Vier DDW trein experimenten in je coupe tijdens DDW

NS wil het reisplezier van de reiziger nu en in de toekomst verbeteren. Eerder dit jaar hebben zij designers uitgedaagd om ideeën te ontwikkelen zodat reizigers meer keuze hebben hoe ze hun reistijd benutten. Vier concepten zijn doorontwikkeld en kunnen in oktober door reizigers zelf getest worden in treinen op weg naar Dutch Design Week. 

Deze designuitdaging is onderdeel van de meerjarige samenwerking van Dutch Design Foundation (organisator van de Dutch Design Week) en de NS onder de noemer What if Lab, die in 2016 is gestart. Hierin worden ontwerpers betrokken bij actuele vraagstukken uit het bedrijfsleven. Dit jaar staat in What if Lab x NS het beter kunnen benutten van reistijd centraal. Per dag reizen ruim 1 miljoen mensen met de trein. Om aan de behoefte van reizigers te blijven voldoen heeft NS designers gevraagd ontwerpen te ontwikkelen waardoor reizigers hun reistijd in een aangename reisomgeving zo optimaal mogelijk kunnen besteden, zowel individueel als in relatie tot medereizigers’ 

De volgende vier ontwerpen worden getest in treinen tijdens de Dutch Design Week op de trajecten Amsterdam Amstel – Eindhoven en Den Haag – Eindhoven. De speciale dienstregeling vind je onder aan deze pagina. Aan de hand van de resultaten van deze experimenten bepaalt de NS of en hoe de ontwerpen in de toekomst verder gerealiseerd gaan worden. 

Spoorwijs - spieken mag!

Een quiz die reizigers in de trein spelen tegen medereizigers, met onder andere vragen over de omgeving en tekenopdrachten. Via de eigen smartphone worden reizigers op een subtiele manier uitgedaagd en gestimuleerd om te interacteren met medereizigers – én om het traject waar ze op rijden te ontdekken. In real-time speelt de hele coupé hetzelfde spel en wordt er op individueel niveau en als groep in competitie met elkaar gespeeld.

Ontwerper: Waarmakers

Lees hier meer over Spoorwijs

MindfulNS

Tijdens een korte training leren reizigers eenvoudige technieken van coach Viktoria Susovits voor een ontspannen start van de dag en een soepele overgang van werk naar privé. 

Met deze app wordt de meerwaarde van Mindfulness bereikbaar voor reizigers. Reizigers kunnen straks via de app deelnemen aan een gratis Mindfulness trainingsprogramma van 6-8 weken of juist via eenmalige oefeningen kennismaken met Mindfulness in de trein.

Ontwerper: Studio Jan Pieter Kaptein

Lees hier meer over MindfulNS

Reis je fit

Tijdens het reizen buik- en rugspieren trainen, in het gangpad surfen op het ritme van de trein en opveren als er iemand naast komt te zitten.

Een add-on meubelcollectie van bewegende meubels om reizigers in beweging te zetten. Ieder meubel heeft een eigen functie: gestoffeerde Macaron zitkussens trainen core stabiliteit, de watertegel Floatile laat reizigers balanceren terwijl ze staan en het Bambata waterkussen veert op als er iemand naast kom zitten ligt op de loungebank die in nieuwe treinen is geplaatst is.

Ontwerpers: Enrichers

Lees hier meer over Reis je fit

Luisterruit

Luisterruit is een audiotour voor in de trein. Rijdend door het landschap luisteren reizigers naar de jongste treinmachinist, de oudste conducteur en het verhaal achter de vreemdst gevonden voorwerpen.

‘Luisterruit’ tovert de reis om in een beleving. Via een audiotour van een kleine twintig minuten wordt de reiziger voorzien van een nieuw paar ogen en oren om de wereld in en rondom de trein te ervaren. 

Ontwerper: Manon van Hoeckel in samenwerking met Tom Loois

Lees hier meer over Luisterruit

Manon van Hoeckel Manon van Hoeckel Website
Waarmakers Waarmakers Website
Jan Pieter Kaptein Jan Pieter Kaptein Website
Enrichers Enrichers Website

Locatie

Station Eindhoven
Stationsplein 22
5611AC Eindhoven

Map No. 85


Central Area

Toegankelijk voor mindervaliden, Toiletten, Honden toegestaan, WiFi, Kidsproof

Colofon

Tentoonstellingsontwerp: Waarmakers, Jan Pieter Kaptein, Manon van Hoeckel, Enrichers
Teksten: NS

Organized by Nederlandse Spoorwegen

Tijdsbesteding in de trein optimaliseren

Ruim 1 miljoen mensen reizen per dag met de trein naar hun bestemming. Het merendeel van de reizigers ziet de reistijd als een noodzakelijk iets: je wil van A naar B. NS wil ervoor zorgen dat reizigers hun reistijd optimaal kunnen besteden, zodat je je reistijd als ‘eigen tijd’ ervaart. E-mails beantwoorden, rustig lezen, een telefoontje plegen of naar buiten staren. Of je je tijd nuttig of leuk wil besteden is aan jou. NS wil de trein zo inrichten of uitrusten dat je het meeste uit jouw tijd kan halen en met een voldaan gevoel aankomt op je bestemming. En als je daar als reiziger voor open staat, bieden we je ook een avontuurlijke en inspirerende omgeving.

E-mail: evelien.tenelsen@ns.nl
Website: http://www.ns.nl
Telefoon: 06 - 19 67 57 25