Geslaagde 13e DDW

EINDHOVEN, 26 oktober 2014 - Dutch Design Week (DDW) kijkt terug op een geslaagde dertiende editie. Ondanks het herfstweer verliep de negendaagse Week in een optimistische sfeer. Naar schatting bezochten ruim 250.000 mensen het evenement.

Internationaal podium

Onder de vlag van het energieke en positieve thema UP toonde het programma werk van gerenommeerde ontwerpers, maar bood per traditie ook veel ruimte voor jong talent en het experiment. Mede dankzij de aandacht van een groot aantal professionals uit de designwereld, het bedrijfsleven en de mediapartners bewees het evenement zijn functie als internationaal podium voor design. Met name de weekenden waren drukbezocht. Bezoekers maakten gretig gebruik van de vijfendertig VOLVO Design Rides: de gratis taxi’s vervoerden naar schatting 10.000 personen per dag.

Ambassadeurs

De DDW-ambassadeurs leverden ook dit jaar een belangrijke bijdrage aan de week. Kunstenaar Arne Hendriks speelde een actieve rol en gaf met de projecten ‘FATberg’ en ‘Age of Wonderland’ blijk van een sterk maatschappelijk engagement. Scholten & Baijings droeg inhoudelijk bij met de expositie ‘Design in Full Colour’ en inspireerde 150 jonge designers tijdens een geslaagde collegetour in het Klokgebouw.

Inhoud

Er was dit jaar veel aandacht voor nieuw gebruik van bestaande grondstoffen en materiaalonderzoek. Opvallend vaak gebeurde dat in samenwerking, veelal in (tijdelijke) collectieven. Een hoofdrol was weggelegd voor social design, een stroming die duurzame alternatieven biedt voor tal van aspecten in onze samenleving. Martijn Paulen, directeur Dutch Design Week: ‘Tijdens DDW blijkt de drang van ontwerpers om samen de wereld beter maken door te werken in andere configuraties. Ontwerpers, maar ook wetenschappers, kunstenaars, uitvinders, studenten en andere creatieven hebben ideeën en oplossingen voor de uitdagingen van vandaag. Dat hebben ze de afgelopen week opnieuw bewezen. Dat stemt zeer optimistisch.’

Inhoudelijke verbinding

Nog veel meer dan voorgaande jaren waren zakelijke rondleidingen een onderdeel van het business pakket, naast een uitgebreid programma van onder meer lezingen, seminars, workshops, netwerkbijeenkomsten en talkshows. Daarin werden persoonlijke contacten en inhoudelijke verbindingen voor de toekomst gelegd tussen creatieven, bedrijfsleven, maakindustrie, kennisinstellingen en overheden. Nieuw dit jaar was ABN AMRO | DDW Business Lounge op het Ketelhuisplein, dat fungeerde als startpunt van zakelijke rondleidingen en ontmoetingsplek voor kennisuitwisseling en netwerken. Het bedrijfsleven, waaronder Volvo, Philips, ABN AMRO, Eneco en Vlisco, verbonden hun relaties letterlijk aan de designwereld.

DDW in cijfers
Bezoekers: 250.000+
Ontwerpers: 2.400
Evenementen: 387
Locaties: 86

Dutch Design Week

18 - 26 oktober 2014, Eindhoven, Nederland

Web: www.ddw.nl
Facebook: www.facebook.com/dutchdesignweek
Twitter: @dutchdesignweek, #DDW14

Download het persbericht (Word)

Nederlands Engels