Zoeken

Sluit zoeken
Pers Archief

ECO coin symbolisch uitgereikt tijdens Dutch Design Week

23 October 2015

Op 22 oktober 2015 is de eerste ECO coin – munt voor de ecologische waarde van natuur – symbolisch uitgereikt door initiatiefnemer Koert van Mensvoort van het nieuwe Next Nature Network. De lancering vond plaats tijdens de Now Future Talkshow van de Dutch Design Week waarvan Koert dit jaar ambassadeur is.

Op 22 oktober 2015 is de eerste ECO coin – munt voor de ecologische waarde van natuur – symbolisch uitgereikt door initiatiefnemer Koert van Mensvoort van het nieuwe Next Nature Network. De lancering vond plaats tijdens de Now Future Talkshow van de Dutch Design Week waarvan Koert dit jaar ambassadeur is. Next Nature Network is een nieuwe natuurbeweging in Nederland die niet terug, maar vóóruit wil naar de natuur. Koert reikte de munt uit aan Yoyo Yogasmana van project Age of Wonderland, voor zijn werk in Indonesië voor het behoud van meer dan 130 bestaande rijstsoorten zonder enig gebruik van insecticiden.

ECO coin

Na eerdere spraakmakende projecten waaronder Het Kweekvlees Kookboek, de Rayfish Footwear hoax en de rondreizende Nano Supermarket, richt het Next Nature Network zich het komende jaar op het initiëren van een ECO coin die de waarde van natuur uitdrukt. Net als andere munteenheden, zoals de Dollar, Euro en zelfs de Bitcoin, heeft de ECO coin een wisselkoers die meebeweegt met de noodzaak om kwetsbare ecologieën – zoals het regenwoud of het koraalrif – te beschermen.

 

Next Nature Network

Next Nature Network (NNN) is een nieuwe natuurbeweging in Nederland, die mensen aanspoort om opnieuw en anders naar onze natuur te kijken. Traditionele natuurorganisaties hebben een te romantisch beeld van ongerepte natuur. Next Nature Network gelooft dat we zo worden omringd door technologie dat het onze nieuwe natuur is geworden. Met prikkelende producten, publicaties, expo’s en evenementen wil Next Nature Network discussies over onderwerpen als nanotechnologie, geprint voedsel, levende steden en robots niet uit de weg gaan, maar juist aanjagen. Op www.nextnature.nl bestaat vanaf vandaag de mogelijkheid om lid te worden van het Next Nature Network; in ruil voor een prikkelend product wordt het gedachtegoed ondersteund.

“Next Nature is een nieuwe manier van kijken naar de relatie tussen mens, natuur en technologie. Traditioneel zien we natuur en technologie als tegengestelden, maar we leven nu in een tijd waarin technologie zo alomtegenwoordig is, dat het een nieuwe natuur is geworden”, aldus initiatiefnemer Koert van Mensvoort.

De eerste ambassadeurs van NNN, waaronder astronaut Andre Kuipers, volksfilosoof Bas Haring en ontwerper Daan Roosegaarde, hebben zich al achter het Next Nature Network gedachtegoed geschaard.

Yoyo Yogasmana | Age of Wonderland

Yoyo Yogasmana (Ciptagelar Kasepuhan, Indonesië) is een van de creatieven van Age of Wonderland. Age of Wonderland is een vierjarig programma met curator Arne Hendriks door Hivos en Baltan Laboratories samen met Dutch Design Week. In deze tweede editie van Age of Wonderland, ‘hacken’ zes creatieven het voedselsysteem. Dat is hard nodig want het huidige voedselsysteem is niet in staat de wereldbevolking te voeden en functioneert niet duurzaam.  De creatieven – uit Indonesië, Kyrgizië, Tanzania en Mexico – wisselen kennis uit met Nederlandse creatieve geesten, met specialisten en het brede publiek. Dat gebeurt op een reeks evenementen, waaronder een expositie, het ‘future food seminar’, workshops en pop up (food) labs. Yoyo Yogasmana (1970), kunstenaar (Ciptagelar Kasepuhan Gemeenschap, Indonesië), verbouwt 130 variëteiten rijst en laat zo zien dat het compleet anders kan. www.ageofwonderland.nl

Fotografie © Jeroen van der Wielen
Fotografie © Jeroen van der Wielen
Fotografie © Jeroen van der Wielen
Fotografie © Jeroen van der Wielen