Van digitale werkelijkheid naar fysieke relevantie

Dutch Design Week presenteert dit jaar 8 designtrends die de belangrijkste ontwikkelingen markeren binnen het ontwerpveld. De derde trend is gericht op Digital design.
Een gelaagde werkelijkheid

Digital design krijgt de afgelopen jaren in toenemende mate aandacht binnen Dutch Design Week. Met de komst van data science en de snel opvolgende ontwikkelingen op het gebied van digitalisering is de impact die ontwerpers kunnen maken steeds tastbaarder. Projecten met zelfbesturende auto’s, vloeibare 4D graffiti en visualisaties van hersengolven, vormen slechts een greep uit de digital design deelnemers van dit jaar. Deze discipline komt nadrukkelijk aan de orde in de expositie Forward/, die te vinden is in het Klokgebouw. Diverse bureaus, merken en jong talent tonen hier interactieve oplossingen die de grenzen opzoeken van de digitale en fysieke wereld. Op 26 oktober vindt Forward/ talks plaats waarbij je kennisneemt van nieuwe visies binnen het digital design domein en de toekomst ervan.

Analoog versus digitaal

Zowel AUJIK als Studio Moniker presenteren de synergie van het digitale met het analoge. Het werk van AUJIK in opdracht van STRP omvat een installatie die de dynamiek van vloeibare graffiti weergeeft. Door je smartphone over de installatie heen te bewegen maak je kennis met een nieuwe werkelijkheid. Deze virtuele laag bevat inspiratie uit de neurowetenschappen, robotica en architectuur. Het resultaat is een fantasierijke en futuristische wereld die samensmelt met de architectuur van Strijp-S. Studio Moniker roept met het project Painted Earth bezoekers op om een collectieve installatie te genereren. Door middel van de website painted.earth kan de bezoeker via de mobiele telefoon bijdragen aan het werk. Wanneer je de website opent kun je direct aan de slag. Het tempo van je beweging wordt vertaald naar verschillende grafische weergaven. Ben je klaar met je tekening? Dan voegt de applicatie deze samen met de tekeningen van andere deelnemers die zich op dezelfde locatie bevinden. 

 

 

Ook het project Scribble van recent afstudeerder van de TU/e, Felix Ros, nodigt je uit om te gaan tekenen. Dit keer met een heel ander doel. Door middel van een haptische interface kan de bezoeker een weg door het verkeer tekenen. Hij wil mensen kennis laten maken met de gevolgen van autonome auto’s. Kunnen deze machines zelf om een wegopbreking rijden of is er als het ware altijd iemand nodig die de weg uittekent?

Digitaal mediabureau Mediamonks zet de digitale wereld van websites en apps om in een fysieke activiteit. The Loading Time Machine, een project in samenwerking met Google, is een applicatie gekoppeld aan een hometrainer waarmee je tijdens DDW je eigen of een willekeurige website kan laden. Hoeveel energie kost het om met een hometrainer een zware website te laden? Hoe zwaarder de site, hoe zwaarder de fietstocht. Het doel van dit project is om CEO’s bewust te maken van de gevolgen van een zware website voor de gebruiker.

Data science, bio-feedback en visualisatie

Clever Franke toont met het project Weather Chart de relevantie van de samenkomst van data science en visualisatie. De ontwerpers onderzochten de samenhang tussen het weer en ons gedrag. Zo komen ze tot de conclusie dat het effect van het weer op mensen varieert per geografische locatie. Een toename in temperatuur zorgt in Los Angeles bijvoorbeeld voor meer criminaliteit. Daarentegen neemt het aantal criminele activiteiten in Rotterdam af in de zomermaanden. Thomas Clever en Gert Franke verzamelde 100 data sets met meer dan 445 miljoen verschillende datagegevens.  

Interactief kunstenaar Thijs Biersteker ging de samenwerking aan met design legende David Carson voor het project “Mind over Matter”.  Dit project laat zien wat de impact is van een meditatieve staat op ons ecosysteem. Door middel van een live installatie kun je zelf ervaren wat het betekent om te focussen en balans te houden. Ook zie je de consequenties als je niet hiertoe instaat bent. De hersengolven van de deelnemers worden geregistreerd en omgezet naar visualisaties.  Zodra een deelnemer zijn focus kwijtraakt zien we de harmonieuze digitale beelden omslaan in explosies van afval, vervuiling en overstromingen.   

Waar gaat het naartoe?

Simulated Reality laat digital design 3.0 zien. Tijdens DDW wordt de bezoeker meegenomen naar een surreële werkelijkheid. Wat als je een face-to-face conversatie kan simuleren waarbij beide partijen dezelfde zintuiglijke prikkelingen ontvangen? Dit zonder dat je je huiskamer hoeft te verlaten. Door middel van haptische feedback, artifical intelligence en een holografische simulatie lijkt het alsof je gesprekspartner bij je in de woonkamer zit. Geur, omgeving en tast wordt op elkaar afgestemd zodat echt niet van onecht te onderscheiden is. Je kan dit zelf ervaren in het Klokgebouw. In lijn met Simulated Reality laat Digital Wednesday de bezoeker kennismaken met de allerlaatste ontwikkelingen op het gebied van digitale technologie. Op woensdag 24 oktober delen diverse sprekers tools waarmee ontwerpers aan de slag kunnen gaan. Deze hulpmiddelen kunnen aan de hand van verschillende parameters, zoals materiaal en productiemethoden, autonoom ontwerpen genereren.

Dat de digitale wereld steeds meer samenvloeit met de fysieke wereld is een feit. Dat zagen we al in de vele AR-projecten van afgelopen edities. Bert Hagendoorn, oprichter van Dutch Digital Design en curator van Forward/, bevestigt dit: “Deze samenkomst doet niet alleen een beroep op designers om cross-disciplinair samen te werken, maar vraagt ook rekening te houden met de context. Met name bij de expositie Forward/ zoomen we in op dit digitale domein en de verregaande mogelijkheden voor communicatie, product beleving en data science.”