Eindhoven, 16 mei 2017

Jelle Mastenbroek winnaar What if Lab: Marathon Eindhoven
Persoonlijke beleving lopers centraal in Marathon Eindhoven

De persoonlijke motivatie van lopers komt bij de Marathon Eindhoven meer centraal te staan. Ontwerper Jelle Mastenbroek heeft de ontwerpopdracht gewonnen die was uitgeschreven door de organisatie van de Marathon Eindhoven en Dutch Design Foundation. Op dinsdag 16 mei presenteerden vijf ontwerpstudio’s een concept voor een nieuwe finish tijdens de finale van What If Lab: Marathon Eindhoven

Onder de titel ‘Goed dat je er bent’ – de tekst die ook te lezen is bij de ingangen van de stad Eindhoven -  zet Jelle Mastenbroek de motivatie van de individuele deelnemers centraal. De een loopt de vijf kilometer na een strijd tegen een ziekte, een ander heeft een persoonlijk doel gesteld de marathon binnen een bepaalde tijd uit te lopen. In het winnende concept zijn deze motivaties onder meer te lezen op banieren in de stad, langs de route en rondom de finish. 

“Het idee van Jelle geeft op een eenvoudige, krachtige manier vorm aan het verbinden van de individuele prestatie en de collectieve beleving”, zegt juryvoorzitter en kunstenaar Arne Hendriks. “Iedereen kan zich in de motivaties van de lopers herkennen, ook al heb je niets met sport of zou je zelf niet meelopen.”

Totaalbeleving van marathon
Hoewel de opdracht gericht was op het ontwerpen van een nieuwe finish, begint het concept van Jelle al bij de inschrijving waarbij de deelnemers hun motivatie opgeven. Ook krijgt een loper, traceerbaar door een chip, op de beruchte dip van 35 kilometer op een groot scherm zijn persoonlijke motivatie te zien. Zo wordt technologie gebruikt om de ervaring van de loper te versterken.

Daarnaast stelt Jelle een medaillekaravaan voor, waardoor de medailles al vanaf de start een rol spelen in de marathon, en een nieuwe inrichting van de ruimte na de finish. Hier zou onder meer een ‘knuffelhek’ kunnen komen, waarbij familie en vrienden door de gaten in het hek de lopers kunnen omarmen. “Het verbindt poëzie en communicatie met heel concrete plannen”, vat Arne Hendriks samen.

What if Lab
In What If Lab brengt Dutch Design Foundation het bedrijfsleven en ontwerpers samen om met concrete oplossingen te komen voor actuele vraagstukken. Eerder waren er labs met onder meer NS, Eneco en Pastoe. Resultaten van verschillende What if Labs zijn elk jaar te zien tijdens Dutch Design Week in oktober.

Edgar Veer van Golazo Sports, de organisatie van de Marathon Eindhoven, en jurylid, is door het What if Lab met andere ogen naar de finish gaan kijken. Het is niet het einde van de marathon. “Marathonorganisaties zien dat gewoon als een gegeven. Er is een boog, en het gebied erna is super-functioneel ingericht, met uitgifte van sportdrank en medailles. Doordat de ontwerpers nu mee hebben gekeken, zie ik dat er veel meer mee kan.” Veer hoopt dat Marathon Eindhoven een voorloper kan worden in het anders kijken naar de inrichting hiervan. Maar eerst gaat hij met winnaar Jelle Mastenbroek aan de slag. Jelle ontvangt een budget van 4000 euro om zijn concept verder uit te werken. Is het voorstel goedgekeurd, is een bedrag van 10.000 euro beschikbaar voor realisatie en implementatie voor de 34e editie van Marathon Eindhoven die zal plaatsvinden op zondag 8 oktober 2017.

Vijf studio’s, Afdeling Buitengewone Zaken, De Jongens van de TU, Studio KNOL, Studio Toer en de winnaar Jelle Mastenbroek, pitchten hun ideeën voor de jury. Deze bestond naast Arne Hendriks uit Henk Defilet (Stichting Marathon Eindhoven), Edgar de Veer (Golazo Sports), Prof. Steven Vos (TU/e, Fontys Eindhoven), Peter Kentie (Eindhoven365) en marathonloper Harm Sengers.

Download het persbericht (Word)

Nederlands Engels