Ambassadeur Ravi Naidoo | Voorvechter van creativiteit voor een betere wereld

Ravi Naidoo staat internationaal bekend als dé verbinder van creativiteit en activisme met maatschappelijke vraagstukken.

Deze drie essentiële kernwoorden vormen de rode draad in alle activiteiten waar hij zich voor inzet. Dit is een belangrijke reden voor DDW om hem dit jaar tot DDW-ambassadeur te verkiezen. Ravi Naidoo is de oprichter van het social designplatform Design Indaba en is al jaren betrokken bij DDW. Jaarlijks organiseert Design Indaba ’s werelds grootste design conferentie waar de voorhoede van impactvol design te zien is. Zijn aanjagende rol voor sociaal geëngageerde projecten vindt ook zijn weerslag in de Do Tank waarbinnen designers worden gekoppeld aan bedrijfsleven en overheden. Verder neemt Naidoo zitting in de meest gerenommeerde internationale designprijzen. Hij reist de hele wereld over om de meest innovatieve en baanbrekende concepten te spotten. Hierbij ligt zijn focus met name op jong talent en vernieuwing. Waarom gaat er nu juist zoveel aandacht naar deze jonge generatie? Naidoo onderbouwd als volgt: “Zij ontsluiten de toekomst met ideeën en projecten die de wereld beter helpen maken.”
 
Deze visie komt ook tot uiting binnen de DDW-activiteiten waarbij de ambassadeur dit jaar betrokken is. Sociale innovatie blijkt de verbindende factor te zijn. Dit jaar vindt de tweede editie plaats van de Antenna-conferentie waar toptalenten vanuit de hele wereld aan het woord komen. Dit programma is vorig jaar opgericht op initiatief van Naidoo in samenwerking met DDW. Tijdens deze middag delen jonge designers hun visies en concepten voor de toekomst, met de intentie dat deze werkelijkheid worden. Het programma bevat dit jaar een tweede onderdeel: de Antenna expositie. Deze voegt betekenis toe door ook de materialisatie van de ideeën te tonen. De Antenna-expositievindt plaats in het VEEM, Strijp-S. Meer design met impact komt aan bod bij het Social Design Debate op 24 oktober waar o.a. Ravi Naidoo en oprichter van Peerby Anna Noyons aan meedoen. Ook schuift Naidoo aan bij de talkshow Create Out Loud waarbij het social media fenomeen ‘unboxing’ wordt bevraagd en ontrafeld. Zijn ambassadeursrol sluit naadloos aan bij DDW-speerpunten als talentontwikkeling en inclusiviteit.