OS ∆ OOS

Met meer dan 2600 deelnemende ontwerpers is Dutch Design Week (DDW) het grootste designfestival van Noord-Europa. Uit het enorme aanbod pikken Dutch Design Daily, Innovations Origins en Katja Lucas, programma manager van DDW, elk jaar negen ontwerpers die in hun ogen de ‘verborgen pareltjes’ van dit jaar zijn. In dit artikel lees je meer over Pareltje #8: OS ∆ OOS.

Studio OS ∆ OOS bestaat vijf jaar en presenteerde deze DDW ‘Body of Work’, een overzichtstentoonstelling van hun werk. Het tweetal is bekend van hun lampen, spiegels en andere objecten die bijna kunstwerken op zich zijn. Ook ontwierp het duo de inrichting van verschillende Ace & Tate shops. Hoe kijken ze zelf terug op de afgelopen jaren? ‘Looproutes in winkels? Het was allemaal nieuw voor ons.’

Het is een dinsdagmiddag als Sophie Mensen en Oskar Peet ontspannen aan een houten tafel voor hun studio zitten. We zijn aan de rand van Strijp-T. Aan de overkant ligt het vernieuwde TQ-gebouw, daarnaast het onlangs geopende kantoor van Additive Industries. Iets verderop is nog een glimp te zien van het immense Innovation Powerhouse, dat vorig jaar na een flinke renovatie openging. ‘De stad komt langzaam naar ons toe’, merkt Oskar op.

Studio OS ∆ OOS zit nu zo’n vier jaar op deze plek. Een klein kantoor in een voormalig Philips gebouw met daarachter een grote werkplaats, die ze delen met een aantal andere makers op het terrein. Ze hebben weinig op voorraad, legt Sophie uit. ‘Onze ontwerpen worden in gelimiteerde opgave uitgebracht en veel producten maken we pas als ze verkocht zijn.’ Hun ‘handschrift’ beschrijft Oskar als gelaagd. ‘We spelen met transparantie en optische effecten en werken veel met glas en aluminium, maar het is vooral de combinatie van verschillende materialen die onze stijl kenmerkt.’

Sophie en de van oorsprong Canadese Oskar leerden elkaar kennen op de Design Academy in Eindhoven. Al tijdens de studie herkennen ze bij de ander eenzelfde gevoel voor esthetiek en helpen ze elkaar met projecten. ‘Soms was nog niet echt duidelijk wat het ging worden, maar wisten we allebei wel gelijk wat de sfeer en stijl van het product moest zijn.’

Het eerste wat ze onder de naam OS ∆ OOS maken is de lampenserie Syzygy, die later in productie worden genomen door het Italiaanse merk FontanaArte. Het is nog altijd een van hun favoriete ontwerpen. Een andere favoriet zijn de grote kamerschermen ‘Perspectives no.1 & no.2’, waarbij ze ondersteuning kregen van galerij Roerhs & Boetsch, Zurich. ‘Het is denk ik ons meest autonome werk’, zegt Sophie.

Afgelopen jaar hebben ze hun werkveld uitgebreid naar het ontwerp van interieurs. Brillenwinkel Ace & Tate opende in Eindhoven een flagship store en wilde daarbij graag samenwerken met lokale ontwerpers en kwam zo in contact met OS ∆ OOS. Aanvankelijk was er vooral interesse in de lampen van Sophie en Oskar tot de vraag kwam of ze niet de hele inrichting voor hun rekening wilden nemen. ‘Het was een beetje fake it till you make it’, zegt Oskar over hun gebrek aan interieurervaring, ‘Looproutes in winkels? Het was allemaal nieuw voor ons.’ Maar de aanpak van de twee, waarbij ze veel oog hebben voor de industriële geschiedenis van de stad, pakt goed uit. Ace & Tate is enthousiast over het resultaat en geeft hen opdracht om ook de nieuwe vestigingen in Groningen, Dublin en Brussel aan te pakken. Deze DDW kwam alles samen op een ‘droomlocatie’: het deels nog leegstaande TQ 1 gebouw tegenover hun eigen studio. ‘Het was een grote, lege ruimte’, vertelt Sophie, ‘een prachtplek om ons werk te laten zien.’

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Innovations Origins. Tijdens DDW18 organiseerden Dutch Design Daily, Innovation Origins en DDW daarnaast gezamenlijk Hidden Gem fietstochten langs de geselecteerde ontwerpers.