The Making of Your World laat zien wat er komt kijken bij het maken van producten.

We zijn vóór dierenwelzijn en tegen gentechnologie, maar toch consumeren we massaal producten die daar dwars tegenin gaan. We zijn tegen kinderarbeid en uitbuiting, maar kunnen een T-shirt van 5 euro niet laten hangen. Als gebruiker of consument van de producten die ons dagelijks leven veraangenamen, vinden we het maar wat lastig om rekening te houden met de maatschappelijke impact ervan. Soms zouden we wel willen, maar weten we niet hoe. Maar vaker nog hebben we geen idee of producten voldoen aan de eisen die we er in theorie aan zouden willen stellen. En dat laatste wordt steeds lastiger in een wereld waar een product het resultaat is van letterlijk honderden bewerkingen: van het ontginnen van de grondstoffen tot de assemblage van alle losse onderdelen tot een werkend product. De tentoonstelling ‘The Making of Your World’ laat zien hoe designers trachten ons hier meer houvast in te geven.

The Making of Your World is een vervolg op de ‘It’s Your World’-tentoonstelling uit 2015. Ook dit jaar sluit de tentoonstelling aan bij het jaarthema van de Dutch Design Week: ‘The making of’. De expositie wil laten zien wat er komt kijken bij het maken van producten. Leidraad bij de samenstelling ervan waren de praktijk van DDW-ambassadeur Bas van Abel en de vraagstukken die hij tegenkwam bij het maken van een duurzame telefoon. Niemand kon hem precies vertellen wat daar voor nodig was; het maken van een telefoon bleek een behoorlijk afgesloten proces te zijn. Onder het mom van bedrijfsgeheim of concurrentiegevoelige informatie wordt weinig prijsgegeven over de herkomst van grondstoffen en onderdelen. Dat geldt overigens niet alleen voor telefoons, waardoor veel producten bedoeld of onbedoeld een soort black boxes – gesloten systemen – zijn geworden.

Van Abel stuitte op verschillende vragen: Hoe worden grondstoffen gewonnen? Hoe wordt iets gemaakt? Hoe wordt iets gebruikt? Wat gebeurt er als iets stuk gaat en wat gebeurt ermee als we ervan af willen? Met zijn Fairphone stelt Van Abel de vraag of we naast economische waarden ook andere waarden een centrale rol kunnen geven. Tegelijk opent hij de discussie over de rol van de ontwerper. Gaat design alleen over de eindproducten of toch vooral over de onderliggende processen? Gaat design alleen over mooi of toch meer over wat we met zijn allen belangrijk vinden?

Tijdens DDW kun je ook de It’s Your World Route volgen en iedere middag een uniek interview bijwonen met een ontwerper die zijn visie op het vak en zijn drijfveren toelicht tijdens een anatomische les waarbij een object wordt ontleed. 

It’s Your World gaat duurzaam om met materialen: voor de inrichting van de deze tentoonstelling werd materiaal van de tentoonstelling over de Amsterdamse School in het Stedelijk Museum in Amsterdam gerecycled. Na DDW zoeken we een nieuwe bestemming voor het materiaal. Laat ons weten als je interesse hebt! 

Colofon

Curator: Concept: Bas van Abel en Dutch Design Foundation | Samenstellers: Bas van Abel, Reinder Bakker, Hester van Dijk, Tim Vermeulen, Dries van Wagenberg
Tentoonstellingsontwerp: Ontwerp: Overtreders-W | Productie: De Projectstudio | Realisatie: Marc Spaapen
Teksten: Teksten: Willemijn de Jonge, Bas van Lier | Vertalingen: Billy Nolan
Dank aan: het BankGiro Loterij Fonds, Stedelijk Museum Amsterdam, Kossman.dejong, Bouwko Landstra, Exposize

Pauline van Dongen Website
Waag Society Website
InMoov Website
Thomas Twaites Website
Thomas Lommée / OpenStrucures Website
Zones Urbaines Sensibles [ZUS] Website
Judith de Leeuw Website
Tessa Joosse
Dave Hakkens | Story Hopper Website
Overtreders W Website
Bureau SLA Website
Catalogtree Website
Atelier NL Website
Social Label Website
Breg Hanssen Website
Van Hoff Ontwerpen Website
Jesse Howard Website
Project KOVR Website
Floris Schoonderbeek Website
Delft Hyperloop Website
Heineken Website
bottle-up Website
Amber Mobility Website
Interface Website
Masterplan Duurzame Visserij Website
Tjeerd Veenhoven Website
Fairphone Website
Massoud Hassani Website

Locatie

Klokgebouw
Klokgebouw 50
5617AB Eindhoven

Map No. 21
Strijp Area

Toegankelijk voor mindervaliden, Toiletten, Kidsproof

Openingstijden

za 22 okt. 11:00 - 18:00
zo 23 okt. 11:00 - 18:00
ma 24 okt. 11:00 - 18:00
di 25 okt. 11:00 - 18:00
wo 26 okt. 11:00 - 18:00
do 27 okt. 11:00 - 18:00
vr 28 okt. 11:00 - 18:00
za 29 okt. 11:00 - 18:00
zo 30 okt. 11:00 - 18:00

Eén DDW ticket biedt je negen dagen onbeperkt toegang tot de meeste locaties.

Koop nu je ticket

Organized by Dutch Design Foundation ism het BankGiro Loterij Fonds

”The Making of Your World” is onderdeel van het “It’s Your World” - programma van Dutch Design Foundation en het BankGiro Loterij Fonds.

Een betere wereld begint met een beter ontwerp. Hier zie je hoe producten die we dagelijks gebruiken gemaakt worden, door wie en met welke materialen. Ontwerpers laten je zien hoe er op een andere manier geproduceerd kan worden en geven je inzicht in hun maakproces. Zodat jij bewust kunt kiezen, voor beter, socialer, duurzamer of mooier.

Het BankGiro Loterij Fonds ondersteunt ‘It’s Your World’ omdat wij graag bijdragen aan vernieuwende creatieve ideeën en oplossingen voor nu en voor in de toekomst.
Laat je hier inspireren door de wereld achter verrassend design.
 

www.bankgiroloterijfonds.nl


Dutch Design Foundation

Dutch Design Foundation (DDF) is optimistisch en gelooft dat het probleemoplossend vermogen van ontwerpers de wereld vooruithelpt. Daarom biedt DDF ontwerpers kansen, ondersteuning, publiciteit en een podium. DDF organiseert Dutch Design Week en Dutch Design Awards en is actief tot ver buiten Nederland. Het jaar rond verzorgt zij debatten, lezingen, exposities en bijeenkomsten. Zo zet DDF de beste en meest veelbelovende ontwerpers in de schijnwerpers, en brengt zij hun ideeën en ontwerpen de wereld in.

E-mail: tim@dutchdesignfoundation.com
Website: http://www.dutchdesignfoundation.com
Telefoon: +31 (0)40 2961150