Tamara Orjola studeerde dit jaar cum laude af aan de Design Academy in Eindhoven. Haar Forest Wool, een nieuw materiaal van dennennaalden, is een van dé gesprekken van de week. Dit is deel 4 van een reeks korte interviews met ontwerpers die meedoen aan Dutch Design Week.

 

Jij bent geboren in Letland. Verschilt het designklimaat daar erg van de Nederlandse?


“Ik ben geboren in de Russische Oerol, maar groeide op in Letland. Daar zijn kunst en ambacht echt diepgeworteld in de cultuur. Toen ik naar Eindhoven verhuisde om aan de Design Academy te studeren, viel het me meteen op dat in Nederland tradities worden geïncorporeerd in een nieuwe manier van denken en ontwerpen. Daardoor ontstaat een bijzondere combinatie van oud en nieuw. Ik denk ook dat de Nederlandse ontwerpmentaliteit evolueert. Op de academie bijvoorbeeld, zie ik dat veel afstudeerders van nu zich bezighouden met serieuze milieuproblematiek en echte sociale vraagstukken. Dat is een nieuwe invalshoek van Dutch design.”

 

In Europa kapt de houtindustrie jaarlijks 600 miljoen naaldbomen. Jij hebt onderzocht wat er mogelijk is met de naalden van die bomen (het afval) en kwam tot een nieuw, super duurzaam materiaal. Hoe is dat proces verlopen?


“Het kostte me meer dan een jaar om tot dit punt te komen. In die periode stak ik echt heel veel tijd in onderzoek, experimenten, reizen, praten en samenwerken. In het bijzonder Staatsbosbeheer heeft me enorm geholpen door inzicht te verschaffen in hoe het oogsten van hout precies in z’n werk gaat. Verder moest ik natuurlijk zelf ook dennennaalden oogsten, mijn eigen vezelextractietechniek ontwikkelen, en de vezels transformeren tot een nieuw materiaal dat ik kon toepassen in echte producten.”



De mogelijkheden van dat nieuwe materiaal lijken eindeloos. Zelf heb je er zelf fraaie krukken en vloerkleden van gemaakt. Wat hoop je dat er in de toekomst met je Forest Wool gebeurt? En wie vertrouw je het materiaal toe?

 

“Ik ben ervan overtuigd dat mijn onderzoek kan worden toegepast op grootschalige productie. Met name grote houtconsumenten als Ikea zouden grote voordelen kunnen halen uit deze nieuwe benadering. Met naaldbomen alleen zijn er zo veel mogelijkheden met de technieken die ik heb bedacht en ontworpen. Je kunt echt een grote verscheidenheid aan producten maken van deze ene bron.”


 

Nu ga je het materiaal ongetwijfeld op de markt zetten. Heb je enig idee hoe je zoiets moet aanpakken?


“Allereerst zoek ik een partner die me kan helpen om het concept verder te ontwikkelen. Om het productieproces te kunnen industrialiseren, moet het materiaal namelijk grondig worden getest. Het vraagt veel expertise vanuit de industrie, voordat het nieuwe materiaal op grote schaal kan worden toegepast. Gelukkig ben ik erg enthousiast over samenwerken. En ik zie ernaar uit om mijn Forest Wool tot in de huiskamer te brengen.”


 

Tot slot: volgende week is Dutch Design Week weer voorbij. Enig idee wat je de komende tijd gaan bedenken, doen en maken?

 

“Ik ben nu druk bezig om te ontdekken hoe de dingen werken bij bedrijven die op grote schaal produceren. Ik vind het belangrijk om dat proces in een breder perspectief, of een mondiale context, te zien en ervaren. En natuurlijk: op een dag wil ik dan mijn eigen bedrijf beginnen. Om meer projecten als Forest Wool te bedenken en van de grond te krijgen.”

 


‘The making of’ is het thema van de 15de Dutch Design Week. Daarmee staat het jubileumjaar volledig in het teken van het maakproces en de makers. Eregasten zijn 2500 ontwerpers die het evenement groots, en de wereld net iets beter, slimmer, handiger of mooier maakten. In Eindhoven tonen ze 9 dagen lang hun nieuwste werk en het beste wat design te bieden heeft.

 

www.ddw.nl