Het verhaal als drijvende kracht

Dutch Design Week presenteert dit jaar 8 designtrends die de belangrijkste ontwikkelingen markeren binnen het ontwerpveld. De vierde trend staat in het teken van art & collectables.

Art & collectables vertegenwoordigt exclusieve projecten en objecten die niet gericht zijn op een concrete toepassing of op het gebruik ervan. Binnen deze discipline staat de conceptuele kracht en experimentele houding voorop. Hetgeen waar Dutch Design al jarenlang om bekendstaat. Inmiddels is het uitgegroeid tot een mentaliteit die over diverse andere eigenschappen beschikt. Het vertellen van een verhaal. Het zoeken naar – en experimenteren met- nieuwe materialen. Het bevragen van onze samenleving. Het verleggen van grenzen. Dit zien we ook dit jaar weer nadrukkelijk terug in de aanmeldingen van DDW. In 2018 ligt de nadruk op nieuwe materialen, cross-disciplinaire samenwerkingen en storytelling.

Fluïditeit gevangen in statische objecten

Morph is een expositie die ingaat op de gelaagdheid en samenvloeiing van disciplines binnen het designdomein. Het transmedia-effect van design wordt steeds zichtbaarder. Zo wordt de fysieke beleving steeds vaker aangevuld met digitale apps en websites wat samen één nieuwe realiteit creëert. Diverse kunstenaars en designers delen hun visie middels een object rondom het thema “morphing”. Ook al zijn het voor het merendeel statische objecten, ze vertegenwoordigen allemaal hetzelfde. Het creatieve proces bestaat uit een vloeiende aaneenschakeling van acties. In deze expositie is onder andere werk te zien van Audrey Large en Thomas Ballouey. 

De samenwerking tussen industrie en design

Een andere collectieve presentatie, dit keer gericht op materiaalontwikkeling, is Envisions. Vorig jaar presenteerden Envisions en de Spaanse houtbewerkingsfabrikant Finsa de eerste fase van een experimentele samenwerking tussen ontwerper en industrie. Hierbij lag de nadruk op het proces in plaats van het eindproduct. De opvolging hiervan dit jaar staat in het teken van verdieping en verfijning waarbij een concrete vervolgstap is gezet. Zes van de onderzoeken die vorig jaar te zien waren, zijn doorontwikkeld tot een collectie van implementeerbare materialen.

Een andere terugkerende samenwerking tussen industrie en ontwerpers is In4nite II. Binnen dit project gaan productontwerpers, grafische ontwerpers en architecten aan de slag met een nieuw materiaal: Enkamat, een 3D polyamide dat textiel versterkt. Dit is slechts één van de industriële materialen die materiaalfabrikant Low & Bonar produceert. Naast Enkamat zijn de ontwerpers dit jaar opnieuw aan de slag gegaan met een ander technisch textiel, Colback. Een variatie aan toepassingen zoals een lounge chair, panelen en een schoenencollectie wordt gepresenteerd door o.a. Marc Meijers, Daphna Laurens, Joris de Groot en Mieke van den Hout.

Interculturele en -disciplinaire kennisuitwisseling

Het grafisch ontwerpduo Thonik ging voor het project Weaving Stories de grens over voor een samenwerking met de Chinese ontwerper Fin Zhao. Tijdens een residentie in China leerde de grafische ontwerpers over het verfijnde ambacht van Yunjin-brokaat. Dit is een manier van weven met zijde waarbij geweven figuren met goud- en zilverdraad centraal staan. De ambachtslieden kregen op hun beurt meer inzicht in het ontwerpproces. Het doel van dit project is om internationaal technieken en perspectieven uit te wisselen. Ook had het een dieperliggende sociale betekenis; vrouwelijke wevers hebben in China vaak nog een ondergeschikte rol. Dit idee werd tijdens deze samenwerking ontkracht doordat iedereen een gelijkwaardige bijdrage kon leveren. Het resultaat van deze samenwerking? Twee brokaattrouwjurken die te zien zijn in het VEEM, een film, workshops en lezingen. Het project wordt naast DDW ook tijdens Beijing Design Week gedeeld.

Een nieuwe betekenis van LUXE

In de expositie LUXE? van designmuseum CUBE is een opvallend object te aanschouwen. Sophie de Oliveira, oprichter van “The Alternative Limb Project” creëerde een beenprothese bedekt met Swarovski-kristallen. Volgens de tentoonstellingsmakers representeert dit de gelaagde betekenis van het woord luxe in de huidige samenleving. Wat is luxe voor jou? Is luxe materieel of immaterieel? We associëren luxe vaak met dure objecten, maar tegenwoordig staat luxe voor velen ook gelijk aan reizen of een week offline zijn. In deze expositie wordt jouw idee van luxe bevraagd. 

Sophie de Oliveira Barata, Crystal Leg
Fotografie Omkaar Kotedia
Kunststof: een nieuwe fossiele laag

In Mutant Matter gaat Dutch Invertuals in op een andere vraag. Waar vervagen en verdwijnen de grenzen tussen het gemaakte en het natuurlijke? Door de komst van de industrialisering, leven we in een nieuw geologisch tijdperk. Waar onze bodem vroeger slechts bestond uit natuurlijke materialen, is dat tegenwoordig anders. Alle kunststoffen die we wereldwijd produceren en vervolgens afdanken laten een onuitwisbaar spoor achter. Deze voegen een nieuwe geologische laag toe aan onze aarde. Samen met experimenteel ontwerpstudio FranklinTill geeft Dutch Invertuals kleur aan deze verschuiving.

Nieuwe materiaaltoepassingen, grensoverschrijdende samenwerkingen en de vervaging tussen het artificiële en het natuurlijke, vormen slechts een selectie van de onderwerpen die aan bod komen tijdens DDW.  Benieuwd naar de andere designtrends van DDW18? Kijk dan hier.