Dutch Design Foundation (DDF) versterkt het Dutch Design ecosysteem en stimuleert Dutch Design als designcultuur. Daarnaast is DDF de drijvende kracht achter Dutch Design Week, het grootste designevenement in Noord Europa, waar de toekomst van design hoog in het vaandel staat. Om jonge ontwerpers en hun innovatieve ideeën te steunen, stellen we een aantal inspirerende crowdfunding campagnes aan je voor.



2018

Heb jij een innovatief of baanbrekend ontwerp? En ben je op zoek naar een community die jou kan helpen het ontwerp te realiseren? Meld je dan aan voor de derde editie van Crowdfunding Dutch Design!


Crowdfunding Dutch Design is een initiatief van Dutch Design Foundation (de organisatie achter o.a. Dutch Design Week & Dutch Design Awards) om ontwerpers te ondersteunen in het financieren van innovatieve ideeën door middel van crowdfunding. Samen met onze partners, crowdfunding platforms voordekunst en Kickstarter, gaan we op zoek naar het publiek dat jou gaat helpen je idee te realiseren. We richten ons enerzijds op experimentele producten waarbij onderzoek, community of ambacht centraal staat en anderzijds technologisch gedreven innovatieve ontwerpen voor een nationale en internationale markt. Samen nieuwe ontwerpen, ideeën en producten realiseren voor én met jouw unieke doelgroep staat in dit programma voorop. 



Het programma


Het Crowdfunding Dutch Design-programma bestaat uit drie onderdelen: het campagne-begeleidingstraject, de communicatie en PR-fase en de expositie.  

Afhankelijk van je product en doelstellingen kiezen we de geschikte crowdfunding partner waarmee je intensief aan de slag gaat om een effectieve campagne te formuleren. Een campagne heeft een looptijd van gemiddeld 4 tot 6 weken. Je campagne wordt vervolgens opgenomen in diverse communicatiemiddelen van de Crowdfunding Dutch Design-partners. 

Tijdens Dutch Design Week 2018 (20-28 oktober) wordt je project onderdeel van een professioneel vormgegeven expositie in het Klokgebouw en staat je product in de spotlight. 


Aanmelden


Wil je meedoen? Meld je vóór 22 juni aan met behulp van het volgende formulier.  DDF selecteert samen met zijn crowdfunding partners de projecten die het best aansluiten op de criteria. 


Het Crowdfunding Dutch Design-programma biedt drie verschillende pakketten:


Crowdfund pakket – Full (mei – oktober) € 1500 

Ben je op zoek naar volledige begeleiding en exposure? Dit pakket bevat alle drie de onderdelen: campagne begeleiding, communicatie en pr-ondersteuning en de expositie. Er kunnen maximaal 10 ontwerpers deelnemen aan dit pakket, dus meld je op tijd aan.


Crowdfund pakket – Medium (januari – december) € 750

Heb je een campagne die eerder in het jaar start? Dan kan je gebruik maken van het Crowdfund pakket - Medium waarbij campagne begeleiding, communicatie en pr-ondersteuning geboden wordt. Dit pakket is het gehele jaar door af te nemen en is exclusief expositie. 


Crowdfund pakket – Light   (januari – december) € 250*

Heb jij je communicatie, campagne en expositie zelf geregeld, maar wil je wel opgenomen worden in het Crowdfunding Dutch Design-programma van DDW, zodat bezoekers je beter kunnen vinden? We bundelen alle crowdfunding projecten op de website van DDW, een vermelding van het project wordt opgenomen in de Crowdfunding Dutch Design expositie tijdens DDW en in het persbericht ‘Bekendmaking selectie Crowdfunding Dutch Design’. 



*prijzen zijn exclusief success fee van het betreffende crowdfunding platform (voor Kickstarter 8% + 0,20€ per pledge, voor voordekunst is dit 7%)

**prijs is exclusief deelnamekosten DDW



What you get


Afhankelijk van het geselecteerde crowdfund pakket worden de volgende onderdelen aangeboden.   



Campagne begeleiding

Het begeleidingstraject voor het opzetten van de campagne bestaat uit de volgende onderdelen:


  • Collectieve workshop ‘Kickoff’ | Formuleren van campagne kaders (2 uur)
  • 1 op 1 coaching gesprek (telefoon/skype) | Doornemen van stappen voor livegang campagne
  • Feedbackmoment | Één overlegmoment tijdens het voeren van de campagne 


voordekunst biedt voor de deelnemers de extra onderdelen:


  • Collectieve werksessie ‘Hoe bereik je jouw publiek’  (3 uur)


Crowdfund pakket – Full 

Crowdfund pakket – Medium 


Communicatie en pr-ondersteuning

De partners van Crowdfunding Dutch Design bieden de volgende ondersteuning op het gebied van communicatie en pr. 


DDW 

De geselecteerde projecten van Crowdfund pakket – Full en Crowdfund pakket – Medium worden vernoemd in de volgende DDW-communicatie uitingen: 

  • DDW-homepage  (bekendmaking selectie)
  • Exclusieve post op Facebook bij live-gang van campagne
  • Exclusieve post op Twitter bij live-gang van campagne
  • 2 exclusieve posts per project op Instagram tijdens de Crowdfunding Dutch Design week (de planning van deze week wordt vastgelegd door de organisatie van DDW)
  • De volledige selectie wordt bekendgemaakt op Linkedin (augustus – oktober)
  • De volledige selectie wordt bekendgemaakt via een nieuwsbrief (augustus – oktober)
  • Opname van het project in het persbericht ‘Bekendmaking selectie Crowdfunding Dutch Design’ (augustus – oktober) 
  • DDW pitcht de projecten bij minimaal 3 verschillende media in de periode augustus - oktober (DDW kan niet garanderen dat het project gepubliceerd wordt) 


Kickstarter

De Kickstarter campagnes worden gebundeld op een Curated Dutch Design page op het Kickstarter platform. Deze Curated page met alle projecten wordt vervolgens via de volgende Kickstarter kanalen gecommuniceerd:

  • Facebook en Twitter vermelding van Curated Dutch Design page (3x)
  • De projecten worden door Kickstarter vermeld in de Tip sheets voor journalisten (verspreid in oktober)


voordekunst 

  • Exclusieve post op Facebook (datum in overleg)
  • Exclusieve post op Twitter
  • Exclusieve post op Linkedin
  • De volledige selectie wordt bekendgemaakt via een nieuwsbrief
  • De volledige selectie wordt bekendgemaakt via een persbericht 
  • De volledige selectie wordt bekendgemaakt via de website 


Crowdfund pakket – Full

Crowdfund pakket – Medium (afhankelijk van live-gang campagne)


Expositie 

Je ontvangt een plek in een gecureerde expositie in het Klokgebouw. Deze plek beschikt over de volgende faciliteiten:

  • Kavel van 1,5-2 meter (indeling door vormgever expositie)
  • 1x elektriticiteitspunt
  • 1x hangpunt boven kavel
  • 1x spot
  • 1 blok ten behoeve van project 
  • Tekstbord met omschrijving van het project in NL – EN 

De invulling van de plek is de verantwoordelijkheid van de deelnemer. De vormgever van de expositie geeft richtlijnen. 


Crowdfund pakket – Full 


Vermelding project (betere vindbaarheid)

Om de vindbaarheid te verbeteren van het crowdfunding project tijdens DDW wordt je project vermeld in de volgende uitingen:

  • Vermelding van het project op Crowdfunding Dutch Design pagina op ddw.nl 
  • Vermelding van het project in persbericht ‘Bekendmaking selectie Crowdfunding Dutch Design’ 
  • Vermelding van het project en locatie van de betreffende expositie op de plattegrond in de Crowdfunding Dutch Design expositie in het Klokgebouw. 


Crowdfund pakket – Light 

Criteria


Het product is design gerelateerd

Het product is actueel

Het product is vernieuwend en/of voegt iets toe aan bestaande ideeën

Het product is weloverwogen, doordacht en rijp voor presentatie

Het product is zowel in concept als uitvoering origineel en onderscheidend, of experimenteel

Het product sluit aan bij de Dutch Design Mentaliteit

De projecteigenaar beschikt over een professionele website en een social media account

De projecteigenaar heeft een goed netwerk (minimaal 500 relevante contacten)

Partners campagnebegeleiding


Voor de campagne begeleiding werken we met twee gerenommeerde crowdfunding adviesorganisaties:


The Construction Club

The Construction Club is onderdeel van voordekunst en richt zich op de advisering van jonge ondernemers en makers om een project of studio te professionaliseren. The Construction Club bestaat uit een selectie experts op gebied van crowdfunding, financiering en sponsoring. 


Kickstarter 

Heather Corcoran, European Design & Technology Outreach lead van Kickstarter, begeleid de de selectie van Kickstarter. 



Masterclass


Ben je op zoek naar de juiste handvatten om een crowdfunding campagne vorm te geven? In deze Masterclass nemen crowdfunding platforms Kickstarter en voordekunst je mee in de wereld van co-creatie en alternatieve financiering. Je leert welke stappen je moet zetten om een succesvolle campagne te creëren en wat de do’s en don’ts zijn. Ook krijg je de mogelijkheid om je idee voor te leggen en vragen te stellen aan de experts van Kickstarter en voordekunst.


De Masterclasss is de Kick-off van de derde editie van Crowdfunding Dutch Design. De masterclass vindt plaats tijdens het Festival Designkwartier in Den Haag. Na de bijeenkomst heb je de kans om een kijkje te nemen bij de vele exposities en studio’s die de deuren openen tijdens het 3-daagse design evenement.   


Waar
Prins Hendrikstraat, Den Haag 

Wanneer
1 juni 2018

Tijd
14.00 – 16.00 

Sprekers


  • Heather Corcoran, Kickstarter  - European Design & Technology Outreach Lead 
  • Alyssa Mahler - voordekunst


Meld je hier aan voor de Masterclass.

Crowdfunding partners


Kickstarter

Kickstarter helpt designers, uitvinders, artiesten, muzikanten en andere creatieven bij het vinden van (financiële) middelen om hun ideeën te realiseren. Tot op heden heeft Kickstarter bijgedragen aan de ontwikkeling van duizenden projecten – groot en klein - met behulp van van meer dan 10 miljoen backers. Sommigen van deze projecten zijn van invloedrijke creatieven zoals Bjarke Ingels en gerenommeerde bedrijven zoals Lomography. Echter zijn de meeste indrukwekkende projecten afkomstig van onbekende creatieven, van design studenten tot aan start-ups. Leer meer en start je campagne. 


voordekunst

Voordekunst adviseert en begeleidt crowdfundingcampagnes en helpt zo makers om hun projecten en producten te verwezenlijken. Donateurs kunnen via ons platform direct en gemakkelijk bijdragen aan projecten van hun keuze. Dankzij ruim 150.000 donaties van het publiek zijn zo al meer dan 2700 creatieve projecten in Nederland succesvol gefinancierd. 


Tijdlijn


Crowdfunding Masterclass | 1 juni

Deadline aanmelding | 17 juni

Interviews met crowdfunding partners | medio juni 

Begeleidingstraject Crowdfund pakket - Full | 1 juli – 1 november 

Expositie DDW | 20 – 28 oktober 

Cijfers


DDW

Facebook 52.300

Twitter 25.000

Instagram 55.800

Pers accreditaties 900+

Bezoekers 335.000 


Kickstarter

Donateurs 14.554.699

Aantal projecten 143.026 

Facebook 1.500.000 

Twitter 1.110.000

Slagingspercentage 36%


voordekunst

Donateurs 180.858

Aantal projecten 3041 

Gedoneerd 17.860.576 euro

Facebook 18.612

Twitter 10.100

Slagingspercentage 82%


Quotes


Zonder de steun van het Crowdfunding Dutch Design-programma hadden we ons doelbedrag van 30.000 euro niet gehaald. Het team ondersteunde ons echt op allerlei vlakken zodat we konden komen tot een effectieve aanpak.”  - Christian Boer, Dyslexie Font


Crowdfunding Dutch Design heeft ervoor gezorgd ons product nu verkoopbaar is. Het was een relatief klein bedrag maar voor ons als jong bedrijf voldoende om net dat ene stapje te kunnen maken. Inmiddels hebben we het product over de hele wereld tentoongesteld en verkopen we het internationaal.” - Nienke Bongers, Dangling Grid 


"Crowdfunding Dutch Design heeft ons de mogelijkheid gebracht ons prototype te laten uit proberen door potentiële gebruikers. Hierdoor genereerden we een betrokken community van mensen die geloven in onze missie en product. Tijdens DDW en de aanloop ernaartoe hebben 1250 mensen zich ingeschreven voor onze nieuwsbrief.  Een selectie hiervan is nu actieve co-creator van het product. Mede dankzij deze vorderingen hebben wij in 30 dagen tijd 200.000 euro opgehaald om onze droom te verwezenlijken."  - Julian Jagtenberg, Somnox 


2017

Het Dyslexie Boek van DDW deelnemers Anne en Mats


Voor dyslectici en vooral ook niet dyslectici


We kennen allemaal wel iemand die dyslexie heeft, maar wat betekent dat nou eigenlijk? Waar lopen dyslectici tegen aan tijdens het lezen en schrijven?



Anne Ligtenberg en Mats Horbach stellen deze vragen in hun nieuwe project centraal. Anne is erg dyslectisch en Mats niet. Voor beiden is hun omgang met taal erg normaal, maar ook erg verschillend. Om problemen met taal helder uit te kunnen leggen, maken Anne en Mats een boek waarin zij laten zien hoe dyslectici omgaan met taal. 



Anne en Mats hebben hun crowdfunding actie inmiddels succesvol afgerond en werken hard aan de ontwikkeling van Het Dyslexie Boek!


DDW X Kickstarter


Via de Crowdfunding Dutch Design-pagina op Kickstarter konden ook tijdens en na afloop van DDW een aantal innovatieve producten van Nederlandse ontwerpers gesteund worden. 



Sander Lorier presenteerde de multifunctionele Hybrid chair. Om gebrek aan ruimte tegen te gaan, bedacht Studio Lorier een slimme techniek die bureaustoel transformeert in een loungestoel. De crowdfunding voor de Hybrid chair is inmiddels succesvol afgerond, en de donateurs zullen de eerste versies van de Hybrid chair snel in handen hebben!

Julian Jagtenberg, afgestudeerd aan de Technische Universiteit Delft, ontwikkelde samen met zijn team Somnox, een slaap-robot die 's nachts helpt beter tot rust te komen en in een diepere slaap te geraken. Met Somnox wordt slaapmedicatie overbodig. 



Een ander product dat nachtrust bevordert, is Circa; een standalone alarm clock die het slaappatroon verbetert door onder andere de telefoon in de slaapkamer overbodig te maken. Beide producten hebben via hun crowdfunding-campagne genoeg geld ingezameld, en zullen dus binnenkort op de markt te zien zijn.

Daarnaast presenteerden de ontwerpers van OWOW Wiggle; een innovatieve tool voor zangers en zangeressen. Wiggle is een gebruiksvriendelijke en compacte tool die artiesten kan helpen live-effecten toe te voegen aan hun performance. Ook OWOW heeft zijn campagne succesvol afgerond.



Een ander slim en innovatief idee is ontwikkeld door Hugsy BV: drie objecten die de warmte, hartslag en geur van ouders ‘opslaat’, om deze later uit te dragen aan hun pasgeboren baby’s. Dit product heeft een klinisch bewezen, kalmerend effect op baby’s en vergroot de aanwezigheid van de ouders, ook op het moment dat zij zelf niet fysiek bij hun kind kunnen zijn. Helaas slaagde Hugsy BV er niet in om via Kickstarter genoeg geld in te zamelen.


Crowdfunding Dutch Design is opgericht door Dutch Design Foundation om alternatieve inkomstbronnen te genereren en samenwerkingen met het publiek te stimuleren. In 2016 vond de eerste editie plaats in samenwerking met Kickstarter.