De jury van HEMA-design daten, olv Tanja Soeters (Creative Director HEMA) en Eva Ronhaar (Head of Sustainability HEMA), maakte op 22 oktober de winnaars bekend: Aurore Brard en Mirjam de Bruijn. “Beide concepten kunnen van grote invloed zijn op het dagelijks leven. En dat is ook waar HEMA voor staat: het dagelijks leven leuker en makkelijker maken. Waar Eet See Through van Aurore Brard met een kleine aanpassing grote impact kan hebben op het dagelijks leven van mensen met een visuele beperking, maakt Twenty van Mirjam de Bruijn dagelijks duurzaam gedrag voor iedereen aantrekkelijk,” onderbouwde de jury. HEMA-design daten is een samenwerking tussen HEMA en Dutch Design Week waarvoor jonge ontwerpers uitgenodigd zijn een concept voor een duurzaam en sociaal product in te dienen. De ideeën van de winnaars worden met het HEMA-expert team, bestaande uit specialisten op het gebied van start-ups, social media en sustainability, door ontwikkeld. 


De winnaars, afgestudeerd aan DAE, maakten samen met de vier finalisten afgelopen zondag alvast een start met dit team. Dit gebeurde op het Ketelhuisplein tijdens Dutch Design Week waar ook daily life experts (het HEMA-klantenpanel) aan tafel plaatsnamen. De intentie is om de winnende concepten klaar te stomen voor de verkoop van het product in de HEMA-winkels. Op het einde van de dag koos de jury voor de concepten van Aurore Brard en Mirjam de Bruijn. 


Aurore Brard ontwikkelde servies en bestek voor mensen met een visuele beperking. Door bepaalde details aan het bestek toe te voegen is het meteen duidelijk of je een vork, lepel of mes vasthebt.  Aurore kijkt terug op een waardevolle eerste bijeenkomst met het expert team. Ze kreeg feedback over een eventuele doorvoering van het idee in andere producten die met eten te maken hebben zoals een tafelkleed. Ook kreeg ze het idee om educatie toe te voegen aan eetgerei voor kinderen. 

Mirjam de Bruijn bedacht een alternatief voor de vele huishoudelijke producten die gemiddeld uit 80% water bestaan. Wat als we het water verwijderen uit deze producten en slechts de actieve werkstoffen verkopen in kleinere verpakkingen? Dit kan de ecologische voetafdruk verlagen. Ook Mirjam reageert enthousiast op de eerste meeting. Zo kreeg ze nieuwe inzichten op het gebied van alternatieve businessmodellen; Twenty zou doorontwikkeld kunnen worden tot een service. Ook kwamen naast de ecologische voetdruk nog andere voordelen van het product aan het licht. Zo is een compact verzorgingsproduct op het lijf geschreven van jonge reizigers. Deze specifieke doelgroep gaat ze bij de coaching sessies in haar achterhoofd houden.  Wie weet kunnen we over een jaar met een gehalveerde versie van onze toilettas op reis. 


Wat winnen de ontwerpers nu precies? Aurore en Mirjam ontvangen de komende twee maanden 30 uur aan coaching uren. Daarnaast krijgen ze de mogelijkheid om 10.000 euro te investeren in het project. HEMA beheert het budget, maar de ontwerpers geven aan waarvoor ze het willen gebruiken. Beide ontwerpers behouden het eigendom over het ontwerp.