Mitchell Jacobs onderzoekt en ontwikkelt met Studio Tast het lesmateriaal van de toekomst. Dit is deel 3 van een reeks korte interviews met ontwerpers die meedoen aan Dutch Design Week.

 

Studio Tast wil mensen prikkelen en motiveren om te leren. Zijn jullie van die idealisten, waarbij vorm onderschikt is aan functie?

“Ik denk zeker dat wij idealisten zijn. Dat moet ook wel, wil je vernieuwing doorvoeren om leerervaringen te verrijken. Je moet out of the box durven denken en dromen. Daarbij zijn vorm en functie overigens wel sterk met elkaar verweven. Hoe een object er uitziet, of van welk materiaal het is gemaakt: het is allemaal invloed op hoe mensen iets leren en ervaren. Vorm en functie gaan dus ook bij Studio Tast hand in hand. Beide zijn van groot belang bij innovatie.”

Dat vernieuwen doen jullie door anders over de dingen na te denken. Design thinking, noem je dat. Wat houdt dat precies in?


“Design thinking is een manier van onderzoeken, creatief denken en doen. Een ‘design thinker’ kent zichzelf, zijn omgeving en kan werkprocessen in goede banen leiden. Professionals in verschillende sectoren gebruiken het om tot betekenisvolle innovatie te komen; wij passen het specifiek toe in het onderwijs. Om vaardigheden beter te ontwikkelen en een leven lang leren te stimuleren.”


 

Meer over anders denken en doen: het Loep-project bestaat uit een toolkit en ondersteunend digitaal platform. Daarmee hebben docenten alles in handen wat nodig is voor ‘design based’ onderwijs. Kun je dat toelichten?

 
“Er is in het onderwijs behoefte aan middelen om nieuwe vaardigheden te integreren in bestaande lessen. Wij vinden het antwoord in design thinking. Samenwerken, onderzoeken, problemen oplossen, reflecteren en inzet van creativiteit – het komt allemaal samen in Loep. Deze nieuwe methode maakt het mogelijk bestaande lessen om te zetten naar ontwerp-gebaseerde, zodanig dat leerlingen zich beter kunnen ontwikkelen. Het online platform ondersteunt de leerkracht én de leerlingen bij het uitvoeren, vastleggen en monitoren van het leerproces. De toolkit maakt de stappen tastbaar.”

 
Jullie GoTo, een tekenrobot voor kinderen (en verder iedereen tot 99 jaar), is een van de projecten op Kickstarter. Waarom roep je de hulp van het publiek in, in plaats van te zoeken naar sponsors/partners?

 “Dat crowdfunden is een initiatief van Dutch Design Foundation, de organisatie achter Dutch Design Week. Zij hebben met Kickstarter en Douw&Koren een selectie gemaakt van tien designprojecten die nu online worden gepitcht. We hopen allereerst voldoende geld te verzamelen om de opstartkosten te dekken. Maar het is ook gewoon een prima platform om meer mensen bekend te maken met ons werk. Tegelijkertijd zijn we natuurlijk ook op zoek naar partners en investeerders die ons kunnen helpen om onze producten door te ontwikkelen. Voor Loep bijvoorbeeld, zijn we gebaat bij meer onderzoek om het product nog beter te laten aansluiten op de praktijk.

Tot slot: volgende week is Dutch Design Week voorbij. Enig idee wat Studio Tast de komende tijd gaat bedenken, doen en maken?

“We hopen natuurlijk dat we binnenkort kunnen starten met het produceren van GoTo. Eind dit jaar vindt de marktlancering van Loep voor het voorgezet onderwijs plaats. Verder borrelen er altijd wel nieuwe ideeën in onze studio. En we werken graag in opdracht. We helpen scholen, instellingen en bedrijven om goede ideeën te vertalen naar innovatieve producten, systemen of workshops. Daar zijn wij voor, en dat is heel dankbaar werk.”


‘The making of’ is het thema van de 15de Dutch Design Week. Daarmee staat het jubileumjaar volledig in het teken van het maakproces en de makers. Eregasten zijn 2500 ontwerpers die het evenement groots, en de wereld net iets beter, slimmer, handiger of mooier maakten. In Eindhoven tonen ze 9 dagen lang hun nieuwste werk en het beste wat design te bieden heeft.

 

www.ddw.nl