Dutch Design Foundation (DDF) versterkt het Dutch Design ecosysteem en stimuleert Dutch Design als designcultuur. Daarnaast is DDF de drijvende kracht achter Dutch Design Week, het grootste designevenement in Noord Europa, waar de toekomst van design hoog in het vaandel staat. Om jonge ontwerpers en hun innovatieve ideeën te steunen, stellen we een aantal inspirerende crowdfunding campagnes aan je voor.


Het Dyslexie Boek van DDW deelnemers Anne en Mats


Voor dyslectici en vooral ook niet dyslectici


We kennen allemaal wel iemand die dyslexie heeft, maar wat betekent dat nou eigenlijk? Waar lopen dyslectici tegen aan tijdens het lezen en schrijven?



Anne Ligtenberg en Mats Horbach stellen deze vragen in hun nieuwe project centraal. Anne is erg dyslectisch en Mats niet. Voor beiden is hun omgang met taal erg normaal, maar ook erg verschillend. Om problemen met taal helder uit te kunnen leggen, maken Anne en Mats een boek waarin zij laten zien hoe dyslectici omgaan met taal. 



Anne en Mats hebben hun crowdfunding actie inmiddels succesvol afgerond en werken hard aan de ontwikkeling van Het Dyslexie Boek!


DDW X Kickstarter


Via de Crowdfunding Dutch Design-pagina op Kickstarter konden ook tijdens en na afloop van DDW een aantal innovatieve producten van Nederlandse ontwerpers gesteund worden. 



Sander Lorier presenteerde de multifunctionele Hybrid chair. Om gebrek aan ruimte tegen te gaan, bedacht Studio Lorier een slimme techniek die bureaustoel transformeert in een loungestoel. De crowdfunding voor de Hybrid chair is inmiddels succesvol afgerond, en de donateurs zullen de eerste versies van de Hybrid chair snel in handen hebben!

Julian Jagtenberg, afgestudeerd aan de Technische Universiteit Delft, ontwikkelde samen met zijn team Somnox, een slaap-robot die 's nachts helpt beter tot rust te komen en in een diepere slaap te geraken. Met Somnox wordt slaapmedicatie overbodig. 



Een ander product dat nachtrust bevordert, is Circa; een standalone alarm clock die het slaappatroon verbetert door onder andere de telefoon in de slaapkamer overbodig te maken. Beide producten hebben via hun crowdfunding-campagne genoeg geld ingezameld, en zullen dus binnenkort op de markt te zien zijn.

Daarnaast presenteerden de ontwerpers van OWOW Wiggle; een innovatieve tool voor zangers en zangeressen. Wiggle is een gebruiksvriendelijke en compacte tool die artiesten kan helpen live-effecten toe te voegen aan hun performance. Ook OWOW heeft zijn campagne succesvol afgerond.



Een ander slim en innovatief idee is ontwikkeld door Hugsy BV: drie objecten die de warmte, hartslag en geur van ouders ‘opslaat’, om deze later uit te dragen aan hun pasgeboren baby’s. Dit product heeft een klinisch bewezen, kalmerend effect op baby’s en vergroot de aanwezigheid van de ouders, ook op het moment dat zij zelf niet fysiek bij hun kind kunnen zijn. Helaas slaagde Hugsy BV er niet in om via Kickstarter genoeg geld in te zamelen.


Crowdfunding Dutch Design is opgericht door Dutch Design Foundation om alternatieve inkomstbronnen te genereren en samenwerkingen met het publiek te stimuleren. In 2016 vond de eerste editie plaats in samenwerking met Kickstarter.