op het leven van de ontwerpers en een keer niet de gecureerde en opgeruimde studio’s.

Het mooie van dat wij zelf ook makers zijn is dat de ontwerpers die we interviewen ons erop vertrouwen dat we met zorg met hun content omgaan. Hierdoor laten ze het makkelijker toe om de andere kant van hun praktijk te laten zien. Zo krijgen andere ontwerpers, maar zeker ook designliefhebbers, een blik in een bijna altijd afgeschermde wereld.

Esther Jongsma en Sam van Gurp (VANTOT) geïnterviewd door Mats Horbach
Manon Vosters
Kun je ons al iets vertellen over wat we kunnen verwachten in de tweede editie?

In de tweede editie gaan we, naast ontwerpers van Sectie-C, ook kijken naar vormgevers op vergelijkbare terreinen in Eindhoven. In de gesprekken verleggen we de focus iets meer op wat de gemeenschap om je heen voor waarde heeft voor de ontwerpers. Ik heb bijvoorbeeld Ester Jongsma en Sam van Gurp (VANTOT) geĂŻnterviewd over hoe zij zijn gestart in een collectief en over hun rol op Sectie-C.

Andre Wiersma wordt geinterviewd over zijn invloed op allen aan Design Academy Eindhoven afgestudeerden ontwerpers. Floor Frings (Mato Architecten) vertelt waarom zij als architect een studio tussen allemaal ontwerpers heeft en Anne Ligtenberg praat met Mieke Meijer over haar en de groep studio’s waarmee zij zich heeft gevestigd op Strijp-T.

In de komende weken kunnen jullie korte versies van deze en nog meer interviews van Blank Space Magazine issue #2 hier op ddw.nl vinden. Het tweede issue is op dit moment nog in de maak en wordt gelanceerd op Dutch Design Week 2019. 

Op de hoogte blijven van Blank Space Magazine? Volg Mats en zijn collega's dan hier.
 
Interview: Anne Ligtenberg | Fotografie: Britt Roelse, Manon Vosters, Saskia Overzee, Maarten Coolen | Tekst editor: Mats Horbach