Dutch Digital Design, de kern van DDW's new online platform

Ondanks het woord week in Dutch Design Week (DDW), is DDW heel het jaar door relevant. Hoe maak je dat online ook zichtbaar? DDW zocht het antwoord bij Vruchtvlees: Digital, Strategy & Design.
Vruchtvlees?

Na 12 weken intensief sprinten bevind je je op het eerste resultaat van onze ambitieuze samenwerking: een innovatief contentplatform. De komende jaren zullen we je online ervaring met de DDW steeds meer verbeteren. Zodat jij altijd vindt wat je zoekt.

Vruchtvlees is een design-gedreven digitaal bureau dat de potentie van ambitieuze merken realiseert. Dat noemen wij Dutch Digital Design: bekroonde (digitale) oplossingen waar merken van groeien en mensen van houden. “We zochten een echt partnerschap: experts die met ons meedenken, maar vooral ook mee willen groeien in onze ambities”, vertelt DDW’s Innovation Manager Mark de Greeff. “Vruchtvlees kan dit, zij zijn zowel strategisch als pragmatisch. Ze zijn inhoudelijk eigenwijs op hun vakgebied en werden onlangs voor hun Dutch Digital Design bekroond tot European Design Agency of the Year. Dat zijn voor ons de goede eigenschappen in een meerjarige samenwerkingspartner.”

Dutch Design Week is het hele jaar relevant, maar hoe maak je dat online ook zichtbaar?

Design Time

Om de potentie van Dutch Design Week te ontsleutelen startten we vanuit de vraag: Hoe presenteren we de content van Dutch Design Week op zo’n manier dat het interessant én relevant is voor de bezoeker? Al snel kwamen op het concept Design Time: “Vanuit de briefing zagen we dat er gedurende het jaar vijf verschillende focuspunten zijn te onderscheiden”, licht sr. Designer Niek Kessels toe. “Die gelaagdheid vormt de basis van de website en de ticketcampagne. Hierdoor vind je elke fase andere focuspunten terug: van aanmelding om op DDW te staan, tot het kopen van tickets.”

Het concept werd doorvertaald tot in de techniek. Sander Hidding, Lead Development: “We ontwikkelden een algoritme dat het programma en de inhoud op een dynamische manier toont. De redactie kan bepaalde content voorrang geven, maar ook de manier waarop de bezoeker interactie heeft met de website heeft invloed op wat wordt getoond. Ten tijde van het festival ligt de nadruk op de mobiele weergave en het programma. Zo helpen we de bezoekers tijdens Dutch Design Week het beste op weg.”

Volgens De Greeff "wil DDW op het nieuwe content platform heel het jaar door relevant zijn met Dutch Design content die zowel in een functionele als vriendelijke gebruikersinterface wordt gepresenteerd". Dat betekent dat je vanaf nu ook meer inhoudelijke content kunt verwachten door het jaar heen.  DDW kan op veel verschillende manieren content presenteren via het platform, variërend van designmomenten in de Dutch Design geschiedenis tot o.a. achtegrondartikelen, live streams, video's, podcasts. 

Het redactieteam van Dutch Design Week kan bepaalde design momenten uitlichten in de geschiedenis van Dutch Design.

Wie goed kijkt naar de achtergrond op de homepage ziet de logo-elementen van Dutch Design Week bewegen. Sander Hidding: "We vertaalden het concept Design Time ook door in de techniek. Zo maakten we van het Dutch Design Week-logo een atoomklok die op de achtergrond tikt. De verschillende elementen van het logo draaien rond een as van een week, dag, uur, minuut of seconde. Elke laatste week van de maand komt het logo samen."

De komende jaren bouwen we de website van Dutch Design Week steeds verder uit. Dat start met grote ambities. Roman Stikkelorum, Managing Director Vruchtvlees blikt vast vooruit: “Met het nieuwe platform zetten we Dutch Design Week sterker neer als een autoriteit op design. We zien grote kansen om het gebouwde algoritme verder te ontwikkelen. Op basis van de websitebezoeker en de interactie met de content kunnen we dit steeds verder personaliseren. De data en feedback van de websitebezoekers zijn voor ons hele waardevolle input om de meest innovatieve festivalwebsite ter wereld te bouwen.”

 

Benieuwd naar het hele designproces?

We vertellen je graag meer over het verhaal van de Dutch Design Week website tijdens Dutch Design Week Forward op vrijdag 26 oktober in het Klokgebouw. Op vertoon van je DDW-polsbandje krijg je gratis entree. Nog geen tickets? Koop ze dan hier

Voor meer informatie over ons Dutch Digital Design en ander werk dat wij maakten voor o.a. Theater Rotterdam en Literatuurmuseum kijk op www.vruchtvlees.com. En heb je feedback op de site of gebruikerservaring? Dan horen we dat graag via @vruchtvlees.