Zoeken

Sluit zoeken
Updates

Stichting DOEN

23 October 2015

Social design is op Dutch Design Week overal te vinden. Stichting DOEN steunt een groot aantal van dit soort projecten. Algemeen directeur Nina Tellegen: ‘Ontwerpers doen veel meer dan alleen mooie dingen maken.’ 

Tekst door: Suzanne Dijkstra


Stichting DOEN: ‘We kunnen niet zonder social design’


‘De problemen in de wereld worden steeds complexer. Simpele oplossingen werken niet meer. Designers kunnen een verfrissende rol spelen doordat ze met verrassende invalshoeken komen. We ondersteunen social design daarom van harte’, vertelt Nina Tellegen. Stichting DOEN ondersteunt sinds 2010 projecten die te maken hebben met social design. ‘We selecteren streng op artistieke kwaliteit. Alleen initiatieven die ook echt iets bewerkstelligen voor de maatschappij of het milieu krijgen ondersteuning. Zo is 3D-printen enorm in opkomst. Maar het blijft vaak bij printen met kunststof en dat is niet duurzaam. Dus pas als een ontwerper de mogelijkheden gaat onderzoeken voor het printen met biologisch materiaal, zoals Erik Klarenbeek doet met zijn Mycellium Chair, vinden wij het interessant omdat het dan maatschappelijke impact krijgt.’ Tellegen vindt het bijzonder om te zien dat social design steeds meer ingeburgerd en geaccepteerd raakt. ‘Daan Roosegaarde heeft het onderwerp veelvuldig bij ministers op de agenda gezet en het onder de aandacht van een breed publiek gebracht. Inmiddels is er veel aandacht voor de stroming. We zijn constant bezig met het zoeken naar nieuwe initiatieven en we blijven steeds bijzonder design tegenkomen.’ 


De directeur van Stichting DOEN zit in de werkplaats van Atelier NL, één van de twee ontwerpers die via Voordekunst worden ondersteund door Stichting DOEN. Ze hebben hier een workshop over crowdfunding gegeven aan een grote groep ontwerpers. Tellegen: ‘Overal in Eindhoven zie je deze week voorbeelden van social design. Ontwerpers hebben echt maatschappelijke impact. Wij helpen hen verder in hun werk. Met geld, maar ook door bijvoorbeeld connecties te leggen met andere partijen. Corporate bedrijven beginnen de invloed van social design ook te ontdekken. En ook Collectie Veenhuizen is een goed voorbeeld van nieuwe samenwerkingen. Hierin werken verschillende partijen samen, die dat normaal niet zo snel zouden doen: het Ministerie van Justitie, ontwerpers, meubelmerken en gedetineerden.’ Tellegen benadrukt dat de ondersteuning van de designers wordt gefinancierd via geld uit de BankGiro Loterij. ‘Dankzij al die deelnemers kunnen wij werken aan aan een groene, sociale en creatieve samenleving.’ 


Tellegen ziet social design als een belangrijk element in het oplossen van maatschappelijke problemen. ‘Het is natuurlijk niet het enige wat nodig is. Techniek en geld spelen ook een grote rol. Maar zonder de invloed van design kunnen we echt niet meer. De afgelopen vijf jaar hebben we gezien dat social design steeds meer impact heeft. De komende tijd gaat Stichting DOEN door met het ondersteunen van social design projecten. Tot het onderwerp door andere financiers wordt opgepakt. Dat gebeurde destijds ook met elektrisch vervoer. Dat is inmiddels overgenomen door andere partijen. Ik denk dat social design als term straks niet meer bestaat omdat het een vanzelfsprekendheid wordt. Dat komt ook doordat consumenten steeds bewuster nadenken over hun impact op de wereld en weloverwogen keuzes maken. We willen geen milieuvervuiling, kinderarbeid of dubieus geproduceerde spullen. Het mooie van social design is dat het constant inspeelt op wat er speelt in de wereld. Nu zijn bijvoorbeeld veel ontwerpers bezig met de toestroom van vluchtelingen. Ze zoeken naar mazen in de wet om vluchtelingen de kans te geven toch eigen geld te kunnen verdienen en inmiddels wordt dit plan overgenomen door wethouders. Het is prachtig om te zien hoeveel invloed design heeft. Ik word daar heel blij van. Social design is heel positief, het geeft hoop.’ 

www.doen.nl