Frans van Beveren, E52


Een app om jongeren beter met geld om te laten gaan, Studio Tast pitchte het idee tijdens de What if Lab: ‘local government meets design’ DemoDay. Samen met jongerenwerker een eigenaar van het platenlabel 040records, Shaun Figaroa, werkt de ontwerpstudio aan een campagne, app en workshops, om dit probleem aan te pakken. Mitchel Jacobs van Studio Tast en Shaun Figaroa vertellen over hun samenwerking, het probleem en de oplossing die zij hiervoor ontwikkelen.





De app

De app Stack je Money gaat gebruik maken van de API’s van banken. Die worden vanaf 1 januari 2018 opengesteld, waardoor een uitgavepatroon in de app kan worden gevisualiseerd. Dan kunnen de gebruikers direct zien hoeveel ze bijvoorbeeld uitgeven aan kleding. Daarnaast komt er in de app de ‘Gamechanger’, hiermee kunnen gebruikers zien wat er gebeurt als ze hun uitgavepatroon aanpassen. Je kan doelen stellen, bijvoorbeeld die vakantie die je in augustus moet betalen. Als je een droom hebt ingevoerd, kan je zien hoeveel je per maand moet sparen om dat doel te halen. “Dat is het doel van de app, zonder consequenties inzicht krijgen in je situatie en zien hoe je die kunt veranderen.” Zo vertelt Jacobs. 
Figaroa vult hem aan: “We willen de dromen echt concreet maken. Als je nu op vakantie wilt, ga je sparen. Als je deze maand minder spaart denk je: ‘dat doe ik volgende maand wel’. Maar als je concreet ziet wat je moet sparen en het doel voor ogen hebt, kan je er echt werk van maken. Voor jongeren is het lastig om dingen concreet te maken. Het mooiste van dit project vind ik dat je dit kan doen zonder belerend te zijn. In de app zal je hopelijk niks vinden over schulden, maar wel: wat is geld? Hoe ga je ermee om? Wat zijn de consequenties? Niet zeggen wat goed of slecht is, maar laten zien wat er gebeurd. Je moet jongeren laten zien wat er mogelijk is. Dat is een van de sterke punten aan de app, dat je inspireert en laat zien wat je kan doen met geld.”
Om jongeren verder te stimuleren om werk te maken van hun financieren, komt er ook voorlichting in de app te staan. Door verhalen te vertellen in video’s die bij de belevingswereld van jongeren aansluit wil Stack je Money laten zien wat je met geld kan en waarom je zou sparen.




Niet alleen een app

Naast een app, zal er aan Stack je Money ook een campagne en workshops worden gekoppeld. Om te zorgen dat dit bij jongeren aankomt, gaat Figaroa gebruik maken van het netwerk van vloggers en rappers dat hij opgebouwd heeft. Op deze manier probeert Stack je Money jongeren te bereiken en meer te zijn dan alleen een app. Figaroa vertelt over hoe het project tot stand is gekomen: “Ik houd me al langer bezig met jongerenwerk. Bij de gemeente Best kwam er in 2015 een potje met geld vrij voor schuldenvoorlichting op scholen. Dat wilden ze op een andere manier aan gaan pakken. Ik ben toen gaan brainstormen met iemand van mijn platenlabel en heb een eerste concept gemaakt van wat uiteindelijk stack je money is geworden. We merkten dat heel veel jongeren niet goed om kunnen gaan met geld, ook in onze omgeving. Onder onze vrienden heerste een taboe op geld en schuld. Daar ga je niet over in gesprek, terwijl het veel impact heeft op je sociale leven. Met de gemeente Best en de Rabobank hebben we een pilot gedaan. Van vijftien jongeren hebben we het uitgavepatroon gevolgd en geprobeerd om dit door workshops aan te passen. Dat is gelukt. Wat mij het meest inspireert is dat we daadwerkelijk een maatschappelijk doel dienen. Voor mij is het niet iets waar we rijk mee willen worden, terwijl het wel de potentie heeft om groots op te schalen en veel jongeren te bereiken.” 
Met het idee om dit door te ontwikkelen kwam Figaroa bij What if Lab terecht, waar Studio Tast ermee aan de slag ging. Jacobs: “Toen het project voor het eerst bij ons kwam, gingen we kijken naar wat de vraag nou eigenlijk was en welk onderzoek heeft er al had plaatsgevonden. Wij gaan altijd op zoek naar de vraag achter de vraag: Wat is het doel van geld en wat is geld überhaupt? Wat willen jongeren met geld? Op korte termijn willen ze gewoon plezier hebben en op de lange termijn willen ze bepaalde doelen en dromen waarmaken. Hoe ga je die twee samenbrengen? Je wilt niet nu op een houtje moeten bijten om later een keer een auto te kunnen kopen. Het gaat dus om op een prettige manier dromen te kunnen bereiken. Je kan door design en interactie best veel mensen motiveren om inzicht te krijgen in hun financiële situatie, dat is het leuke aan dit project.” 

Stack je Money zal tijdens de Dutch Design Week een web-app laten zien, om een eerste idee te geven van de uiteindelijke app. Er wordt nu nog gezocht naar samenwerking met banken en gemeentes. Daarnaast is er nog financiering nodig om de app en de campagne te ontwikkelen. Als dit allemaal gelukt is zal halverwege 2018 de app gelanceerd worden en de campagne starten.