Ga naar vorige pagina

ABN AMRO

Een planeetvriendelijke toekomst begint bij het dagelijks leven. ABN AMRO wil deze sustainability shift versnellen, en gelooft in ‘Game Changers’: ontwerpers die met hun producten alledaagse problemen oplossen en de koers bepalen naar een betere wereld. Als hoofdsponsor van DDW geven we vier van hen graag een podium.
Duurzaam design bepaalt de koers: maak kennis met de Game Changers van ABN AMRO

In aanloop naar DDW19 heeft een vakjury vier designers geselecteerd die met hun duurzame oplossing een alledaags probleem aanpakken. Om de ontwikkeling van deze ontwerpen verder te ondersteunen, mogen de designers hun product pitchen voor investeerders. Ook wil ABN AMRO de Game Changers koppelen aan relaties van de bank en krijgen ze een eigen tentoonstelling op DDW.

Benieuwd naar de vier ontwerpen? Beleef ze zelf in de Game Changers Experience van ABN AMRO op het Ketelhuisplein, op Strijp-S. Hieronder stellen we de designers vast aan je voor.

De vetkaars van Jalila Essaïdi

Jaarlijks vernietigen we in Nederland meer dan 30 miljoen kilo vet uit afvalwater, afkomstig van voedsel en cosmetica. Hergebruik is niet alleen milieuvriendelijker, maar ook goedkoper. In samenwerking met Waterschap De Dommel ontwierp Jalila Essaïdi een proces van ‘upcycling’ door van het restproduct nieuwe kaarsen te maken.

De Transformer Table van Adrianus Kundert

Versleten producten eindigen meestal op straat. Wat nou als we het verouderingsproces onderdeel laten zijn van het ontwerp? Naarmate de Transformer Table van Adrianus Kundert slijt, komen nieuwe lagen en patronen tevoorschijn. Zo wordt het meubel mooier en mooier, en de levensduur langer.

Poma / Olera van House of Thol

Wist je dat we per persoon jaarlijks 41 kilo aan voedsel weggooien? Dit komt vooral doordat we het niet op de juiste manier bewaren. House of Thol bedacht een slimme box om de levensduur van groente en fruit te verlengen, en voedselverspilling te voorkomen.

De wasmachinefilter van MarcelvangalenDesign

Elke wasbeurt komen er tien tot twintig miljoen microvezels via de wasmachine in het water terecht. En dus ook in ons eten. Eric van Slooten ontwierp een filter die deze ontelbare stukjes fijnplastic tegenhoudt. Dan kun je pas echt spreken van een ‘schone’ was.

Driving Dutch Design: een programma voor ontwerptalenten

Ondernemen zit ontwerpers over het algemeen niet in het bloed. Driving Dutch Design (DDD) is een jaarlijks terugkerend programma van ABN AMRO, Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) en Dutch Design Foundation dat talentvolle ontwerpers op weg helpt in de wereld van het ondernemerschap. Meer weten? Kijk op drivingdutchdesign.nl.

Al tien jaar ABN AMRO X DDW

Minimalistisch, experimenteel en vooruitstrevend: Nederlandse vormgevers gooien met hun ontwerpen en ‘design thinking’ wereldwijd al tientallen jaren hoge ogen. ABN AMRO weet hoe belangrijk Dutch Design voor onze economie is, en juicht ondernemerschap binnen deze industrie van harte toe. Daarom helpen we sinds 2009 DDW mogelijk maken. Eerst als partner, en vanaf 2011 als hoofdsponsor.