ABN AMRO & DUTCH DESIGN WEEK


De Nederlandse ontwerpwereld is een katalysator van innovatie. Innovatie is de motor van onze economie. ABN AMRO is zich bewust van het belang van Dutch Design voor de Nederlandse economie. De reden om ons als hoofdsponsor aan Dutch Design Week te verbinden.

De uitwisseling van kennis en informatie is erg belangrijk en draagt bij tot het smeden van duurzame banden tussen het publiek, de bedrijven en de ontwerpers. Daarom laten wij onze contacten en branchekennis ten goede komen aan zowel gevestigde ondernemers als nieuwe talenten.

Talentontwikkeling is belangrijk voor ABN AMRO. Wij ondersteunen jonge, talentvolle designers al 5 jaar door kennis over te dragen en hen een podium te bieden. In dit lustrumjaar hebben wij daarom een overzichtstentoonstelling laten samen te stellen. Meer dan 90 designers laten hun werken zien en de ontwikkeling die ze in die jaren hebben doorgemaakt.



5 JAAR DRIVING DUTCH DESIGN

Driving Dutch Design is een initiatief van ABN AMRO, BNO en DDF. Het is een programma om startende talentvolle designers op weg te helpen in de wereld van het ondernemerschap.

Met masterclasses, meet-ups en een persoonlijke coach van ABN AMRO worden ze 10 maanden lang uitgedaagd om hun studio verder te professionaliseren binnen het steeds veranderende ontwerplandschap.


Het overzicht van 5 jaar DDD is in thema’s opgedeeld:

  • Identiteit als strategie
  • Circulaire visie, duurzaamheid & ambacht
  • Re-shaping context
  • Design als interactieve tool
  • High-tech vs low-tech


5 JAAR HOTSPOTS

De ABN AMRO wil niet alleen kennis overdragen, zij wil jonge designers ook letterlijk een podium bieden om zich te presenteren. In samenwerking met Van Eijk & Van der Lubbe zijn 5 jaar geleden ook de Hotspots, groen-gele kijkdozen, ontwikkeld waarin designers hun werk presenteren.

Deze ontwerpen staan nu in een chronologische lijn vanaf de eerste presentaties in de Hotspots in 2013 tot en met deze Dutch Design Week. Ernaast is er ook verrassend nieuw werk van eerdere Hotspot exposanten te zien.

Tijdens Dutch Design Week 2017 staan er zes Hotspots gepositioneerd op de middenberm voor het Klokgebouw, met als thema circulaire economie. Een belangrijk onderwerp voor ABN AMRO.

Daarnaast biedt de centrale hal van het ABN AMRO kantoor aan de Vestdijk in Eindhoven als Hotspot een permanent podium aan designers.

De bijna 1 meter hoge vleugelmoer die geplaatst is op de diverse Hotspots staat symbool voor het in beweging brengen en het met elkaar verbinden van twee of meer zaken, gelijk aan het doel van de Hotspots: jonge, talentvolle designers in verbinding brengen met andere partijen.

Deze expositie is mede mogelijk gemaakt door:

Roland Pieters Smit: Curator Driving Dutch Design

Marsha Simon: Bureau Nederlandse Ontwerpers & coördinator Driving Dutch Design

Van Eijk & Van der Lubbe: Curator Hotspots en tentoonstellingsontwerp

Cartoni Design: Meubilair

ABN AMRO: Hoofdsponsor

5 jaar Hotspots met 42 designers 5 jaar Hotspots met 42 designers Website
5 jaar Driving Dutch Design met 47 studio's / foto: Simone Post 5 jaar Driving Dutch Design met 47 studio's / foto: Simone Post Website

Deze locatie is onderdeel van het DDW Ticket, een DDW Ticket biedt je negen dagen onbeperkt toegang tot alle DDW locaties én DDW Music (m.u.v. de Specials)

Meer info & Tickets

Locatie

Veem, floor 3
Torenallee 80, floor 3
5617BE Eindhoven

Map No. 15


Strijp Area

Colofon

Curator: Van Eijk & Van der Lubbe en Roland Pieter Smit
Tentoonstellingsontwerp: Van Eijk & Van der Lubbe
Teksten: ABN AMRO

Organized by ABN AMRO

ABN AMRO is trotse hoofdsponsor van Dutch Design Week en zich bewust van het belang van design voor de Nederlandse economie. Graag willen wij jonge, talentvolle designers ondersteunen in hun ontwikkeling door kennis over te dragen en hen een podium te geven. Dat doen wij door de masterclass Driving Ducth Design en de Hotspots onder curatorschap van Van Eijk & Van der Lubbe

E-mail: ilona.roolvink@nl.abnamro.com
Website: https://www.abnamro.com/nl/over-abnamro/sponsoring/cultuur/design/index.html